Mainos
Ubisoft näkee tilauspalveluissa valtavia kasvumahdollisuuksia, jos kuluttajat tottuvat siihen, etteivät he omista pelejä, kuten he ovat tehneet musiikin, elokuvien ja tv-sisällön kanssa.

Maanantaina kustantaja brändäsi Ubisoft+-tilauspalvelunsa uudelleen ja esitteli uuden PC-palvelutarjonnan.

PC:llä, Xboxilla ja Lunalla 17,99 euron kuukausimaksulla tarjottava Ubisoft+ Premium sisältää pääsyn uusiin julkaisuihin, laajan valikoiman aiempia pelejä ja DLC:tä ja varhaisen pääsyn valittuihin peleihin.

Mainos

Ubisoft+ Classics, joka tarjosi jo aiemmin PlayStation Plus Extra- ja Premium-tilaajille kuratoidun valikoiman vanhoja pelejä, on nyt saatavilla myös PC-pelaajille 7,99 euron kuukausihinnalla.

Ubisoftin tilauksista vastaava johtaja Philippe Tremblay kertoi GamesIndustry.biz-sivustolle, että Ubisoft+ on houkutellut miljoonia tilaajia sen jälkeen, kun se alun perin lanseerattiin Uplay+:na syyskuussa 2019. Hän väitti, että 10 prosenttia tilaajista ei ole koskaan aiemmin pelannut yhtiön pelejä, ja että palvelu nautti tähän mennessä suurimmasta kuukaudestaan lokakuussa 2023.

Samassa kuussa Ubisoftin strategisista kumppanuuksista ja liiketoiminnan kehittämisestä vastaava SVP Chris Early ennusti tulevaisuutta, jossa fyysisten pelien myynti vähenee edelleen, mutta sanoi, ettei usko niiden koskaan katoavan kokonaan. Tremblay väitti, että Ubisoft aikoo jatkossakin tarjota pelaajille erilaisia tapoja kuluttaa pelejään.

– Tarkoitus ei ole pakottaa käyttäjiä valitsemaan yhtä tai toista reittiä. Tarjoamme ostopalveluja, tarjoamme tilauksia, ja pelaajan mieltymykset ovat tässä yhteydessä tärkeitä. Näemme, että jotkut ihmiset, jotka ostavat, valitsevat nyt tilauksen, mutta kaikki toimii, hän sanoi.

Vaikka pelien ostaminen on edelleen ylivoimaisesti hallitseva liiketoimintamalli, Tremblay sanoi, että kasvupotentiaalia on valtavasti, jos asiakkaat tottuvat siihen, etteivät he omista pelaamiaan pelejä.

– Minulla ei ole kristallipalloa, mutta kun tarkastellaan erilaisia tilauspalveluja, meillä on ollut nopea kasvu parin viime vuoden aikana, mutta se on edelleen suhteellisen pientä verrattuna muihin malleihin. Yksi asia, jonka näimme, on se, että pelaajat ovat tottuneet DVD:n tapaan siihen, että pelit ovat heidän hallussaan ja omistavat ne. Tämä on kuluttajan muutos, jonka on tapahduttava. He ovat tottuneet siihen, etteivät omista CD- tai DVD-kokoelmaansa. Tämä muutos on tapahtunut hieman hitaammin peleissä.

Tremblay tietää itsekin, mitä on olla fyysisten sisältöjen keräilijä.

– Minulla on yhä kaksi laatikollista DVD-levyjä. Ymmärrän ehdottomasti pelaajien näkökulman siihen. Mutta kun ihmiset omaksuvat tämän mallin, he huomaavat, että pelit ovat olemassa, palvelu jatkuu ja niitä voi käyttää silloin, kun siltä tuntuu. Se on rauhoittavaa. Streaming on myös asia, joka toimii todella hyvin tilauksen kanssa. Maksat siis silloin, kun tarvitset sitä, toisin kuin jos maksaisit koko ajan.

Elokuvasuoratoisto ajautumassa sudenkuoppaan

Vaikka striimaamisesta kouhkataan nyt suuresti, ollaan elokuvien suoratoistossa alettu ottamaan askelia huonoon suuntaan. Yhä useammat palvelut alkavat kokeilemaan mainoskatkoilla varutstettuja versioita palveluistaan, nostaen samalla mainoksettomien hintoja. Tämä johtaa suoraan piratismin kasvuun, jota kitkemään suoratoisto alunperin tuli elokuvabisnestä elvyttämään.

Mainos