Unityn johtajat ovat tiettävästi kertoneet henkilökunnalle, miten yhtiö aikoo perääntyä joistakin kiistanalaisen asennusmaksupolitiikkansa osista.
Viime viikolla ohjelmistokehitysyritys ilmoitti suunnitelmistaan veloittaa kehittäjiä joka kerta, kun sen Unity-moottoria käyttävä peli asennetaan.
Tammikuusta 2024 alkaen ehdotettua Unity Runtime Fee -maksua sovellettaisiin peleihin, jotka täyttävät vähimmäistulojen rajan ja ovat ylittäneet elinkaaren aikaisen asennuksen vähimmäismäärän.
Pelinkehittäjien valtavan vastareaktion jälkeen Unity pyysi sunnuntaina anteeksi ja kertoi suunnittelevansa muutoksia käytäntöön, joista se tiedottaa lähipäivinä.
Bloombergin mukaan Unityn henkilökunnalle kerrottiin alustavista muutoksista maanantaina pidetyssä koko henkilöstön kokouksessa. Niihin kuuluvat mm:
- Maksujen rajoittaminen 4 prosenttiin pelin yli miljoonan dollarin tuloista.
- Kynnyksen saavuttamiseen laskettavia asennuksia ei enää lasketa takautuvasti.
- Asennuksia ei enää seurata omien työkalujen avulla. Sen sijaan Unity luottaa siihen, että käyttäjät ilmoittavat tiedot itse.
– En usko, että mikään versio tästä olisi mennyt aivan eri tavalla kuin mitä tapahtui. Se on massiivinen muutos liiketoimintamalliimme, Unityn toimitusjohtaja John Riccitiello väitti tämänpäiväisessä kokouksessa.
Hän myönsi kuitenkin, että ”mielestäni olisimme voineet tehdä monia asioita paljon paremmin”.
Viime viikolla Unity sulki kaksi toimipistettä ja perui suunnitellun kaupungintalon kokouksen ”uskottavan tappouhkauksen” jälkeen.
Unity-pelimoottorilla on tuotettu merkittäviäkin pelitapauksia, kuten Ori and the Will of the Wisps -tasoloikka, Fall Guys: Ultimate Knockout -moninpeli, megahitti Among Us, Genshin Impact -roolipeli sekä viikinkihitti Valheim.