Mainos
F1 22 -peli uudistaa Codemastersin F1-pelejä isommin kuin aikoihin. Syynä ovat uudistunut F1-kausi ja sen säännöt, mutta myös monet muut, pelilliset oheisasiat.

Codemastersin ja Electronic Artsin toinen F1-peliyhteistyö jatkaa jokavuotista virallisen F1-lisenssipelisarjan matkaa uudelle, 73.:lle Formula 1 -kaudelle, jossa on oikeassakin elämässä kyseessä muutosten vuodesta ja ehkä kaikkien aikojen jännittävimmästä kaudesta, jossa melkein vuosikymmenen dominoinut Mercedes on jäänyt auttamatta pois ylivoimaisesta voittokulustaan. Sääntöuudistukset ovat suurimmat sitten vuoden 1983.

Uutena osakilpailuna kalenterissa on Miamin osakilpailu, joka ajetaan aivan uudella Miami International Autodromen katuradalla. Australian, Kanadan, Singaporen ja Japanin osakilpailut palaavat puolestaan kalenteriin oltuaan mukana viimeksi kaudella 2019.

Mainos

Kaudella 2021 ajetut Portugalin, Qatarin, Turkin ja Steiermarkin osakilpailut eivät ole kalenterissa kaudella 2022 kuten ei myöskään alunperin kalenteriin varattu Venäjän osakilpailu, joka sai hyökkäyssodan seurauksena bannit F1-sarjasta.

Muovi ja pelti lentää aiempaa herkemmin, kun autot ottavat osumaa keskenään.

Kuljettajista uutena nähdään Guanyu Zhou, joka debytoi ensimmäisenä kiinalaisena Alfa Romeon kilpakuljettajana.

Kimi Räikkönen eläköityi ja Valtteri Bottas siirtyi Mercedekseltä Alfa Romeolle. George Russell siirtyi puolestaan Williamsilta Mercedekselle.

Nämä uudistukset ovat tietenkin mukana pelissä. Näiden lisäksi itse peli on saanut roppakaupalla uudistusta edellisiin osiin verrattuna mm. oman olohuoneen, ajettavien urheiluautojen ja VR-tilan muodossa.

Yllä olevalta videolta näet ennakkoon tehdyn katsauksen pelin uusista ominaisuuksista.

Uratilat

F1 22 sisältää klassiset uratilat. Toinen fokusoi pelaajan itsensä ajamiseen ja kehittymiseen. Toinen puolestaan täysin uuden tallin pyörittämiseen, siinä ajamiseen ja kokonaisuuden hallintaan. Lisäksi tyrkyllä on kahden pelaajan uratila, joka on tuttu aikaisemmista F1-peleistä.

Uran lisäksi tarjolla on tietysti moninpeliä verkossa ja paikallisesti jaetulla ruudulla sekä yksinpeliä halutuilla radoilla kilpailijoita tai aikaa vastaan. Uutena ovat Hot Lap -haasteet, joita voidaan suorttaa joko urheiluautoilla tai formuloilla.

Siinäpä ne pelin tärkeimmät ajosisällöt. Pelattavaa riittää, mutta uratilojen osalta ei sen suurempia kannata odotella.

Uratilat ovat autenttisimpia vetää läpi virtuaalipotta päässä. Hikikin tulee aidonoloisesti.

Uudistetut fysiikat ja kolarit

F1 22 uudistaa vihdoin myös ajo- ja kolarifysiikoita. Ajotuntuma on simulaatio-asetuksilla helposti maukkaampi ja vaikeampi kuin aikaisempien vuosien peleissä – joskaan ei oikeiden simulaattoreiden tapaan aidon vaikea.

Nyt auto ottaa simulaatio-asetuksilla myös jo yhdestä osumasta itseensä. Esimerkiksi pohjapanssari voi vaurioittaa konetta liian suuren kanttikiven ylityksestä tai rengas voi irrota pienestä kosketuksesta vastustajaan tai seinään.

Ajaminen on ratilla ja polkimilla todella maukasta ja käteen sopivaa. Sen sijaan simulaatioasetus tekee ohjaimella pelaamisesta pykälän vaikeampaa – ei kuitenkaan vielä Project CARS 1:n ja Assetto Corsan tapaan vastenmielistä. Yleisesti ohjattavuus on todella hyvin hiottu.

Itse en päässyt testaamaan peliä PS5:llä, mutta Codemastersin henkilökunnan mukaan viime vuonna DualSense-ohjaimen värinöitä vasta harjoiteltiin ja tänä vuonna PS5-ohjaimen pitäisi surista entistä maukkaammin antaen kunnon käsiorgasmit. Tätä en voi kuitenkaan itse kokeilematta vahvistaa.

Virtuaalitodellisuus tuo autenttisen elämyksen

Mahtavimpana uutena ominaisuutena F1 22 -pelissä on virtuaalitodellisuustuki PC:lle.

Tätä ominaisuutta olen itse ruinannut jo vuosikaudet, sillä autopelit ovat maukkaimmillaan VR:ssa pelattuna. Olen ihmetellyt myös, että miksei jo olemassa olevaa Codemastersin Dirt Rally- ja Dirt Rally 2.0:n VR-tukea olla vain implementoitu F1-peleihin. No, nyt on ja VR-tuen takaa löytyvät peräti samat nimet, jotka käänsivät Dirt Rallyt virtuaalitodellisuuteen.

Ja kyllä vain, VR toimii kuin naulittu. Koko F1-sirkus formula-, super- ja turva-autoineen on nyt pelattavissa oikeasti ratin takaa. Kaikkea voi katsoa, autoista voi nousta pois ja itse ajaminenkin on mitä mehevintä.

VR-tuki on mielestäni jo yksin riittävä syy päivittää pelisarjan tuoreimpaan osaan, jos pelialustana on PC.

Graafisesti vain vähän uutta, mutta RT-tuki ilahduttaa

Grafiikan sadalla näkyvää uudistusta on varsin vähän. Toki peli on esteettinen ja näyttää siltä, miltä sen luuleekin näyttävän, mutta kun katsoo päälisin puolin tätä ja viime vuotista, eroa ei juuri huomaa.

Uutuutena on kuitenkin säteenseuranta, joka painottaa ennen kaikkea pelin varjojen realismiin. Myös heijastukset ovat paranneltuna. Tämä näkyy etenkin sadekelillä (ks. kuvat alla).

On sanomattakin selvää, että säteenseuranta syö tehoja, joten niitä on syytä löytyä PC-puolelta. Vanhoilla GTX-korteilla ominaisuutta ei saa edes päälle.

Aurinkoisella kelillä varjot ovat realistisemmat ja piirtävät kaiken kuten pitää.
Sadekelillä asfalttiin saadaan enemmän heijastuksia ja auton maalipinta reflektoi asiat ja esineet ympäriltä.

 

Kannattaako ostaa?

F1 22 sisältää selkeästi suurimmat uudistukset F1-pelien saralla vuosiin. Tarjolla on paljon uusia pieniä asioita, kuten uudennäköiset autot, uudet fysiikat, uudet radat ja tietenkin se mehevin, eli VR-tila PC:llä. Mikäli F1-pelit kuuluvat jokavuotiseen tai satunnaiseen hankintalistaan, kannattaa tänä vuonna päivittää uusimpaan – etenkin PC:llä.

Heille, jotka odottavat jotain Gran Turismo 7:n ja Forzan tyylistä pelattavaa, kannattaa pysytellä edellä mainituissa peleissä.

Mainos