lauantai, 24 syyskuun, 2022
MAINOS

Verkon vihatuin peli on todellinen arpakone ja tahkoo sillä kymmeniä miljoonia

Mainos
Tämän hetken vihatuin peli on verkon mukaan Diablo Immortal, mutta se tahkoaa silti rahaa enemmän kuin kertaalleen myytävä peli olisi koskaan tuottanut.

Diablo Immortal on jatko-osa suositulle isometriselle Diablo-pelisarjalle, jonka aikaisemmat osat ovat olleet roolipelaamisen ja hack n’ slash -toiminnan sekoitusta kerralla myytävänä AAA-pelinä.

Mobiilipelaamisen aikakautena Diablo on tuotu free to play -formaatissa tableteille ja puhelimille. Pelin hintalappu ei kuitenkaan ole enää pelaajalle 50–70 euroa, jolla saa kaiken, vaan jotain ilmaisen ja kymmenientuhansien eurojen väliltä.

Mainos

Peli nimittäin tyrkyttää ostamaan jatkuvasti arvokasta sisältöä, jota muuten ei pelistä voisi pelaamalla ansaita – ainakaan kovin helposti. Epicciä loottia ei kuitenkaan osteta rahallakaan suoraan, vaan sen sijaan pelaaja ostaa arpoja, joiden kautta on mahdollista saada parempaa loottia.

Peli on rankattu verkossa kaikkien aikojen huonoimmaksi peliksi härskien mikromaksujensa vuoksi. Negatiivisesta vastaanotostaan huolimatta mobiilipeli on ollut tekijöilleen hullu rahasampo.

AppMagic-sivuston keräämien tietojen mukaan Immortal teki Blizzardille ensimmäisen kahden viikkonsa aikana yli 24 miljoonan dollaria.

Twitch-tähti näytti karmivan esimerkin

Uusiseelantilainen Twitch-striimaajatähti Quintin ”Quin69” Crawford hukkasi pelissä periaatteessa pakollisten erikoisjalokivien hankkimiseen yhteensä törkeät 25 000 Uuden-Seelannin dollaria eli noin 15 000 euroa.

Summalla Crawford sai itselleen yhden useasta vaaditusta lisäesineestä.

Crawford ei käyttänyt peliin omaa rahaansa, vaan sai apua pelin härskiyden konkretisoimiseksi sponsoreilta ja muilta tukijoiltaan.

Aikaisemmin julkaistujen laskelmien mukaan Immortalissa pelihahmon kehittäminen täysiin tehoihinsa voi maksaa pahimmillaan jopa yli miljoona Yhdysvaltain dollaria – joka tapauksessa kymmeniä tuhansia dollareita, sillä pelaaja ei välttämättä saa rahallaan sitä, mitä haluaisi ostaa.

Silti hyvää bisnestä

Negatiivisesta verkkopalautteesta ja lukuisista Blizzardin riistosta manaavista videosta huolimatta, Blizzard kertoi, että peliä on ladattu yli 10 miljoonaa kertaa. Se on koko Diablo-pelisarjan suosituin peli.

Myös tavalliset pelaajat ovat käyttäneet peliin satoja ja jopa tuhansia euroja kehittääkseen hahmoaan. Kyseinen mikromaksustrategia olisi hyväksyttävämpää, mikäli kuluttaja voisi itse päättää, mitä rahoillaan ostaa sen sijaan, että ostaa peliin 25 euroa maksavan arvan.

Mainos
Edellinen artikkeliNämä ovat autopelien yleisimmät urheiluautot
Seuraava artikkeliThe Quarry -arvostelu – Until Dawnin jatko-osa tarjoaa tuttua settiä eri puitteilla
×