Mainos

Wreckfest 2 jatkaa jokamiehenluokkaa ja romurallia päivitetyllä pelimoottorillaan ja parannetuilla fysiikoillaan. Mutta jääkö homma siihen, vai onko luvassa jotain äärimmäistä?

Ensimmäinen Wreckfest nousi kansan tietoisuuteen vuonna 2012, jolloin pelistä puhuttiin vielä The Next Car Game -työnimellä. Pelistä julkaistiin pian ensihehkutusten jälkeen alfa-versio, jonka PC-pelaajat saattoivat ostaa ja nauttia aivan uudenlaisesta romurallikokemuksesta.

Mainos

Alkuvaiheessa The Next Car Game muistutti teknologiademoa, hieman FlatOutia ja jopa Bugbearin ensimmäistä rallipeliä, Rally Trophya. Vuonna 2018 Wreckfest näki viimein lopullisen muotonsa ja saapui samalla myös PS4:lle ja Xboxille takomaan sitä todellista suosiota.

Nyt olemme samassa tilanteessa kuin vuonna 2012. Wreckfest 2 on julkaistu esiversiona ja pelaajat saavat vaikuttaa pelin rakentumiseen Bugbearin Discord-kanavalla, samalla peliä itse pelaten. Bugbear on julkaissut tasaisesti uutta sisältöä Content update -päivitysten myötä, joka pitää early access -ostajat tyytyväisinä ja varpaillaan seuraavien herkkujen suhteen. Mutta onko uusien herkkujen odottaminen early accessissa jopa kiinnostavampaa kuin valmis peli – sitten joskus?

Kerrankin saa ruskoida!

Tässä vaiheessa (joulukuu 2025) peli on juuri saanut viidennen sisältöpäivityksensä. Peli kattaa siis tähän mennessä jo hyvän kasan ratoja ja autoja. Ratoja on tätä kirjoittaessa yhdeksän + yksi testirata, jossa voi testailla autojen fysiikkaa äärimmäisissä kokeissa. Suuri osa radoista on kuitenkin tuttuja Wreckfest ykkösestä, joskin visuaalisesti reippaasti parannettuja versioita.

Autoja puolestaan on 13. Nämä ovat tuttuja perusjokkisautoja, kuten jenkkirasseja, aasialaisklassikoita ja euroromuja. Yhtään ruohonleikkuria, sohvaa tai puimuria ei vielä ole saatavilla, enkä ainakaan itse sellaisia kaipaakkaan. Ennemmin jotain täysin uutta.

Täysin uudesta puheen ollen… sitä ei vielä ole. Peli muistuttaa tässä vaiheessa aivan liikaa ensimmäistä Wreckfestiä. Toimii takuuvarmasti uuteen yleisöön, mutta vanhaan kyllästyneet haluaisivat oletettavasti jotain aivan uuttakin – ainakin itse haluan. Eipä siinä, pelaaminen on silti hauskaa.

Pelikehittäjät kyselevät uusien ideoiden perään pelin ostaneilta kuluttajilta, mutta aina asiakas ei ole oikeassa ja ne parhaat ideat syntyvät kuitenkin ammattilaisten toimesta. Kehottaisinkin Bugbearin hemmoja ja mimmejä panostamaan rohkeasti itse uuden sisällön miettimiseen ja kehittelyyn sen sijaan, että lypsää ideoita nettimöyhöttäjiltä, joita kaikkia ei kuitenkaan koskaan saa tyytyväisiksi. Peliin tarvitaan pelillisyyttä, muuten se kuolee.

Upean näköinen, mahtavan kuuloinen

Graafisesti Wreckfest 2 on ainakin ultra-asetuksilla tätä päivää. Maisemat ovat upeita, valaistusta hyödynnetään hyvin ja autojen romuttuminen on maukasta – joskaan ei niin maukasta kuin täysin armottomassa BeamNG.drivessa. Autot sietävät osumia ja rangaistuksia varsin yliluonnollisesti realistisimmallakin tasolla, mutta ymmärtäähän sen, sillä kyseessä on simcade-peli.

Suurimmat visualisuuden muutokset näkyvät ratojen yksityiskohdissa. Niitä on paljon kivistä kasvillisuuteen ja tuhoutuviin asioihin ja esineisiin. Niitä oli toki jo ensimmäisessäkin osassa.

Virtuaalitodellisuuteen ei päästy ensimmäisessä osassa eikä päästä vieläkään. En tiedä, onko VR-tilaa edes suunniteltu, mutta se toisi peliin aivan uudenlaista hauskaa. Ja nykyaikana VR-tilan pitäisi mielestäni muutenkin kaikissa auto- ja ilmailupeleissä olla ehdoton vakio.

Jos ja kun Wreckfest 2 joskus julkaistaan myös PS5:lle, olisi PSVR 2 -tuki myös ehdottoman hyvä perusominaisuus – joillekin jopa ostopäätös, sillä PSVR 2 on sisältöjensä osalta melko heikoilla kantimilla.

Pelin viimeisin sisältöpäivitys toi mukanaan parannetut äänet. Autojen moottorit kuulostavat erittäin rapeilta ja hyviltä kuin hapankorppu. Musiikkia ei vielä ole, eikä sellaista tarvitakaan kuin päävalikkoon. Tällaisessa pelissä tunnelma tulee moottorin jylinästä, kovettuneiden 215/55R16-kumien ulvonnasta, metallin vääntymisen sekä pettymyksen hetkellä tulipalojen huminasta. Siinä Wreckfest 2 on jo nyt vahvoilla.

Mitä sopii odottaa?

Wreckfest 2 on huikea romuralliaihio, jossa on paljon potentiaalia. Se tarjoaa sitä samaa kuin ensimmäinen osa ja samaa, mitä Destruction Derby PlayStation 1:llä 30 vuotta sitten. 30 vuodessa pelit ovat kuitenkin tarjonneet niin paljon hienoja elämyksiä, että saman kierrättäminen uudelleen tekee asioista kuitenkin tylsää.

Mikäli Wreckfest 2 onnistuu tuomaan mukanaan VR-tilan lisäksi paljon yllättäviä uusia koukuttavia ja hauskoja pelitiloja, FPS-räiskinnöistä, Gran Turismo 7:sta ja vaikka Hill Climb Racingista inspiraationsa saaneita juttuja, voi tässä hyvinkin olla ensi vuoden autopelitapaus. Toteutus on jo nyt kiitettävällä tasolla, ideoitavaa pelillisyyden saralla on mielestäni vielä paljon. Vahva ylpeys kotimaista romurallijatko-osaa kohtaan on kuitenkin jo tässä vaiheessa suuri.

Mainos