Mainos

Ahdistava scifihitti raottaa teknologian verhoa, joka paljastaa miltä lähitulevaisuuden ongelmat saattavat näyttää. Tarvitaanko inhimillisyyteen jatkossa enää ihmistä?

Amerikkalaisen hakukonejätin IT-velho, Caleb (Domhnall Gleeson) voittaa firman sisäisessä lotto-arvonnassa matkan konsernijohtajan kotiin viikoksi (hetkinen, mikähän vitun palkinto tämä oikein olisi!?!). Koti osoittautuu olevankin maanalainen tutkimuslaboratorio, jossa pomomies Nathan (Oscar Isaac) dokailee ja generoi täydellistä tekoälyrobottia. Caleb pääseekin osaksi tutkimusprosessia, jossa tekoälyn inhimillisyyttä on tarkoitusta testailla. Mutta kumpi onkaan lopulta inhimillisempi, ihminen vai kone?

Ex-Machina (latinasta, Jumalan kone) on piinaavan ahdistava ja siksi äärettömän mielenkiintoinen elokuva. Norjassa kuvatut vuoristomaisemat raapivat tärykalvoa silkkihansikkain ja huumaavat katsojan kauneudellaan. Samaa tekee leffan naispääosa, ruotsalainen Alicia Vikander, jolle kyseinen leffa oli ponnahduslauta Hollywoodin suurtuotantoihin.

Mainos

Elokuvana Ex-Machina tarjoilee scifin ystävälle silmäkarkkia, jännitystä hakevalle hyvää viihdettä ja naiskauneudesta diggaileville ruotsalaista ja aasialaista alastomuutta. Oscar Isaac on leffan ahdistavin henkilö ja varastaa shown piinaavalla olemuksellaan. Mies on kuin tehty tämän tyyppiseen rooliin, tappavine katseineen.

Paljon yksityiskohtia Raamatusta, kreikkalaisesta muinaisteatterista ja jumalan työstä sisällään pitävän elokuvan BD-ekstroissa käydään läpi leffan tuotantoa perinteisten lisukkeiden voimin. Klipit ovat aitoa tavaraa kulissien kätköistä, joten ne kurkkaa mieluusti läpi leffan jälkkärinä.