Mainos
Codemastersin F1-pelisarja päivittyy vuosittain siinä missä Änärit ja muutkin urheilupelit. Onko tämän vuoden formulapainos ostamisen arvoinen?

F1-pelisarja uudistui isosti muutama vuosi sitten kun Codemasters päivitti grafiikkamoottorin. Mukaan on tuotu joka vuosi uusia ulkokilpa-ajollisia lisukkeita kuten roolipelihenkinen uramuoto ja muut oheiskisailut, kuten eSports ja päivittäishaasteet.

Voit katsoa arvostelun myös videomuodossa tästä:

Mainos

F1 2020 uudistaa pelin uramuotoa jälleen kerran. Tällä kertaa pelaaja voi joko valita tavanomaisen uratilan, jossa ajetaan kuten parina edellisenäkin vuonna – tai sitten aivan uudenlaisen uramuodon, jossa haltuun otetaan koko talli. Tällöin pelaaja luo itse koko tallin, palkkaa henkilökunnan, hoitaa talouden ja kaiken päälle ajaa itse formulaa tallin ykköskuskina. Kakkoskuskiksi voidaan pestata paras mahdollinen menestyjä alemmilta luokilta ja myöhemmin ostaa vaikka Räikkönen manageritilaa hyödyntäen. Tähän on tultu!

Oman tallin värimaailman saa päättää. Samoin kuskit.

Mitä uutta?

Mekaniikoiltaan fysiikoiltaan, grafiikoiltaan, ääniltään ja ohjattavuudeltaan 2020-painos on hyvinkin identtinen 2019-version kanssa. Uudistuksia on silti saatu ympättyä mukaan. Uusia juttuja ovat edellä mainitun My Team -uratilan lisäksi kauden 20 uudet radat; Zandvoort ja Vietnamin haastava Hanoi Street Circuit. Myös uusia pelaajia helpottava ns. “vähälahjaisten ohjaustila” on mahdollista ottaa käyttöön kun ei pelata verkossa.

Michael Schumacher ja tämän ikoniset autot; Benetton B194 sekä B195, Jordan 191 ja Ferrari F1-2000 sekä päivitetty Ferrari F2004 ovat myös osa kattausta. Lisäksi Schumi-pakettiin kuuluu oheiskrääsää kuten autotarroja, kypäriä, ajoasuja ja Schumin tuuletus – kaikkea muuta paitsi lasketteluasustuksia.

Pelissä voi tehdä ns. Schumacherit.

Kaksinpeliä samalla sohvalla

Paras uudistus F1 2020 -pelissä on kuitenkin autopeleistä lähes tyystin kadonnut kansanperinne, jaetun ruudun kaksinpeli. Se ei ehkä paperilla tunnu niin ihmeelliseltä featurelta, mutta voi veljet, kun tätä pääsee pitkästä aikaa kokeilemaan kavereiden kanssa käytännössä, niin kyllä siinä ilo on ylimmillään.

Pohdimme jaetun ruudun kaksinpeliä pelatessa, että mikä tästä tekee niin ihmeellistä, koska ruudusta on vain puolet käytössä ja moninpeli verkon välityksellä on muutenkin teknisesti rajoittamattomampaa. Vastauksena on kommunikaation vaivattomuus ja läsnäolo. Pelaaminen samalta sohvalta on vain niin pahuksen paljon hauskempaa kuin verkon yli, että päädyimme pelaamaan tätä kaksinpeliä useammaksi tunniksi.

Ehkä ensi vuonna saamme mukaan jaetun ruudun- tai co-op-uratilan? Siinä vasta olisi jotain. *vinkki Codemastersille!

Kaksinpelin uusinnat ovat maukasta katseltavaa.

Mitä siitä puuttuu?

Koska F1 2020 on aiempa hiotumpi versio aiemmista, löytyy siitä jo lähes kaikki, mitä F1-fani voi kaivata. Klassikkoautot, uratilat, GP:t, F2-kisat, uudet radat ja kuskit, loistavat fysiikat, eSports ja päivittäishaasteet. Mutta jotain puuttuu edelleen. Se juttu, mikä olisi ehdottomasti pakollinen kaikille autopeleille; VR-tuki.

Erityisen outoa VR-tuen puuttumisessa on se, että Codemastersilla on siihen tekniikka jo olemassa. Esimerkiksi DiRT Rally ja DiRT Rally 2.0 omaavat täyden VR-tuen. Lisäksi F1 2020 -pelin valokuvatilassa voi ottaa VR-kuvia joko stereoskooppisena 3D:na tai stereoskooppisena 360-3D:nä. Miksi siis tämä tuki ei ole itse pelissä?

Valokuvatilassa voi ottaa 3D-kuvia, joita voi katsella VR-visiirillä.

VR-tuen kun vielä saisi, niin peli olisi täydellinen F1-paketti. Virtuaalitodellisuusformuloihin joudutaan siis tyytymään joko Assetto Corsan, Project CARS 2:n tai tulevan Project CARS 3:n parissa. Onneksi edes niissä sitten.

Kannattaako ostaa?

F1 2020 on se päivitetyin ja korjatuin versio F1-peleistä. Sen uudet ominaisuudet ovat kohtalaisen pieniä, eli vanhoillakin versioilla kyllä pärjää. 70 euroa näistä päivityksistä on kova hinta, mutta jos haluaa viimeisintä formulasirkusta, niin sitten tämä määräraha on vain pistettävä tiskiin. Pelattavaa rahalla saa kuitenkin erittäin paljon.