Mainos
Kansainvälisen autourheiluliiton virallinen rallipeli, WRC 8 edustaa tuoreinta rallikautta virallisesti, virallisin autoin ja virallisin kuskein. Mutta kukistaako peli hämmentävän hyvän kilpailijansa, DiRT Rally 2.0:n?

WRC 8 sisältää aiempaa monipuolisemmat ominaisuudet kilpapelaamiseen sekä otannan legendaarisia klassikkoautoja. Neljä näistä klassikoista kuuluu peruskattaukseen, loput ovat lisäherkkuja.

FIA:n virallista virallisuutta edustava WRC 8 sisältää ajankohtaisen kuski- ja autokattauksen. Sen vuoksi pelissä voidaan pelata mm. suomalaiskuskeilla, Esapekka Lapilla, Jari-Matti Latvalalla ja Teemu Sunisella. Rallitiimejä on 52 kappaletta yhteensä 14 eri maassa.

Mainos

Pelin uudistuksiin lukeutuu uusi fysiikanmallinnus, parannellut maaston muodot sekä uudenlaiset säätehosteet ja sään vaikutus rataan. Kyllä! – tervetulleita uudistuksia.

Rallikuski vai manageri?

Pelin pelimuodot ovat yksinkertaisuudessaan uratila, vapaasti valittavat omat kisat, eSports-kisat sekä päivittäishaasteet. Moninpelimuodoissa voi valita joko verkkopelit tai jaetun ruudun kaksinpelin, josta suuri plussa.

Uratila poikkeaa WRC 7:sta ja DiRT Rally 2.0:sta edukseen. Uratilassa pelaaja ei ainoastaan aja rallia, vaan hoitelee kisojen välissä myös managerin hommia. Lepääkö pelaaja kisojen välissä vai osallistuuko hän esimerkiksi harjoituksiin tai historiikkiralleihin lisärahan toivossa. Entä toimiiko varikkotiimi, ja mitä sen hyväksi voitaisiin tehdä. Nämä ovat managerin tonttia.

Managerointi onkin yllättävän hauska lisä tavanomaisen rallin partneriksi. Uratilassa on enemmän jännitystä ja strateginen kikkailu kiihkeiden kisojen välissä on hyvää suvantoa pulssille. Uratila onkin helposti hauskin tähänastisista rallipeleistä.

Ajotuntuma ja fysiikka?

Ralli- ja autopelien tärkein asia on ajotuntuma yhdessä fysiikan kanssa. Tämän vuoden WRC-pelissä sitä on hiottu edellisestä. Hyvä juttu, mutta aivan maalissa ei silti vielä olla – ainakin jos verrataan suoraan DiRT Rally 2.0:aan, joka omaa tämän hetken moderneista rallipeleistä parhaimman rallifysiikan. WRC 8 ei ole ajofysiikoiltaan huono, mutta se ei vain ole niin hyvä kuin kilpailijallaan. Parannusta edelliseen on selvästi, vaikka pelimoottori itsessään onkin sama kuin WRC 7:ssa ja WRC 6:ssa.

Ajaminen on parhaimmillaan ratin ja polkimen kanssa hyvinkin hauskaa. Säätöjä voi tehdä runsaasti, joten jokainen löytää nopeasti suosikkisäätönsä.

Peliohjaimella pelattuna ohjaus on kiikkerää ja edestakas vatkaavaa. Ohjaukseen kestää hetken ajan tottua, mutta kun tottuminen tapahtuu, on ajaminen ainakin Xbox One -ohjaimella yllättävän hauskaa.

Itse auton fysiikat eivät kuitenkaan ole parhaimmat mahdolliset. Auto tuntuu pahvikuorelta, joka on omituistuisten onttojen pahvipyörien päällä. Renkaat eivät reagoi ulkoisesti maastoon aivan kuten pitää ja etenkin kolaritilanteissa fysiikka heittää ajoittain häränpyllyä.

Auton vahingonmallinnuksen voi säätää joko kokonaan pois tai realistiseksi. Realistisuudessakaan auto ei romutu kovin visuaalisesti. Realistinen tarkoittaa tässä tapauksessa sitä, että kunnon kolari kiven kanssa saattaa tietää koko kisan keskeytystä. Tästä ei luonnollisesti tallipomot nauti.

