Mainos

Kahden ensimmäisen virtuaalitodellisuuslasien julkaisu lähenee. Oculus Rift ja PlayStation VR kamppailevat kuluttajien sydämistä vuodesta 2016 lähtien; kumpi laite tulee hallitsemaan pelaajien olohuoneita?

Haluavatko PlayStation-pelaajat hankkia itselleen PlayStation VR -lasit, heti kun ne ovat saatavilla vai hyökkäävätkö he suoraan kauppaan, kun Oculus Rift tulee myyntiin?  Vai ovatko Xbox Live Gold -pelaajat avoimempia kokeilemaan Hololens AR -laseja, Microsoftin vastausta lisättyyn todellisuuteen (AR, Augmented Reality)? Vaikka nämä kaksi teknologiaa näyttäisivätkin samalta, ne eroavat kuin yö ja päivä toisistaan, sillä niiden käyttötavat poikkeavat suuresti toisistaan. Perustautuen faktoihin ja trendeihin, tämä artikkeli paljastaa kumpi tekniikoista on loppujen lopuksi se voittaja.  


Nojautuen Gartnerin graafin prognoosiin, pystyykö virtuaalitodellisuus pitämään johtoasemansa lisättyyn todellisuuteen nähden? 

Virtuaalitodellisuus (VR) ja lisätty todellisuus (AR) ovat kaksi teknologiaa, joilla on jotain yhteistä, mutta niiden välillä on kuitenkin enemmän eroavaisuuksia; juuri tämän takia niiden (tulevaisuuden) sovellukset ovat hyvin erilaisia. Alla on esitetty esimerkkejä siitä, mitä nämä kaksi teknologiaa tarjoavat kuluttajalle. Huomaa kuitenkin, että on olemassa paljon muita käyttötarkoituksia, joissa virtuaalitodellisuutta tai lisätttyä todellisuutta voidaan hyödyntää. Lisää tapoja käyttää näitä kahta teknologiaa kehitellään tietysti koko ajan. 

Mainos

Virtuaalitodellisuus (VR)

Lisätty todellisuus (AR)

 Pelit ja viihde

  • Peliluolat. The Void julkaistiin vastikään; katso traileri nähdäksesi, miten sinä kokisit pelisi heidän peliluolassa.
  • Astu todelliseen pelimaailmaan VR:n saattelemana, mutta varothan, ettet kompastu huonekaluihisi. 
  • Voit myös katsoa 3D-elokuvia VR-laseilla!

   Muita sovelluksia

  • Ei pitkiä työmatkoja; tee työtapaamisesi virtuaalihuoneessa, 3D chatboxin avulla
  • Treenaa jalkapalloa, martial arts -lajeja, ilman, että sinun täytyy heittää ei-toimivia ohjaimia ikkunasta ulos
  • Poliisit, kirurgit ja hammaslääkärit voivat hyötyä VR-koulutuksesta
  • VR voi auttaa veteraanien selviytymistä traumasta (antamalla heidän kokea traumansa uudelleen turvallisessa ja kontrolloidussa ympäristössä) 
  • Kurkista tulevaisuutesi elinympäristöön
  • Miltä interaktiivinen historian tunti tai sisällä tapahtuva ekskursio kuulostaisi?
  • VR:n avulla voit myös harjoitella sosiaalisia taitoja virtuaalisen henkilön kanssa

Pelit ja viihde

  • Catching Pokémon: Ota Pokémon kiinni lähipuistossa tai kulman takana
  • Minecraft joka puolella
  • Et tarvitse ohjainta pelisi aikana. Tarvitset vain antaa ohjeita joko käsilläsi tai äänelläsi
  • Talostasi tulee pelikenttäsi, sillä AR-ohjaimesi skannaa ympäristösi ja muokkaa sen sopivaksi lisättyyn todellisuuteen 

 

Muita sovelluksia

  • Saamme jo enemmän tietoa tuotteista skannaamalla niiden QR-koodit (ruutukoodi) 
  • Uusien vaatteiden kokeilukin onnistuu vaivatta lisätyllä todellisuudella; seiso vain AR-peilin edessä, ja valitse ne vaatteet, joita haluat kokeilla päällesi
  • Näet esimerkiksi mainokset hologrammeina; mitä tahansa mieltä olet niistä, olisihan se hienoa oikeasti napata mainoksessa oleva tuote keittiön pöydällesi, eikö?
  • Anna lempikokkisi liittyä seuraasi lisätyssä todellisuudessa ja anna hänen opastaa sinulle, miten voit kokata herkullisen aterian
  • Chat-keskustelu scifi-elokuvien tapaan olisi täysin normaalia

Kun Oculus Rift julkaistiin, ihmiset suoraan sanoen jonottivat antamaan rahaa Kickstarter-projektille. Se oli uutta ja jännittävää, odottamisen arvoista.

