Mainos
Forza Motorsport palaa kuuden vuoden jälkeen uudelleensyntyneenä haastamaan Gran Turismo 7:n. Miten taipuu Forza Horizonin pelimoottori vakavasti otettavaan rata-ajoon?

Kun moottori käyntiin pärähtää, niin sulakerasiassa kärähtää ja naapurin mummolla paskat housuun pärähtää, kertoo Jope Ruonansuun parodiakappale. Ja sama bensiinintuoksuinen tunnelma on läsnä vuoden 2023 Forza Motorsport -pelissä, jossa ajettavana on yli 500 autoa ja parikymmentä moottorirataa.

– Tavoitteenamme oli luoda elävä, yhdistetty, mukaansatempaava, helppokäyttöinen ja jatkuvasti muuttuva kilpa-ajofoorumi, joka kehittyy ja kasvaa yhteisömme mukana, kertoo Turn 10 -pelistudion pää-äijä Dan Greenawalt.

Mainos

Greenawalt ei satuile mitä sattuu, sillä Forza Motorsport on juuri tätä.

Mitä uutta?

Uutta löytyy, mutta myös vanhaa. Vaikka kahdeksannesta Forza Motorsportista löytyykin yli 500 autoa, kaikki eivät suinkaan ole tätä peliä varten rakennettuja, kuten aivan uusi 2024 Chevrolet Corvette E-Ray. Paketti on kokoelma 12 aikaisemman Forza-pelin autoja, kuten odottaa sopii. Sama koskee ratoja. Radat eivät tosin ole sellaisenaan uudelleen käytettyjä edellisestä osasta, vaan ne on joko rakennettu alusta asti uudelleen tai sitten ne ovat saaneet aivan totaalisen muokkauksen. Nimittäin tekstuurit ovat parempia, kasvillisuutta on enemmän ja yleisökin on aivan eri paikoissa.

Pelitilat ovat Builders Cup -uratila, kausittaiset moninpelihaasteet, privaatti moninpeli, Rivals, aika-ajo ja vapaa-ajo. Ei mitään uutta siis tämän auringon alla, mutta ei kuulukkaan. Tätä rata-ajaminen on, eikä muuksi muutu.

Builder Cup -valikko, jossa eri kilpailuvalintoja.

Pelin päätila, eli Builders Cup -uratila on uusi, yhden pelaajan autonrakennuskokemus. Kaikki pelitilan noudattavat samaa kaavaa. Valitaan autotyyppi esim. käyttöautoskaba, urheiluautokisa, sedanit tai superautot jne. Näillä ajetaan kolmen kierroksen aika-ajo ja sitten itse kisa. Looppi toistuu, radat ja kierrosmäärät vaihtelevat.

Kisojen välillä autoa voi päivittää, mutta ei miten tahansa. Kisoja voittamalla autoon avautuu eri muokkausvaihtoehtoja ja pisteet määrittävät, kuinka paljon viriosia saa kinneriin kiinnittää. Peli tarjoaa kuulemma yli 800 suorituskykyparannusta, joiden avulla pelaajat voivat tuunata unelmasitikkansa.

VW Goldin moottoritila.
Golffin TSI-pata saa uutta potkua kisaputsareista ja rallivauhtipyörästä.

Kovatasoinen simcade

Fysiikoiltaan Forza Motorsport on simcade, kuten sarjan aiemmatkin osat ja kilpailijansa Gran Turismo. Ajettavuus on todella maukas. Se on hiottu ohjaimelle viimeisen päälle ihanaksi ja auto käyttäytyy kuten toivoisi. Xbox-ohjain värisee jopa paremmin kuin Pleikkarin Dualsense GT7:ssa, vaikka jälkimmäinen sisältää enemmän ja paremmat väristimet. Xbox-ohjaimen tärinät tulevat juuri sieltä, mistä niiden olettaakin tulevan, oikealla tavalla.

