Mainos
Polyphony Digital -pelitalon pelisuunnittelija Kazunori Yamauchi antoi elämänsä Gran Turismo -peleille. Hän vietti vain muutamia päiviä vuodessa kotonaan ensimmäisten pelien kehitysaikana ja se näkyi lopputuloksessa.

Ensimmäiset Gran Turismo -pelit olivat PlayStationin system sellereitä ja myivät itsensä Pleikkareiden suosituimmiksi peleiksi. Kaikki meni mallikkaasti vielä Gran Turismo 5 -peliin saakka. Grafiikat paranivat, autokanta kasvoi, radat muuttuivat mielenkiintoisimmiksi. Pelaajat rakastivat pelisarjaa.

Mainos

Mikä meni pieleen?

Mikromaksujen esittely PS3:lla sai kuitenkin pelikansan uskon GT-pelejä kohtaa haparoimaan. Suorituskyvyssä esiintyi ongelmia ja epätasainen laatu sai täydellisyyteen tottuneet pelaajat kyrpiintymään. Arvosanat laskivat, eikä parannusta nähty vielä sarjan tuoreimmassakaan osassa, Gran Turismo Sportissa, jonka piti olla kaikkien aikojen Gran Turismo. Gran Turismo Sport julkaistiin ilman yksinpeliä ja se vaati jatkuvan verkkoyhteyden. Gran Turismo Sport kasvoi hyväksi peliksi vasta kahden vuoden jälkeen julkaisustaan, mutta julkaisussa pelin ostaneet vaihoivat early access -tapauksen nopeasti muihin samaan aikaan julkaistuihin AAA-tapauksiin.

Forza Motorsport ja Forza Horizon löivät Xbox One -konsolilla nopeasti ohi. Ne toivat sopivasti uutta, loistavan ohjattavuuden, paljon autoja ja paljon pelattavaa. Gran Turismon sija kuninkaana oli ohi.

Mitä seuraavaksi?

Nyt Yamauchi on kertonut ottaneensa opikseen virheistään ja luovansa jo tekeillä olevasta Gran Turismo 7 -pelistä sellaisen, joka on sekoitus vanhaa ja tuo mukanaan jotain aivan uutta.

Pelaajien toiveena on tietysti satojen autojen suuruinen autokanta, kivat radat, loistava pelattavuus ja uratila sekä tietysti kokonaisvaltainen tuunaaminen mufflereista kansipahviin – parempaa moninpeliä unohtamatta.

Gaming Bolt julkaisi Gran Turismon laskusta huipulta meh-tuotteeksi lyhyen videon, jonka voit katsoa tästä:

Gran Turismo 7 -peliä sopii odotella julkaistavaksi vasta PlayStation 5 -konsolille.

Mainos