Mainos
Anno 1800 sijoittuu teollisen vallankumouksen aikoihin ja lupailee tuntikausiksi kliksuteltavaa strategianpelien ja mikromanageroinnin ystäville. Kalenteri tyhjäksi, sillä Anno 1800 syö tunteja välipalaksi.

Ubisoftin levittämä ja Blue Byten tekemä Anno 1800 on neljäs osa Anno-sarjaa, mikäli Anno Onlinea ei lasketa mukaan. Tällä kertaa kaupunki- ja kauppareittirakentelupelissä eletään teollisen vallankumouksen aikaa. Pelitiloja on kolme: kampanja, sandbox ja moninpeli. Kaikki kolme toimivat melko lailla samalla tavalla, eroina lähinnä tarinapohjaiset tehtävät kampanjassa ja ihmispelaajat muilla saarilla moninpelissä.

Välimerellinen maisema.

Mainos

Hirvittävän paljon klikkailtavaa

Tarkoituksena on rakentaa kukoistava teollistunut metropoli, vallata saaria, taistella omaisuutensa puolesta merillä, jne. Luvassa on siis paljon hiirenkliksuttelua, kun jokainen pieni yksityiskohta ja avautuva uusi rakennus tuo lisää uutta kliksuteltavaa ja säädettävää.

Tämän tyylisten pelien faneille Anno 1800 -peliä voikin suositella lämpimästi. Rytmillisesti peli tuntuu tarjoavan sopivalla tahdilla uutta rakennettavaa, säädettävää kaupungissa tai merillä, sekä katastrofeja hoidettavaksi. Tämä kaikki on vasta alkua, sillä maailma on suhteellisen iso. Pelaajan lähtiessä seikkailemaan merillä, tulee pelaajalle vastaan valoittamattomia saaria ja asuttuja saaria, joista kaikki todellakaan eivät ole ystävällistä väkeä täynnä.

”Kaikkea ei voi rakentaa tai kasvattaa yhdellä saarella, joten on lähes pakko jo melko alkumetreillä kehitellä kauppareittejä”

Ystävällisten saarten pomojen kanssa voi luoda kauppareittejä omille laivoilleen, jotta saarelle saisi tarvittavia materiaaleja. Kaikkea ei voi rakentaa tai kasvattaa yhdellä saarella, joten on lähes pakko jo melko alkumetreillä kehitellä kauppareittejä.

Reittimekanismi on aluksi hieman sekava, ja sen selvittämiseen meni turhautumiseen asti aikaa. Lopulta kun sen selätti, alkoi tavara liikuskella sujuvaan tahtiin satamien välillä.

Käyttöliittymäkuvastoa Anno 1800 -pelistä.

Where’s Waldo?

Anno heittää sekaan myös outoja ”etsi tämä tyyppi” -tyylisiä tehtäviä, jolloin peliin tulee ”Missä Jallu luuraa” -tyylinen vivahde, joka suoraan sanottuna on otsameisseliä kovasti vahvistavaa toimintaa. Pienen hahmon löytäminen ihmisiä kuhisevilta teiltä on todella vittumaista, ja helpompaa on jättää tehtävä omaan arvoonsa. Suoritettuna tehtävät tarjoavat esineitä ja muuta kivaa, joita voi hyödyntää eri toiminnoissa tai vaikka myymällä.

”Pienen hahmon löytäminen ihmisiä kuhisevilta teiltä on todella vittumaista, ja helpompaa on jättää tehtävä omaan arvoonsa”

Moninpelissä pelaajat voivat erikoistua tuottamaan juuri tiettyjä hyödykkeitä ja täten mahdollisesti vaikuttaa muiden etenemismahdollisuuksiin. Peliä kannattaa ehkä ensin kuitenkin pelata tietokonetta vastaan riittävän kauan, jotta pääsee pelin monien mekanismien kanssa sinuiksi.

Pelin rakentelut ovat koukuttavasti useamman portin takana. Esim., jotta saa lautatavaraa, on rakennettava metsään metsurin mökki. Jotta saa leipää, on rakennettava ensin viljapelto, sitten mylly, ja lopuksi leipomo.

Aluksi farmareiden ja työläisten ero oli hieman epäselvä. Perusasuntona rakentaa farmarien mökin, jotka sopivat tier-1-rakennuksille. Jotta saa työläisiä tier-2-rakennuksiin, on päivitettävä aiempia rakennettuja farmarien asuntoja. Päivitetyssä talossa asui työläinen ja farmarien määrä vähenee vastaavasti.

Kampanjamoodissa peli onneksi opastaa pelaajaa jonkun verran, mutta välillä kaipisi näin monen järjestelmän kanssa hieman enemmänkin oikeaan suuntaan töytäisyä.

Vintage-kaupunkimaisemaa meren äärellä Anno 1800 -pelissä.

Ääninäyttely pistää pelaajan irvistämään

Anno 1800 näyttää hyvältä ja kuulostaa ok:lta. Ääninäyttely välillä pistää irvistämään, mutta se ajaa silti asiansa. Musiikit ovat toisinaan turhan mahtipontisia, mutta tämä saattaa kyllä olla ihan makukysymys. Kylien ja kaupungkien äänet muuten ovatkin mainioita ja elävöittävät menoa hyvin. Meren ja rantaan hakkavien aaltojen äänet tuovat tuulahduksen märkien lankkujen ja merisuolan tuoksua.

Uudistuksina pelissä mm. Blueprint-moodi, jonka avulla kaupunkia voi suunnitella visuaalisesti ennakkoon ilman rakentamista.

Tehdas metsän keskellä.

Kannattaako ostaa?

Anno 1800 on erittäin mukiinmeneveä reaaliaikainen kaupunginrakentelu- ja kauppastrategiapeli, josta ei tekeminen lopu kesken. Tämän lajityypin fanit eivät tule pettymään. Aikaisempiin versioihin nähden mukana on myös muutama kätevä uudistus ja asetelma kutsuu kiehtovana vannoutuneetkin Anno-fanit tämänkin osan pariin.

Anno 1800 on peli, jonka parissa viihtyy valitettavasti hieman liiankin hyvin (hyvästi sosiaalinen elämä!)

Mainos
ARVOSTELUN YLEISNÄKYMÄ
Anno 1800
89 %
Edellinen artikkeliWRC 8 -rallipelistä aitoa pelikuvaa – haastaako mielestäsi DiRT 2.0:n?
Seuraava artikkeliTestasimme Assassin’s Creed Odysseyn tehtäväeditoria – tuloksena härski ruokamatka julkkiskokkien parissa
Taide – Media – Teknologia. Elokuva ja pelit, koska niissä yhdistyvät taide ja teknologia. Teatteri, koska on tehnyt sitä aina. Impro, koska ei tarvitse muistaa vuorosanoja. Musiikki, koska se on henkireikä. Kirjat, koska aina voi oppia jotain lisää. Liikaa siistejä juttuja, liian vähän aikaa ja uteliaisuus pitää aina nälkäisenä.
anno-1800-arvosteluAnno 1800 on erittäin mukiinmeneveä reaaliaikainen kaupunginrakentelu- ja kauppastrategiapeli, josta ei tekeminen lopu kesken. Tämän lajityypin fanit eivät tule pettymään. Aikaisempiin versioihin nähden mukana on myös muutama kätevä uudistus ja asetelma kutsuu kiehtovana vannoutuneetkin Anno-fanit tämänkin osan pariin. Anno 1800 on peli, jonka parissa viihtyy valitettavasti hieman liiankin hyvin (hyvästi sosiaalinen elämä!)