Vuoden 2017 syksyllä julkaistu lentosimulaattori X-Plane 11 päivittää kymmenettä kertaa jo vuodesta 1993 olemassa ollutta simulaattoria. Eroaako 11 edellisestä?
No, toden totta eroaa. Eroja on runsaasti. Näistä ensimmäisen näkee jo pelin käynnistyessä, sillä koko käyttöliittymä on vaihtunut teollisesta CAD-mallista pelimäiseksi ja käyttäjälähtöiseksi. Koko simulaattori on aiempaa lähestyttävämpi ja jopa kontrolli/ohjain/sauvasäädöt ovat selkeästi ja havainnollistetusti muokattavissa.
Mihin katosivat koneet?
Siinä, missä valikot aiheuttavat lentosimuttajalle euforista tunnetta, törmätään jo ensimmäiseen uuteen negatiiviseen muutokseen; lentokoneiden määrä on nimittäin pudonnut radikaalisti. Helikoptereitakin on tyrkyllä tasan yksi.
Onneksi lentosimulaattoreilla on vahvat pelaajayhteisöt ja oma moditukensa. Kaikki vanhat lentokonemodit ovat yhteensopivia myös X-Plane 11:sta kanssa, joten kriisi-itkuun ei ole syytä ryhtyä.
Koska X-Plane on ollut olemassa jo vuodesta 1993, löytyy pelistä kaikki maailmankolkat ja kaupungit. Suurkaupungit näyttävät geneerisistä rakennuksista huolimatta tutuilta ja jopa oma kotikaupunkini on hyvinkin tunnistettava tiestön ansiosta. Suurkaupunkien layoutit ovat yleisesti hyvin tuttuja. Tunnistin Los Angelesissa jopa Hollywood Hostelin, jonka korkeatasoisen majoituspaikan lakanattomissa patjoissa on tuhansia mälliroiskeita ja kaikkien kätävien seinät homeessa. Ilman maisemamodeja maaston pinta on kuitenkin tasaista flättiä, suoraan ysäriltä.
Peliin on saatavilla myös Google Earthin avulla rakennettu modaus, joka hyödyntää satelliittikuvia ja viimeisintä kartastoa. Tämä on luonnollisestikin erittäin raskas modi, joka vaatii prosessoritehojen sijaan valtavasti kovalevytilaa.
Kasvillisuus ei hivele silmiä
Graafisesti X-Plane 11 on ottanut aimo harppauksen eteenpäin. Etenkin valaistus ja sumutehosteet ovat todella kauniita – jopa realistisia. Kaupungit näyttävät nyt päivälläkin todella hienoilta ja uskottavilta.
Grafiikat eivät silti erotu edukseen kasvillisuuden osalta. Puut ja pensaat näyttävät järkyttäviltä – kuin suoraan vuodelta 1993. On käsittämätöntä, miksi näiden tekstuureja ei ole päivitetty, sillä aika on ajanut nykyisten tekstuurien ohi jo pari vuosikymmentä sitten. On paha sanoa, kummassa on vähemmän pikseleitä, X-Plane 11:sta puissa vai Minecraftissa…
Lentotuntuma on täydellinen
Siinä, missä X-Plane 11 päihittää kaikki muut, on itse lentotuntuma. Monet ammattilentäjät ovat kehuneet X-Planen lentotuntumaa ja realismia. Lentokoneilla lentäminen on pienintä yksityiskohtaa ja fyysisiä muutoksia myöten niin realistinen kuin se vain voi olla. Omaa immersiota voi kasvattaa vieläpä aitojen lento-ohjaimien avulla.
Vielä syvemmän immersion saa aikaan virtuaalitodellisuudessa, johon X-Plane 11 kykenee nyt natiivisti, ilman maksullista kolmannen osapuolen FlyInside-sovellusta. VR-ohjaimilla voi nyt myös koskettaa lentokoneiden painikkeita aivan itse ja tutkia ilma-aluksia entisiä VR-modauksia paremmin.
VR-ominaisuus ei vielä ole lopullisessa muodossaan, joten se pitää ottaa käyttöön päivittämällä peli tukemaan beta-ohjelmia. Tämä onnistuu Steamissa ”ominaisuudet”-valikon kautta ja ilman Steamia pelin asennusohjelmassa, rastittamalla beta-ruksin aktiiviseksi.
X-Plane 11 on VR-tukensa, täydellisen lentosimulaatio-ohjattavuuden ja hienon valosimulaationsa ansiosta helposti tämän hetken paras lentosimulaattori. Laaja modikattaus takaa sen, että kokemuksia ja pelattavaa riittää tuhansiksi tunneiksi. Flight Simulator X -pelin tapaisia kampanjatehtäviä ei ole, mutta kukaan ei kiellä käyttämästä omaa mielikuvitustaan.
Kommenttien kirjoittaminen edellyttää että olet kirjautunut.