Mainos
Days Gonen ohjaaja ja käsikirjoittaja on syyttänyt pelin keskinkertaisesta vastaanotosta teknisiä ongelmia ja ”valveutuneita arvostelijoita”, jotka eivät hänen mukaansa ”viitsineet” pelata peliä.

John Garvin twiittasi tämän teorian vastauksena fanille, joka kysyi, miksi hänen mielestään postapokalyptinen PS4-prätkäilypeli ei saanut enemmän kiitosta, kun se julkaistiin vuonna 2019.

”Kolme syytä”, Garvin vastasi. ”1) Siinä oli teknisiä ongelmia, kuten bugeja, suoratoistoa ja ruudunpäivitysnopeutta. 2) Sillä oli arvostelijoita, jotka eivät viitsineet oikeasti pelata peliä.”. 3) Ja kolmanneksi, sillä oli vwoke-arvostelijoita, jotka eivät kestäneet karheaa valkoista motoristia, joka katselee seurustelukumppaninsa persettä.”

Mainos

”Woke” on termi, jolla alun perin tarkoitettiin niitä, jotka ovat tietoisia yhteiskunnallisesta epäoikeudenmukaisuudesta, kuten rasismista, seksismistä ja muista syrjinnän muodoista. Viime aikoina oikeistolaiset ovat kuitenkin ottaneet sen käyttöön yleisnimityksenä, jolla viitataan edistyksellisiä poliittisia ajatuksia kannattaviin henkilöihin.

Days Gone on tällä hetkellä saanut Metacritic-arvostelupalvelussa 71 pistettä. Lukuisat vastaavat PS4-konsolin yksinoikeuspelit ovat saaneet hieman korkeampia pisteitä, kuten Ghost of Tsushima, joka sai 83 pistettä, ja Sony Santa Monican God of Warin reboot, joka sai 94 pistettä.

Garvinin viimeisin väite on herättänyt vastareaktioita sekä pelimedian jäsenissä että pelisarjan faneissa, jotka vastasivat hänen twiittaukseensa kielteisesti.

Eräässä vastauksessa luki: ”C’mon John: ’woke’? Olet parempi kuin tuo”, johon Garvin vastasi: ”Ei, en todellakaan ole… jos arvostelija vastustaa hahmoa identiteettipolitiikan takia, kutsun sitä wokeiksi … miten olen väärässä?”.”

Toiset huomauttivat, että Red Dead Redemption 2, joka sisältää lukuisia rasismia, seksismiä ja muita skenaarioita, joita ”wokeiksi” syytetyt oletettavasti vastustaisivat, julkaistiin vain kuusi kuukautta aiemmin ja sai kriitikoilta kiitosta Metacriticin pistemäärällä 97.

Viime vuonna Garvin puhui pelisuunnittelija David Jaffen kanssa Jaffen YouTube-ohjelmassa, jossa hän väitti pelin huonon myynnin johtuvan siitä, että tarpeeksi moni ei ostanut sitä täyteen hintaan.

Lue pelin arvostelu vuodelta 2019 tästä.

Mainos