Mainos
6 vuotta julkaisunsa jälkeen Battlefield 1 on noussut uudelleen Steamin myydyimpien pelien top 10 -listalle, ja sen samanaikainen pelaajamäärä on yllättävän suuri.

Kuten Emopulse huomasi, lokakuussa 2016 julkaistun räiskintäpelin suosio on kasvanut valtavasti, ja sen samanaikainen pelaajamäärä on suurin koskaan. Kannattaa huomioida, että peli lisättiin Steamiin vuonna 2020.

Pelaajamäärä, joka saavutti 49 732 pelaajan lukeman viimeisen 24 tunnin aikana, on noin 44 000 pelaajaa enemmän kuin Battlefield 2042 samalla ajanjaksolla.

Mainos

Tähän on todennäköisesti useita syitä. Ensinnäkin Battlefield 1 on tällä hetkellä voimakkaasti alennettu ja maksaa 4,79 euroa.

Kuitenkin jo ennen Battlefield 1:n uutta nousua Battlefield 2042:n samanaikainen pelaajamäärä Steamissa oli viime kuukausina SteamDB:n mukaan vain 8-15 tuhatta Steam-pelaajaa.

Myös Battlefield V:n edeltäjällä, Battlefield 2042:lla, on enemmän pelaajia kuin Battlefield 2042:lla, vaikka se ei olekaan myynnissä. Battlefield V:ssä on ollut parhaimmillaan 15 454 pelaajaa, kun taas 2042:ssa pelaajia on ollut 5 379.

Toinen syy on Battlefield 2042:n yleinen huono vastaanotto Battlefield-yhteisössä. Julkaisun jälkeen peli on saanut pelaajilta kritiikkiä houkuttelevien karttojen puutteesta, klassisen Battlefield-luokkajärjestelmän uudelleensuunnittelusta ja johdonmukaisten, merkittävien päivitysten puutteesta.

– Käynnistimme pelin vahvasti vakaana, mutta kun yhä useammat pelaajat kokivat koko pelin, kävi kuitenkin selväksi, että oli odottamattomia suorituskykyongelmia, joihin meidän olisi puututtava, EA:n toimitusjohtaja Andrew Wilson sanoi viime vuonna pidetyssä puhelinkonferenssissa ja käsitteli ongelmia.

– Jotkin pelisuunnitteluvalinnat eivät myöskään miellyttäneet kaikkia yhteisömme jäseniä. Olemme täysin sitoutuneita toteuttamaan tämän pelin koko potentiaalin ja täysin sitoutuneita Battlefield-faneihimme.

EA:n Vince Zampella esitti myös ajatuksiaan huonosta kriittisestä ja kaupallisesta reaktiosta.

– Mielestäni he vain harhautuivat hieman liian kauas siitä, mitä Battlefield on. He yrittivät tehdä pari asiaa, jotka olivat ehkä kunnianhimoisia: kasvattaa pelaajamäärää jne. En usko, että he viettivät tarpeeksi aikaa iteroimalla sitä, mikä tekee siitä hauskaa.

Battlefield-universumi

Joulukuussa EA ilmoitti aikovansa luoda ”yhdistetyn Battlefield-universumin” sekä tehdä laajoja muutoksia pelisarjan kehitysrakenteeseen.

Osana näitä suunnitelmia DICE:n entinen pääjohtaja Oscar Gabrielson jätti EA:n kokonaan, kun taas Zampella otti uuden roolin franchisingin valvojana.

– Kyseessä on täysin uusi rakenne. Kokoamme yhteen useita studioita. Tuomme parhaat lahjakkuudet yhteen ja annamme heille aikaa tehdä jotain uskomatonta, Zampella kertoi Barronsille.

Yksi näistä studioista on hiljattain julkistettu Ridgeline Games, jota johtaa Halon toinen luoja Marcus Lehto.

Mainos