Erinomaisen papukaijamerkin saa Force Feedback -tuntuma. Sitä tunnutaan hieroneen pitkään tämän osan kanssa. Tuntuma vastaa aika lailla samaa DiRT Rally 2.0:n Force Feedbackin kanssa. Sanottakoon vielä, että peli on ohjaustuntumaltaan muutenkin kalleellaan enemmän simulaatioon kuin arcadeen, joka näkyy paremmassa rattituntumassa.

Ratilla ajamisen suurimpia nautintoja ovat hiekalta asfaltille siirtyminen, joka on toteutettu hämmentävän uskottavasti.

Tervetulleita grafiikkauudistuksia

Toinen WRC 8:n merkittävistä uudistuksista on grafiikka. Nyt etenkin säätiloja on parannettu. Sadekeli näyttääkin jopa niin hienolta, että se peittoaa helposti kilpailijansa. Sadepisarat piirtyvät ruutuun helmeilevän kauniisti ja kura roiskuu tuulilasiin. Myös auringonsäteitä kelpaa katsella aamu-, päivä- ja iltakisoissa.

Parhaiten säätiloista pääsee nauttimaan kolmannen persoonan kuvakulmasta, joka tuntuukin olevan pelin tärkein kuvakulma. Rattikuvakulma, eli driver’s eye on järkyttävin miesmuistiin. Kuvakulma on niin kehno, ettei sitä sovi suositella kenellekään. Hämmentävintä on se, että auton ratti ei edes käänny muutamaa astetta enempää ko. kuvakulmasta. Parhaiten toimivatkin kojelauta- ja konepeltikuvakulmat.

Parhaiten WRC 8 onnistuu radoillaan. Ratavalikoima on suuri ja jokainen rata tuntuu oikealta esikuvaltaan. En tiedä, miten tarkkaan jokainen rata on mallinnettu, mutta tiet ovat selkeästi keskenään erilaisia ja erituntuisia. Tiet mutkittelevat realistisesti ja yksityiskohtia riittää muille jaettavaksi. Ne tuntuvat aidoilta maisemilta.

Myös Suomen Neste Rally Finland tuntuu aivan kotimaan skabalta ja Jyväskylän lyhyt kaupunkietappi on kuin suoraan Suomesta.

Välillä tiet ovat leveitä, välillä näkee pirullisen kapeita väyliä, joissa saa ajaa kieli keskellä suuta.

Missä on VR-tuki?

Suurin miinus koko pelissä on VR:n puute. Eletään vuotta 2019, eikä markkinoille tuleva rallipeli omaa VR-tukea. Hävetkää! DiRT Rally 2.0 vie tässä kirkkaasti pystin, sillä se tarjoaa tämän hetken nautinnollisinta rallia juuri VR-tukensa ansiosta.

Pc-version toinen miinus on sen alusta, Epic Store, jonne WRC 8 siirrettiin yksinoikeussopimuksella vain kotvaa ennen julkaisua. Epic Store on epäkäyttäjälähtöinen alusta monilta osin. Se ei esimerkiksi mahdollista saavutusten keräämistä eikä näytä pelattuja pelitunteja.

Konsoleilla huonona puolena mainittakoon lukittu 30 kuvan sekuntinopeus. Se on harmillisen pieni, kun kyseessä on nopeatempoinen rallipeli, jossa jokaisella millisekunnilla on paikkansa ja hyötynsä.

Kannattaako ostaa?

WRC 8 on osiltaan parempi kuin pahin kilpailijansa DiRT Rally 2.0, mutta osaltaan se myös häviää sille. Moottoriäänissä DR2 vie selkeän voiton. VR-tuki on DR2:n puolella, samoin kolarifysiikat ja yleinen rallin ajamisen hauskuus.

WRC 8:ssa on kuitenkin paljon monipuolisemmat radat ja ratojen yksityiskohdat ja teiden aitous. Valokuvatila, huikeat säätehosteet ja viralliset WRC-autot ja radat ovat myös WRC 8:n yksinoikeus.

Parannellut ajofysiikat, ajotuntuma ratilla ja mainio uratila ovat kyllä hyvä syy hankkia WRC 8, etenkin jos DiRT Rally 2.0 on jo koluttu läpi, eikä sen uusi 40 euron kausipassi kiihota. WRC 8 peittoaa heittämällä WRC 7:n, joka kannattaa ilman muuta vaihtaa kasiin, mikäli sellainen ajatus kummittelee mielessä. WRC 8 on simulaatiotapaus, joten arcade-rallin ystävien on syytä pysytellä DiRT 4 -pelin tai Sega Rallyn syleilyssä.