Mainos
Hyvien simcade-autopelien tarjonta nykykonsoleilla on kohtalaisen pientä. Italialainen, lähinnä moottoripyöräpeleistään tunnettu Milestone yrittää tarjota nyt apua tähän puutteeseen off-road-ajamiseen keskittyvän Gravel-pelin muodossa.

Gravel on maastorallipeli, jonka uramuoto keskittyy amerikkalaisen off-road-tv-sarjan ympärille. Ohjelman tuotantokaudessa on 15 jaksoa ja loppupomo. Kauden aikana ajetaan pienempiä, vaihtelevia kisahaasteita ja kohdataan ajoittain välipomoja. Uramuoto poikkeaa muista ajopeleistä siten, että kisat vaihtelevat laidasta laitaan ja formaatista toiseen.

Oheisella videolla otetaan ensituntumaa peliin:

Mainos

Ne hyvät

Kuten sanottu, Gravel on italialaisen Milestonen tuotos. Odotuksia ei voi pitää kovin korkealla, sillä Milestonen pelit ovat kerta toisensa jälkeen tasaisen keskinkertaisia. Liekö syynä budjetti vaiko aikapaine, mutta Milestonen peleissä on aina moni perusasia viturallaan.

Gravel kuitenkin yllättää ihan positiivisesti. Itse pelaaminen on nimittäin pirun hauskaa.

Ohjaustuntuma on todella kohdillaan. Ajaminen muistuttaa ensin Sega Rallya, sitten jopa Forza Horizon 3:ea. Ajofysiikka on siis täysin arcadea, pienin simulaatiovaihtoehdoin, mikäli sellaisia kaipailee. Ajaminen on kivaa.

Ajaminen on nautinnollista myös ratilla ja polkimilla. Ohjaaminen ratilla on kivaa ja tarkkaa. Harmillisesti ratin asetuksia ei voi säätää lainkaan. Ratilla pelattaessa on tyydyttävä Milestonen poikien mieltymyksiin.

Vaikka ajaminen on helppoa ja hauskaa, saa siihen mukavasti haastetta nostamalla tekoälyn vaikeustasoa vaikkapa hardiin tai very hardiin. Teköäly ei ole mikään markkinoiden paras, mutta varsin oiva kilpakumppani, joka sekin yllättää positiivisesti.

Vaikeimmilla vaikeusasteilla simulaatiomaisista auton säätöruuveista on hyötyä, sillä monissa eri radoissa tarvitaan mahdollisimman ketterää ajoneuvoa ja toisissa äärimmäistä nopeutta.

Hauskuutta tuo mukanaan myös vaihtelevat radat, kohtalainen autokanta ja vaihteleva uramuoto. Gravel on mutaisessa maastossa möyrivä arcade-hurjailu, joka vie helposti mukanaan. Mutta…

Ne huonot

Kuten sanottu, Gravel on italialaisen Milestonen tuotos. Milestonen peleissä on aina moni perusasia viturallaan. Niin tälläkin kertaa.

Graafisesti peli ei aivan yllä tämän päivän AAA-pelien tasolle. Gravel muistuttaa vahvasti PS3-aikoja. Edellisen konsolipolven viimeiset Call of Duty -pelit näyttivät samalta kuin Gravel vuonna 2018.

Gravel kärsii pahasta piirtonopeuden hitaudesta, jonka vuoksi pelaaja törmää jatkuvasti eteen pompsahteleviin puskiin, varjoihin ja maaston pintoihin. Konsoleilla ongelma on suuri, mutta sama homma vaivaa PC-versiota, Ultra-asetuksilla. Piirtoetäisyys on noin 5–10 metriä – myös PC:llä.

PC:n 4K-resoluutio näyttää hienolta autojen osalta, mutta tekstit ja valikkografiikat ovat pikselioksennusta 1990-luvulta. Milestone lupailee Graveliin HDR-tukea, mutta ainakaan arviovaiheessa sellaista ei vielä oltu julkaistu.

Kolarit ovat Gravelin heikointa antia.

Sadetehoste on mukana. Sade näyttää yleisesti ihan hienolta, kunnes pelin pausettaa ja näkee rumat pikselipisarat. Sadepisarat eivät myöskään kastele rattikuvakulmasta pelattuna auton tuulilasia. Pyyhkijät ovat hämmentävästi 10 cm irti tuulilasista. Kas kummaa.

Veden loiskahtelu kameraan näyttää huonommalta kuin PS3-peleissä. Pisarat itsessään ovat kivoja, mutta niiden liikerata on fysiikan lakien vastainen.

Sadekelillä ajaminen on pelin epärealistisin ja omituisin osuus.

Vaikka peli on arcadea, on fysiikat onnistuttu sössimään täysin epärealistisiksi ja karmeiksi. Autot eivät reagoi valtaviin hyppyihin juuri mitenkään ja kolarit ovat suorastaan naurettavan rumia, muovileikkiautojen yhteentörmäyksiä. Vaikka vauriomallinnus olisi päällä, on damage ruudulla lähes olematonta.

Rattikuvakulmasta pelattaessa, joissain autoissa istutaan aivan liian matalalla, toisissa aivan liian korkealla. Viimeistely on puolitiessä tässäkin osa-alueessa. Kaikesssa ei voi onnistua, mutta Gravel on puolitiessa jokaisella sektorilla.

Uramuodossa oleva juontaja on viimeinen niitti. Juontaja puhuu kuin kolmevuotiaalle pikkupojalle, vähä-älyistä sepitystä, joka toistaa voimakkaasti itseään. Uramuodon välipomojen näyttelijät ovat idiootin näköisiä ryppynaamoja suoraan elämäm_koulun pulpeteilta.

Gravel olisi kiva, mutta se ei ole valmis

Milestonen off-road-peli Gravel pettää lopulta olemattomista odotuksista huolimatta. Vaikka sen pelaaminen onkin hauskaa ja ajotuntuma kiva, on sen keskinkertaisuus aivan liian suurta, jotta peliä voisi suositella täyteen hintaan ostettavaksi. Toivottavasti virheet korjataan pian, sillä arcade-ajajille Gravel on ihan suositeltava tapaus. Simulaatiofanien kannattaa kuitenkin välttää Gravelia.

Mainos
ARVOSTELUN YLEISNÄKYMÄ
Gravel
55 %
Edellinen artikkeliNämä pelit ovat ilmaisia maaliskuussa PS Plus -jäsenille
Seuraava artikkeliCross-platform-MMORPG Crusaders of Light houkuttelee pelaajia uudella trailerillaan
Kirjoittaja on Respawn.fi-sivuston päätoimittaja.
gravel-arvosteluMilestonen off-road-peli Gravel pettää lopulta olemattomista odotuksista huolimatta. Vaikka sen pelaaminen onkin hauskaa ja ajotuntuma kiva, on sen keskinkertaisuus aivan liian suurta, jotta peliä voisi suositella täyteen hintaan ostettavaksi. Toivottavasti virheet korjataan pian, sillä arcade-ajajille Gravel on ihan suositeltava tapaus. Simulaatiofanien kannattaa kuitenkin välttää Gravelia.