Lamborghini ajaa radalla.
Ensimmäistä kertaa koskaan Forzassa voi säätää kuvan laajuutta (fov). Laajimmalla kuvalla vauhdin tuntu on aidoimmillaan.

Sama koskee rattia. Forzan rattituntuma on mehevä. Se ei missään nimessä päihitä Assetto Corsan tai BeamNG.driven simulaatiota, mutta se on todella maukas ajotuntumaltaan. Myös rattiin on periytynyt värinärakenne, joka tukee asfaltin pintaa. Harvoin videopeliajaminen tuntuu näin kivalta.

Koska kyseessä on simcade, ei vauriomallinnus ole viimeisen päälle realistinen. Autot saa kyllä maalipinnaltaan ruttuun ja tarvittaessa katolleenkin, mutta sen suurempaa tuhoa ei saa aikaiseksi. Onhan se toki kuitenkin enemmän kuin GT7:ssa. Vaan eipä ole kilpa-ajossa tarkoituskaan kolaroida, vaan välttää osumia viimeiseen asti.

Autot kolhivat toisiaan. Kipinät sinkoilevat.
Kipinäsuihku on yöllä näyttävää.

Näenkö itseni maalipinnasta?

Graafisesti ”Voima Moottoriurheilu” -niminen peli on ottanut pykälän kohti nykyistä pelisukupolvea. Peli tukee täyttä säteenseurantaa valoissa ja heijastuksissa. PC suoriutuu tästä monipuolisimmin, mutta Xbox Series X -versio tarjoaa myös laajat säteenseurantaominaisuudet.

PC:llä rtx-tehosteita voi muokata varsin laajasti, jolloin peilauksista saa varsin teräviä. Xboxilla peilaukset ovat sahalaitaisempia.

Auton ikkuna, josta peilautuu auton peili.
Säteenseuranta peilaa autojen pintaan ja tielle kaiken aidosti. Tosin vain yhdenkertaisesti. Esimerkiksi peilattu peili ei enää peilaa.

Äänet ovat myös pelkkää kultaa. Etenkin kumien kirskuminen asfalttia vasten on niin aidon kuuloista, että melkein jokaisessa kurvissa voi saada korvaorgasmin. Tätä tukee vieläpä täydellisesti ohjaimen tuntuma ja värinät.

Musiikki on sopivan tylsää, jottei se ala heti syövyttämään, joten myös sen puolen voi todeta olevan kunnossa.

Mustang kiilaa Mecedes-Benziä.
Valokuvatila on Forza Horizon -peleistä tuttu ja se toimii kuin unelma.

Kannattaako ostaa?

Forza Motorsport on briljantti rata-autopeli, jossa pelattava ja autot eivät lopu heti kesken. Suurin miinus tulee VR-tilan puutteesta, joka sen pahimmasta kilpailijasta GT7:sta löytyy. Virtuaalitodellisuuden pitäisi jo tässä vaiheessa olla autopeleissä pakollinen ominaisuus. Kaikilta muilta osin tämä on erinomainen laatutuote ja heittämällä hyvä vastus Pleikkarin lippulaiva-autopelille.

Mainos
ARVOSTELUN YLEISNÄKYMÄ
Forza Motorsport
95 %
Edellinen artikkeliTältä näyttää VR-zombiräiskintä Arizona Sunshine 2
Seuraava artikkeliAssassin’s Creed Mirage -arvostelu – maukas paluu juurille
Kristian Eloluoto
Kirjoittaja on Respawn.fi-sivuston päätoimittaja.
forza-motorsport-arvosteluForza Motorsport on briljantti rata-autopeli, jossa pelattava ja autot eivät lopu heti kesken. Suurin miinus tulee VR-tilan puutteesta, joka sen pahimmasta kilpailijasta GT7:sta löytyy. Virtuaalitodellisuuden pitäisi jo tässä vaiheessa olla autopeleissä pakollinen ominaisuus. Kaikilta muilta osin tämä on erinomainen laatutuote ja heittämällä hyvä vastus Pleikkarin lippulaiva-autopelille.