Suomen peliala juhli ja palkitsi parhaitaan The Finnish Game Awards -peligaalassa torstaina Helsingissä. Gaalassa koettiin Supercellin tuplavoitto ja juhlistettiin Bugbearin paluuta uudessa palkintokategoriassa.
Peligaalassa jaettiin kaikkiaan kahdeksan palkintoa tai tunnustusta. Vuoden 2018 kotimainen peli, mobiilipeli sekä tietokone- ja konsolipeli valittiin Suomen pelinkehittäjien jäsenäänestyksellä. Vuoden 2018 hyötypelin valitsi Serious Gaming Cluster Finland ry. Vuoden luovan saavutuksen ja vuoden paluun valitsi Suomen pelinkehittäjien hallitus. Myös vuoden vaikuttajapalkinto jaettiin vuoden tauon jälkeen.
Peligaalassa jaettiin myös IGDA:n tunnustus vuoden 2018 vapaaehtoiselle, Christopher Hamiltonille. Pelit-lehti luovutti perinteisen Kyöpeli-palkinnon vuoden 2018 yleisön suosikille, Bugbearin Wreckfest-pelille.
Gaalan järjestelyistä vastasivat Suomen pelinkehittäjät ry ja Neogames Finland ry. Gaalan pääsponsori oli Fingersoft. Muut sponsorit olivat Rovio, Remedy Entertainment, Small Giant Games, Supercell, Colossal Order, Ubisoft RedLynx, Dodreams, Seriously Entertainment. Gaalan jatkoja sponsoroivat Futureplay Games ja Unity Technologies Finland.
Vuoden 2018 hyötypeli (Applied Game Award 2018): Lights On! / Turku Game Lab & Humak
Suomalais-virolaisessa Lights On! -yhteishankkeessa on nostettu kulttuurihistoriallisesti merkittäviä turistikohteita esiin uuden teknologian voimin. Hankkeessa on luotu mobiilisovellus, jonka kautta kohteita pääsee kokemaan muun muassa lisätyn todellisuuden avulla.
Vuoden 2018 luova saavutus (Best Creative Achievement of the Year 2018): Thief of thieves / Rival Games
The Walking Deadin käsikirjoittajan sarjakuvaan perustuva episodipohjainen varastelusimulaattori on sarjakuvamaisella tyylillään hieno visuaalinen kokemus.
Vuoden 2018 paluu (Comeback of the Year 2018): Wreckfest / Bugbear
Ajopelien veteraanikehittäjä Bugbear punnersi itsensä takaisin parrasvaloihin vaikeiden vuosien jälkeen. Joulusta 2013 Steam Early Accessissa ollut Wreckfest ponnahti heti hitiksi ilmestyessään virallisesti kesällä 2018.THQ Nordicin kanssa yhteistyössä julkaistu Wreckfest on sekä arvostelu- että myyntimenestys.
Vuoden 2018 vaikuttaja: Petri Hyökyranta / Rovio
GDPR oli yksi vuoden 2018 pelialan suurista haasteista. Roviolla työskentelevän Petri Hyökyrannan panos haasteeseen valmistautumisessa oli merkittävä. Petri oli primus motorina laajapohjaisessa kansainvälisessä valmistautumishankkeessa, jonka ansiosta euroopan peliala ei kohdannut EU:n tietosuoja-asetusta housut kintuissa.
Vuoden 2018 tietokone- ja konsolipeli (Big Screen Game of the Year 2018): Tesla v. Lovecraft / 10tons
Crimsonlandin ja Neon Chromen ansioitunut kehittäjä 10tons julkaisi alkuvuonna 2018 useille alustoille areenaräiskinnän, jossa Nikola Tesla pyrkii pysäyttämään H.P. Lovecraftin ja hänen hirviöarmeijansa. Peli on saanut julkaisustaan lähtien loistoarvosteluja Steam-kauppapaikassa.
Vuoden 2018 mobiilipeli (Small Screen Game of the Year 2018): Brawl Stars / Supercell
Suomen pelialan jättiläisen Supercellin Brawl Stars viipyi yli 500 päivää ennakkojulkaisussa, mutta silti pelin virallisen julkaisun jälkeen Brawl Starsia ladattiin heti yli 10 miljoonaa kertaa. Brawl Stars jatkaa ansiokkaasti Supercellin menestyspelien sarjaa.
Pääpalkinto: Vuoden 2018 kotimainen peli (Finnish Game of the Year 2018): Brawl Stars / Supercell
Supercellin tuntevat kaikki ja studion uusin peli Brawl Stars oli myös vuoden 2018 pelitapaus sekä Suomessa että maailmalla.
Neogames Finland ry:n keräämien tietojen mukaan Suomen peliala työllistää ensi kertaa yli 3 000 pelialan ammattilaista. Näistä peräti 27 prosenttia on ulkomaalaisia. Työntekijöiden kokonaismäärä on kasvanut kahdessa vuodessa noin 16 prosenttia ja ulkomaalaisten määrä peräti 75 prosenttia. Suomalaiset pelistudiot uskovat, että uusia työpaikkoja syntyy yli 500 seuraavan vajaan kahden vuoden aikana.
Vuonna 2018 julkaistiin uusia pelejä vain noin 100 kappaletta, kun aiemmin niitä julkaistiin 150-200 kappaletta vuodessa. Tämä johtuu lähinnä siitä, että iso osa peleistä on nykyään pitkäikäisempiä palveluja perinteisten yksittäisten pelien sijaan. Studiot keskittyvät nykyisten pelien kehittämiseen sen sijaan, että julkaisisivat kokonaan uusia pelejä. Vain viisi pelistudiota 30 suurimmasta julkaisi uuden pelin vuonna 2018.