Mainos
Pelialan johtajat ovat vihjanneet, että laajamittaiset työpaikkakadot markkinoilla jatkuvat edelleen läpi vuoden 2024 ja todennäköisesti ulottuvat myös ensi vuoteen.

Pelikehittäjä Farhan Noor, joka on seurannut työpaikkojen vähentämistä vuodesta 2023 alkaen sivustolla videogameslayoffs.com, arvioi, että noin 10 500 pelialan työntekijää irtisanottiin viime vuonna.

Ja alle kuukausi vuoteen 2024, noin 3 000 suunniteltua työpaikkojen leikkausta on jo arvioitu vahvistetuksi.

Mainos

Puhuessaan GamesIndustry.bizille nimettömänä useat alan vaikuttajat varoittivat, että markkinoilla on luvassa lisää vaikeuksia jatkuvien korkeiden korkojen, liiallisen uusien julkaisujen ja varovaisten sijoittajien vuoksi.

”Jos vuosi 2023 oli irtisanomisten vuosi, niin 2024 tulee olemaan sulkemisten vuosi”, totesi erään julkisen yrityksen toimitusjohtaja. ”Eivät vain kehittäjiä, vaan myös julkaisijoita, mediaa, palveluyrityksiä.

”Videopeleissä on vain liikaa kannattamattomia yrityksiä. Katseemme on suunnattu jopa kahden vuoden mittaiseen vaikeuteen.”

Eräs julkaisijapomo sanoi: ”Liian monta peliä sai vihreää valoa vuosina 2020 ja 2021. Meidän on palattava ennakkopandemia-tasolle julkaisuaikataulun suhteen, ja se vie todennäköisesti kaksi vuotta.

”Voit jo nähdä julkaisijoiden allekirjoittavan vähemmän sopimuksia. Se tapahtuu kaikkialla. Kaupat ovat täynnä, ei vain Steam, ja pelit eivät yksinkertaisesti toimita odotetulla tasolla.”

Viimeisin GDC:n peliteollisuuden tilannekysely osoitti, että noin kolmannes kehittäjistä koki irtisanomiset työpaikallaan lokakuuhun 2023 päättyneen 12 kuukauden aikana.

Kysely paljastaa kehittäjien olevan huolissaan

Kysyttäessä, kuinka huolissaan he olivat irtisanomisista seuraavien 12 kuukauden aikana lokakuuhun 2024 mennessä, 14 % yli 3000 vastaajasta sanoi olevansa erittäin huolissaan, 16 % sanoi olevansa melko huolissaan ja 26 % sanoi olevansa hieman huolissaan.

Osa kyselyyn vastanneista antoi myös nimettömiä palautteita, mukaan lukien ajatuksiaan irtisanomisten lisääntymisestä koko alalla.

”Studiot kasvoivat liian nopeasti pandemian aikana, ja ihmiset käyttävät vähemmän rahaa peleihin kustannusten nousukriisin aikana. Kupla puhkeaa valitettavasti. Toivon, että se luo uusia start-upeja, jotka mullistavat pelien kehittämistä ja asettaa ennakkotapauksen suuremmille studioille”, totesi eräs vastaaja.

Toinen kirjoitti: ”Irtisanomiset ovat huolestuttavia, koska ne eivät näytä seuraavan ’tyypillistä’ syklistä suuntausta irtisanomisten jälkeen projektin valmistuttua. Ei että se olisi ollut hienoa sekään, mutta nykyään on vaikea ennustaa missä ja milloin irtisanomiset saattavat tapahtua.”

Mainos