Mainos
NHL-, FIFA– ja NBA-pelejä haukutaan joka vuosi edellisen osan täyshintaiseksi päivityspaketiksi – eikä suotta, sillä harvoin näitä pelejä isosti uudistetaan. Samaa voidaan tällä kertaa sanoa myös WRC 9 -pelistä, joka on uudistunut vain hienoisesti viime vuoden painoksesta.

Vuonna 2010 sarjansa aloittanut World Rally Championship -pelisarja on edennyt yhdeksänteen osaansa. Pelin taustalla vaikuttaa ranskalainen pelitalo, Kylotonn, eli KT Racing, jonka vanhoista meriiteistä löytyy mm. paheksutun ohjaus- ja fysiikkamallin esitellyt V-Rally-sarja, sekä kohtalaisen onnistuneet Isle of Man TT: Ride on the Edge -prätkäpelit.

Tänä vuonna KT Racing lupaa parantaa ajofysiikkaa entistä realistisemmaksi ja tarjota parhaan mahdollisen rallikokemuksen, jota varten myös oikeita rallikuskeja on haastateltu. Onnistuuko WRC 9 vihdoin päihittämään pahimman haastajansa, Codemastersin DiRT Rally -sarjan?

Mainos

Kausi 2020

Rallivuosi on jälleen vaihtunut, joten myös WRC-peleihin sopii odottaa uutta pelattavaa. Koska WRC 9 -pelin runko on identtinen edellisen WRC 8:n kanssa, ovat oikeat uudistukset puhtaasti auto- ja ratakannassa.

WRC 9 sisältää yhteensä 50 virallista ajotiimiä aina WRC-, WRC 2-, WRC 3- ja Junior WRC -sarjoista. Rally-Cross -puoli on Codemastersin hallussa, joten sitä sarjaa ei tästä pelistä löydy. Viralliset autot ovat virallisia Fordeja ja Hyndaita em. luokista.

Virallisten kisa-autojen lisäksi autovalikoima sisältää 15 historiallista klassikkoautoa, mutta Codemastersin DiRT Rally 2.0 vetää tässäkin pitemmän korren. Klassikkokokoelmasta löytyvät nimittäin Lancia Stratos, Lancia Fulvia HF, Volkswagen Polo WRC 2016, Lancia 037, Porsche 911 GT3 RS RGT (997), Ford Escort MkII 1800, Alpine A110 1973, Lancia Delta HF Integrale Evoluzione, Citroën Xsara WRC 2005, Ford Focus 2007, Toyota Corolla 1999, Audi Quattro A2 1984, Citroen C3 WRC 2019 ja Proton Iriz R5. Missä ovat ne todelliset klassikot, eli B-sarjalaiset?

Erikoiskoepuolella puhallellaan uusia tuulia jopa kolmen maanosan verran. Kattaukseen kuuluu nyt Kenian safariralli, V-Rally 4:stäkin tuttu Japanin-ralli ja haastavan kurvikas Uuden-Seelannin ralli. Ja kyllä, Suomen nopea Neste Rally Finland on mukana.

Radoista WRC 9 saa kyllä parhaat pisteensä, sillä ne ovat keskenään erilaisia, yksityiskohtaisia, arvaamattomia ja kauniita versioita todellisen maailman erikoiskokeista. Radathan eivät ole kaikilta osin täysin aitoja kopioita oikean maailman erikoiskokeista, mutta hyvältä ne maistuvat.

Kenian safarirallit ovat pelin hauskimpia erikoiskokeita.

Uudet autot, paremmat fysiikat?

KT Racing lupaili, että ajomallia on jälleen hiottu viimevuotisesta. Ja niin varmasti onkin, mutta sitä ei missään tapauksessa huomaa ohjaimella pelattaessa. Fysiikkamuutokset ovat puhtaasti rattituntumaan tehtyjä.

Peliohjaimella auto on kiikkerä ja tuntumaan joutuu totuttelemaan jonkin aikaa. Tuntumaan kuitenkin tottuu, kunhan muistaa, että kaasu pohjassa ei ole aina edullisinta paahtaa.

Ilahduttavaa on nähdä, että autojen renkaat ovat nyt koko ajan maassa kun kamera kiertää autoja ympäri. Aikaisemmissa WRC-peleissä autojen renkaat ovat omituisesti “loksuneet” maan yllä ja alla, esimerkiksi kisoja ennen tapahtuvassa autojen valmistautumiskuvassa.

Auto myös tuntuu raskaalta ja etenkin ratilla pelatessa tuntuma on hyvä. Ohjaus on tarkkaa ja responsiivista ja maastonmuotojakin voi tuntea. Lisäksi kaikki napit on bindattavissa omaan ajotyyliin sopivaksi.

Sama peli, samat grafiikat

Graafisesti WRC 9 on identtinen edellisen pelin kanssa. Jotkut väittävät, että valaistus olisi kohentunut, mutta omaan silmään kaikki on täsmälleen saman näköistä kuin viimevuoden pelissä. Grafiikka on ratojen osalta ihan hyvää – eipä siinä valittamista, mutta joiltain osilta – esim. kasvillisuudeltaan ja radanvarrella olevien ihmishahmojen osalta peli näyttää hieman halvemmalta kuin hiotumpi kilpakumppaninsa DiRT Rally ja DiRT Rally 2.0.

Äänipuolella ollaan hyvässä tilanteessa. Autot kuulostavat ralliautoilta ja etenkin vanha Escortti paukuttaa pakosarjaansa varsin tunnelmallisesti. Räkäiset äänet ilahduttavat jokaisella pelikerralla.

Ratilla ja polkimilla WRC 9 on parhaimmillaan.

Kannattaako päivittää?

Mikäli WRC 8 löytyy jo hyllystä, on päivittämisen syitä oikeasti vähän. Jos ralli on todella lähellä sydäntä ja niitä uusia Japanin, Kenian ja Uuden-Seelannin polkuja on pakko päästä ajamaan, niin päivittäminen kannattaa. Muussa tapauksessa kyseessä on sama 70-prosenttinen rallikokemus kuin viime vuoden pelikin.

WRC 9 voisi olla yhdeksännellä versiollaan jo viimeistelty ja maukas rallikokemus, mutta sen sijaan se tyytyy olemaan vain kehnompi Euroshopper-versio DiRT Rallysta. Ratojen monipuolisuudesta ja yksityiskohdista kuitenkin plussaa.

Innolla odotamme sitä aikaa, jolloin FIA:n lisenssi siirtyy Codemastersin haltuun vuonna 2023.