Autopelikansan mukaan virallinen WRC-lisenssi on väärällä pelisarjalla. Onko Kylotonn ottanut aiempien WRC-pelisarjan pelien palautteesta vaarin ja parantanut tänä vuonna?

Kyllä on. Pelisarja on kallistunut vakavasti simulaation puolelle, sillä etenkin DiRT Rallyn simulaatiopainotteisuus sai osakseen valtavan suosion. Samoin myös muut simulaattorit ovat kasvattaneet suosiotaan sekä konsoleilla että PC:llä rattiohjainten yleistyessä. Tällä kertaa WRC on simulaattori ja jättää ohjaimella pelaavat pelaajat sivummalle.

Ratkaisu on ollut aidosta rallista kiinnostuneille hyvä. Koska tarjolla on ainostaan uusimmat WRC-autot historiikkiajoneuvojen ja muiden klassikkolelujen sijaan, tarjoaa WRC 7 ainutlaatuisen pelikokemuksen. Parasta ei kuitenkaan ole varsin niukka autokanta vaan radat.

Radat ovat nyt lähempänä oikeita erikoiskokeita kuin koskaan ennen. Radat ovat kapeita ja vaativia. Jokainen rata on todella erilainen ja hämmentävän yksityiskohtainen. Esimerkiksi Suomen Neste Rally Finland näyttää ja tuntuu aivan oikealta Jyväskylän rallikarnevaalilta. Ratojen ajaminen on haastavaa ja hauskaa.

“Suomen Neste Rally Finland näyttää ja tuntuu aivan oikealta Jyväskylän rallikarnevaalilta”

Pelin painottuessa simulaatioon ovat fysiikat parantuneet realistisemmiksi. Nyt auto käyttäytyy kuten oikea ralliauto. Maan alusta tuntuu kaikilla pinnoilla selvästi erilaiselta. Jopa sorissa ja hiekoissa on eroa. Lisäksi renkaat kuluvat ajon aikana. Käsijarrun käyttöä kannattaakin siis harkita.

Ohjaintuntuma on selvästi haastavampi, sillä peli on tehty ratille ja polkimille. Ohjaintuntumaa voi kuitenkin säätää kiitettävästi. Deadzone nollalla ja noin 30 % herkkyydellä ajaminen on padillä ihan kivaa. DiRT 4:n arcade-tyylistä kakkosohjausvaihtoehtoa ei harmillisesti ole tarjolla.

Pelin grafiikka on parantunut edellisestä versiosta melkoisesti. Peli näyttää etenkin PS4 Pro:lla todella hyvältä. Sadekelikin näyttää nyt uskottavammalta kuin edellisessä versiossa, muttei vieläkään haasta DiRT 4:n tai Driveclubin sadetehostetta.

Äänet ovat kelvollisia, mutta kartturi on ajoittain jäässä. Kun ajastuksen asettaa myöhäiselle, on kartanlukukin sopivammalla ja tarkemmalla tolalla. VR-tuen puute on kuitenkin vuonna 2017 äärimmäinen miinus. Jokaisen autopelin tulisi jo tässä vaiheessa ottaa hyöty irti VR-pelaamisesta, sillä värkki löytyy jo monelta PS4-pelaajalta. Myös Oculus Rift on alkanut yleistymään edullisemman hintansa vuoksi PC:llä.

Simulaatiomainen WRC 7 on pelisarjan paras ja kerrankin pitkäikäinen ja nautinnollinen rallisimulaattori.