Valve on selventänyt kantaansa tekoälyn luomaa sisältöä sisältäviin peleihin sen jälkeen, kun se äskettäin kielsi tekoälyn luomaa taidetta sisältävän pelin.
Viime viikolla eräs kehittäjä väitti, että Valve hylkäsi heidän pelinsä, joka sisälsi tekoälyn luomaa sisältöä – jonka väitettiin olevan varhaisia malleja, sen jälkeen kun Valve vaati heitä todistamaan, että he omistivat kaikki tarvittavat oikeudet, joita käytettiin tietokokonaisuudessa, jolla tekoäly koulutettiin luomaan ne.
Yhä useammat kehittäjät käyttävät tekoälyä apuna peliensä luomisessa. Verkkopalveluista kaapatulla, ihmisten tekemällä taiteella koulutettujen tekoälytyökalujen nopea yleistyminen on kuitenkin nostanut esiin tekijänoikeuskysymyksiä, joita ei aiemmin ollut.
Vastauksena viime viikolla sattuneeseen tapaukseen Valve on antanut VGC:lle lausunnon, jossa se väittää, että sen ”tavoitteena ei ole estää tekoälyn avulla rakennettujen pelien käyttöä Steamissa” ja että kaikki sen toteuttamat toimet ovat ”heijastavat nykyistä tekijänoikeuslainsäädäntöä ja -käytäntöjä, eivät ole mielipidettämme lisäävä kerros”.
– Opimme edelleen lisää tekoälystä, tavoista, joilla sitä voidaan käyttää pelinkehityksessä, ja siitä, miten voimme ottaa sen huomioon prosessissamme, jossa tarkastelemme Steamissa levitettäväksi esitettyjä pelejä. Ensisijainen tavoitteemme on, kuten aina, yrittää toimittaa mahdollisimman monta saamistamme nimikkeistä. Tekoälyn käyttöönotto voi joskus vaikeuttaa sen osoittamista, että kehittäjällä on riittävät oikeudet käyttää tekoälyä omaisuuserien, kuten kuvien, tekstin ja musiikin, luomiseen, Valve kertoi lausunnossaan.
Valven tiedottaja totesi ”oikeudellisen epävarmuuden, joka liittyy tekoälymallien kouluttamiseen käytettyihin tietoihin”, ja sanoi, että kehittäjien vastuulla on ”olla asianmukaiset oikeudet pelinsä toimittamiseen”.
– Tiedämme, että kyseessä on jatkuvasti kehittyvä tekniikka, eikä tavoitteenamme ole estää sen käyttöä Steamissa; sen sijaan selvitämme parhaillaan, miten voimme integroida sen jo olemassa oleviin arvostelukäytäntöihimme. Selkeästi sanottuna arvosteluprosessimme heijastelee nykyistä tekijänoikeuslakia ja -käytäntöjä, ei ole mielipiteemme lisätty kerros. Kun nämä lait ja käytännöt kehittyvät ajan myötä, niin myös prosessimme kehittyy. Pidämme innovaatiota tervetulleena ja kannustamme siihen, ja tekoälyteknologia luo varmasti uusia ja jännittäviä pelikokemuksia. Vaikka kehittäjät voivat käyttää näitä tekoälyteknologioita työssään asianmukaisilla kaupallisilla lisensseillä, he eivät voi loukata olemassa olevia tekijänoikeuksia, Valven tiedottaja summasi.
Vaikka tekoälyn luominen on edelleen harmaata aluetta suuressa osassa maailmaa, kun hallitukset, taiteilijat ja yritykset pohtivat, miten parhaiten edetä – Japani ilmoitti hiljattain, että tietokokonaisuuksien käyttäminen tekoälymallien kouluttamiseen ei riko tekijänoikeuslakia.
Kuten Decrypt kertoo, päätös tarkoittaa, että mallien kouluttajat voivat käyttää julkisesti saatavilla olevaa dataa ilman, että heidän tarvitsee hankkia lupaa datan omistajilta.