Mainos
Microsoft väittää, että Sony maksaa kehittäjille ”estomaksuja” vastineeksi siitä, että nämä suostuvat olemaan laittamatta sisältöään Xbox Game Pass -tilauspalveluun.

Osana Brasilian talouspuolustusneuvostolle (CADE) lähetettyä asiakirjaa, jolla perusteltiin Activision Blizzardin ehdotettua yritysostoa, Microsoft väitti, että Sony yrittää aktiivisesti ”estää Game Passin kasvua” yrittämällä estää sisällön ilmestymisen palveluun.

Kommentit ovat osa Microsoftin vastausta Sonyn väitteisiin brasilialaiselle elimelle, jossa kiistellään, että Xboxin Call of Duty -brändin ostaminen olisi kilpailunvastaista.

Mainos

Kun otetaan huomioon, että yksinoikeusstrategiat ovat olleet keskeisessä asemassa Sonyn strategiassa, jolla se pyrkii vahvistamaan läsnäoloaan pelialalla, ja että Sony on johtava digitaalisten pelien jakelussa, Sonyn huoli Activisionin sisällön mahdollisesta yksinoikeudesta on vähintäänkin epäjohdonmukaista”, Microsoft väittää CADE:n julkaisemissa asiakirjoissa.

Se vain paljastaa jälleen kerran pelon innovatiivisesta liiketoimintamallista, joka tarjoaa laadukasta sisältöä edullisesti pelaajille, ja uhkaa johtoasemaa, joka on vuosien varrella muodostunut laitekeskeisestä ja yksinoikeuksiin keskittyvästä strategiasta.

Haaste jatkuu: ”Sonyn halu estää kasvu on todellakin estänyt Microsoftin mahdollisuuksia jatkaa Game Passin laajentamista. Sony maksaa ”estomaksua”, jotta kehittäjät eivät voisi lisätä sisältöä Game Passiin ja muihin kilpaileviin tilauspalveluihin.

Tällaiset alustasopimukset ovat olleet yleisiä pelialalla, ja viime vuonna Epic vastaan Apple -oikeudenkäynnin yhteydessä paljastuneissa asiakirjoissa viitattiin jopa siihen, että PlayStation esti kolmannen osapuolen pelejä ilmestymästä Game Pass -palveluun.

Vastauksen loppuosa ja kaksi muuta samaan kohtaan liittyvää väitettä on poistettu asiakirjasta, oletettavasti luottamuksellisuussyistä.

Toisaalla asiakirjassa Microsoft väitti, että Sony ”ei halua, että houkuttelevat tilauspalvelut uhkaavat sen määräävää asemaa konsolipelien digitaalisilla jakelumarkkinoilla…

”…Toisin sanoen Sony vastustaa uusien rahanjakomallien käyttöönottoa, jotka voivat haastaa sen liiketoimintamallin.

Viime kuussa Sony oli yksi monista kolmansista yrityksistä (kuten Bandai Namco ja Ubisoft), jotka toimittivat CADE:lle lausuntonsa Microsoftin vireillä olevasta Activision Blizzardin ostosta.

Mainos