Hieman sen jälkeen, kun monet olivat jo tottuneet Oculukseen, uutiset olivat täynnä uusimpien Oculus Rift -prototyyppien aiheisia keskusteluja, ja tänä päivänä jokainen teknologiaan ja peleihin ihastunut on mitä luultavimmin koittanut Oculusta ainakin kerran. 

Kun katsot Googlen trendejä, näet, että hehkutus VR:n ympärillä on laskenut 2009 vuoden aikoihin. Juuri noihin aikoihin lisätty todellisuus kasvoi suosiossaan, jolloin myös puhelimien sovellukset, jotka käyttivät lisätyn todellisuuden teknologiaa, yleistyivät.

Jos seuraat ensimmäisen graafin sinistä viivaa, ja kohtia, joissa se on korkeimmillaan, se on johdonmukainen Google Lasien kanssa, jotka käyttävät samaa teknologiaa kuin lisätty todellisuus.

Vuonna 2015 tapahtui kuitenkin jotain erikoista; Microsoft Hololens. Siitä lähtien, kun tuote julkaistiin kansainvälisesti, se nousi virtuaalitodellisuuden ja lisätyn todellisuuden yläpuolelle. Sen suosio on tällä hetkellä kuta kuinkin sama kuin AR:n ja VR:n, tosin Hololens-laite näyttää saavan suosiota joka kerta, kun siitä annetaan lisää tietoa. 

Mutta mitä jos lisäämme kaksi eniten puhuttua VR-laitetta yllä olevaan graafiin, Oculus Riftin ja PlayStation VR:n? (Huomaa, että PlayStation VR-lasit ovat vanhalta nimeltään Project Morpheus.)

On selvästi nähtävissä, että Oculus johtaa suosiollaan eikä Project Morpheuksen suosio ei ole kovin vaikuttava. Näemme myös, että molemmat laitteet nousevat suosiossaan vuonna 2014 ja näihin aikoihin virtuaalinen todellisuus on johtavassa asemassa verrattuna lisättyyn todellisuuteen. Näemme, että nämä kaksi VR-laitetta ovat vaikuttaneet virtuaalisen todellisuuden nousuun. 

 

Mikä laite saa rahasi? 

Jos kysyt Googlelta tai Gartnerilta, virtuaalinen todellisuus, ja ennen kaikkea Oculus Rift, yhdessä johtavat VR:n ja AR:n välistä teknologiasotaa. On kysymisen arvoista, että haluavatko kuluttajat maksaa VR-laseista 350 dollarin summaa, kun sen rinnalle tarvitaan vielä tehokas pc. Tai ovatko kuluttajat valmiita maksaamaan PlayStation VR -laseista saman verran kuin pelikonsolista?

Kuten Gartnerin graafi näytti meille, lisätty todellisuus on hieman virtuaalitodellisuutta jäljessä, joten tulevien hintojen määrittäminen, esimerkiksi Hololens-tuotteelle, ei ole kovin täsmällistä tällä hetkellä. Rahoittajat näkevät paljon mahdollisuuksia VR-teknologiassa, sillä se on tällä hetkellä mahdollisen liikevoiton vaiheessa. Noin 765 miljoonaa dollaria on jo investoitu. 

Pelaajilla on hyvät ajat tiedossa Oculus Rift VR -lasien parissa, sillä ne tulevat saataville vuoden 2016 alussa ja ne on sovellettu monille peleille. Mutta pysyvätkö Oculus Rift VR -lasit kilpailun ykkössijalla?  On käyty keskustelua siitä, että lisätty todellisuus menisi virtuaalitodellisuuden ohi parin vuoden sisällä.  Ottaen huomioon AR:n sovellusmahdollisuudet, jotka mainitsimme aiemmin, voimme nähdä, että AR:n sovellus- ja käyttömahdollisuudet ovat huomattavasti laajemmat kuin VR:n. AR:n käyttö- ja sovellusmahdollisuudet eivät ole ainoastaan jokapäiväiseen käyttötarkoitukseen, vaan ne tulevat keskittymään myös pelaamiseen, josta tulee olemaan paljon interaktiivisempaa verrattuna siihen, mitä VR pystyy tarjoamaan.

Valitettavasti AR:n toteutus peleissä tulee kuitenkin kestämään, joten sitä odotellessa pidetään hauskaa VR:n kanssa, samalla miettien sitä, miten AR tulee muuttamaan pelaajien elämää tulevaisuudessa. 

Teksti: Livekoodi