Mainos

Until Dawn on Pleikkarin yksinoikeuskauhupeli, joka toi teinikauhun pelimuotoon onnistuneesti vajaa vuosikymmen sitten. Nyt koko paketti on raksattu uusiksi Unreal 5 -pelimoottrilla ja julkaistaan PS5:lle ja PC:lle. Miltä homma maistuu?

Melkein tasan yhdeksän vuotta sitten SuperMassiven kehittämä Until Dawn toi teinikauhuelokuvien taian videopelien maailmaan. Peli sai kiitosta grafiikasta, jännittävästä ja osuvasta tunnelmastaan, hahmoanimaatioista ja monipolveilevasta tarinasta, jossa pelaajan ratkaisut muuttavat tarinan suuntaa. Uudelleenpeluuarvioa on siis reilusti, etenkin jos kaiken haluaa nähdä. Moitteita se sai kliseisistä hahmoista – jotka tosin ovat tarkoituksellisia, ja itse kritisoin pelin puolivälin twistiä, joka vei harmillisesti kaiken sen huikean uskottavuuden, jota pelin alkupuolisko pohjusti.

Niin tai näin, peli on julkaistu nyt uudelleen ”paranneltuna painoksena” PS5:lle ja PC:lle. Vieläkö homma maistuu, vai olisiko klassikkotapaus toiminut taaksepäinyhteensopivanakin?

Mainos
Heti pelin alussa nähdään kohtaus, jossa voi valaista lumista maisemaa puhelimen taskulampulla. Valo kimpoaa aidosti kaikista pinnoista ja valaisee poikkeuksellisen luonnollisesti pimeää metsää.

Mitä uutta?

Tämä arvostelu keskittyy uudelleenjulkaisun uusiin ominaisuuksiin. Pelistä itsestään voit lukea alkuperäisestä, vuoden 2015 arvostelusta, sillä peruspeli tarinoineen on aivan sama.

Pääasiassa uudistukset ovat pikkujuttuja. Suurempi juttu on pelimoottorin vahtaminen, joka ei varmasti ole ollut kovin vaivaton projekti, mutta selkeästi se on sujunut pääosin automaattisesti, sillä onhan peli identtinen aiemman kanssa – ja jos näin uusi peli oltaisiin remaketettu, niin olisihan sitä ollut järkevämpää sitten tehdä vain jatko-osa. Eli ei koeta sympatiaa ”kokonaan uudelleen tehty” -asian tiimoilta tällä kertaa.

Uusioversio sisältää myös ihan uusia pelillisiä uudistuksia. SuperMassiven edellisestä kauhupätkästä, The Quarry -pelistä tuttu kolmannen persoonan perspektiivi on selkeämmin läsnä. Lisäksi helppokäyttötoiminnot mahdollistavat joko kaikkien QTE-kohtausten ainaisen onnistumisen, satunnaistuloksen tai ainaisen epäonnistumisen. Onhan tarinassa niin paljon polkuja, että niitä kannattaa kokeilla eri tavoin.

Lisäksi paikkoihin on piilotettu uusia keräilyesineitä, ja luotu myös täysin uusia ympäristöjä tutkittavaksi. Pelissä on myös uudelleen leikattuja kerrontakohtauksia, mutta ne huomaa vain, jos on pelannut edellistä versiota todella ahnaasti ja aikoo tehdä niin uudenkin päivityksen myötä.

Graafisesti next-geniä?

Graafisesti peli on kokenut kokonaisvaltaisen uudistuksen. Unreal mahdollistaa säteenseurantatehosteet ja mittavasti paremman valaistuksen. PC:llä homma siis toimii UEVR:n avulla myös virtuaalitodellisuudessa – epävirallisesti tietenkin. Sitä en kuitenkaan pääsyt vielä käytännössä kokeilemaan tämän PS5-version arvosteluprosessin aikana.

PS5-versio on pääasiassa graafisesti esiasetettu kun taas PC-versiossa saa asetukset päättää omien konetehojen mukaan, kuten asiaan kuuluu. Nvidian DLSS-tuki on mukana, joten resoluution voi pitää maltillisena vaikka 4K:na pelaisikin.

PS5-versiossa voi kuitenkin rukata helppokäyttöasetuksia, liikeensumennusta ja kuvasuhdetta, joka on oletuksena elokuvamainen laaja 2.39:1 tai pykälää kapeampi, mutta 16:9 ja täten koko ruudun kokonaan täyttävä. Mikä hienointa, leffalaaja on oikeasti leffalaaja ja paljastaa kuva-alaa 16:9:ää enemmän, eikä vain lisää mustia palkkeja ylös ja alas.

Peli näyttää helvetin upealta. Vähempää ei tosin sovi odottaakaan, sillä miksi peliä olisi muuten edes järkevää uudelleenjulkaista. PS4-aikoina alkuperäinen Until Dawn näytti jo helvetin hyvältä, eikä peli ole vanhentunut siitä, mutta kyllä se on myönnettävä, että uudet valaistukset ja tekstuurit tekevät ihanan tason noston.

Myös äänimaailma on raksattu osittain uusiksi. Kauhusäveltäjä Mark Korven on veisannut kauhupätkään uuden soundtrackin. Tämänkin huomaavat vain todelliset hardcorefanit, sillä kukapa nyt muistaisi minkälaisia kauhumelodioita sitä on yhdeksän vuotta vanhassa pelissä, yhdeksän vuotta sitten kuullut.

Kaikki piinaava tapahtuu aina silloin kun ollaan pelkkä pyyhe päällä.

Kannattaako ostaa?

Kyllä kannattaa, jos Until Dawn on silloin aikoinaan vuosikymmen sitten jäänyt pelaamatta. Omaan makuuni The Quarry on kyllä tarinaltaan ja käänteiltään ehkäpä karvan verran parempi, mutta kyllä kauhun ystävän yleissivistykseen on hyvä kuulua myös Until Dawn -niminen interaktiivinen elokuva, jossa on pelillisiä ominaisuuksia.

Suomilokalisoinnista muuten isot plussat!

Ja lopuksi täytyy vielä todeta, että teinikauhukin on paljon jännittävämpää kun siihen joutuu osalliseksi itse, kuin vain katsoa sitä telkkarista tai valkokankaalta. Tämä peli kuuluu muuten myös pelata vain mieluusti ilta- ja yöaikaan, niin, että kämpässä on minimivalaistus ja kotiteatteri tai hyvät kuulokkeet.

Mainos