Mainos
Videopelejä ja tietokonepelejä on mukava pelata, mutta varmasti jokainen vakavampi pelaaja on jossain vaiheessa haaveillut omien pelien tekemisestä. Vaikka edes hieman kieli poskessa.

Pelien tekeminen on kuitenkin vaikuttanut usein myyttiseltä ja vaikealta koodaamiselta, johon vain ammattilaiset pystyvät. Näinhän asia ei ole, sillä varsinkin vuonna 2020 tietoa ja ohjeita on saatavilla aivan niin paljon, kuin niitä jaksaa netistä etsiä. Saatavilla on myös runsaasti pelien tekemiseen tarvittavia ohjelmia.

Ohjelmistoja aloittelijoille

Yksi pelien tekemiseen tarkoitetuista ohjelmista on “yllättävältä” kuulostava Game Maker. Ohjelman ensimmäinen versio on julkaistu jo vuonna 1999, joten sillä on pitkä historia taustallaan. Nykyinen versio ohjelmasta on nimeltään GameMaker Studio 2 ja sillä voidaan tehdä pelejä alustoille ja käyttöjärjestelmille kuten Android, iOS, HTML5, PS4, Xbox One, Windows Desktop, OS X, Ubuntu (Linux) ja Windows UWP.

Mainos

Ohjelmaa voi kokeilla ilmaiseksi. Ohjelmiston HTML5-tuki auttaa aloittelevia pelintekijöitä julkaisemaan pelinsä helposti, sillä HTML5-pelit toimivat suoraan selaimella. Pelit eivät tarvitse mitään lisäosia ladattavakseen, joten samat pelit toimivat niin tietokoneella ja mobiililaitteilla. Tällä tavalla omille peleille saa pelaajia ja testaajia hyvinkin helposti, sillä monille alustoille omien pelien julkaiseminen on verrattain haastavaa, koska niillä on omat tiukatkin kriteerit, ketkä saavat pelejä julkaista sekä minkälaisia pelejä.

Jos HTML5-pelit ovat tuntemattomia, löytyy niitä hakemalla netistä vaikkapa hakusanoilla “HTML5 games” tai “HTML5 pelit”.

Suomalaisiakin sivuja on saatavilla, jotka tarjoavat maksutta pelattavaksi mukavia pikkupelejä selaimilla. Nämä pelit ovat usein yksinkertaisia mutta kuitenkin hauskaa ajanvietettä. Jos vertaa niitä vuosikymmenen takaisiin netin ilmaispeleihin. on kehitys ollut joka tapauksessa huimaa. HTML5-peleissä on paljon mahdollisuuksia vaikka mihin.

Monille on varmasti tuttuja nettikasinoiden kolikkopelit. Ne ovat niin ikään HTML5-pelejä, vaikka niitä ei suoraan sellaisina mainostetakaan. Näiden pelien pelivalmistajat ovat kuitenkin olleet pitkään ylpeitä siitä, että ne pystyvät tarjoamaan todellisia HTML5-pelejä, joihin ei tarvitse ladata erillisiä lisäohjelmia, kuten Adobe Flash Playeria. Pelaa video slots -pelejä esimerkiksi Slots.io -sivuilla demotilassa, niin pääset testaamaan kuinka ne toimivat selaimessasi. Oikealla rahalla pelaaminen on toki jännittävämpää, kuin leikkirahalla pelaaminen.

Ammattilaisohjelmistoja ilmaiseksi

GameMakerin lisäksi saatavilla on totta kai myös muita pelien tekemiseen tarkoitettuja ohjelmistoja. Yksi tunnetuimmista ohjelmista, joka on käytössä myös huippuluokan pelinkehitysstudioilla, on Unity.

Unity -ohjelmisto on kuitenkin tarkoitettu hieman edistyneemmille pelintekijöille, joten sen avulla pelien tekeminen ei käy aivan käden käänteessä. Se hyvä puoli siinä kuitenkin on, että sen Free-versio on todellakin ilmainen lähes kaikille. Se on ilmainen myös yrityksille, jos niiden liikevaihto vuodessa on vähemmän kuin 100 000 dollaria.

Construct-ohjelmisto on aloittelevalle pelintekijälle ehdottomasti yksi parhaista, sillä se toimii suoraan selaimessa. Sitä voi kokeilla ilmaiseksi ja jos ohjelmisto miellyttää, on se kuukausihinnaltaan yksityisessä käytössä noin 16 euroa kuukaudessa. Siis samanhintainen kuin koko perheelle hankittu Netflix. Constructissa on paljon esimerkkipelejä saatavilla, joiden toimintaa pääsee itse tutkimaan ja muokkaamaan, joten tämän ohjelman avulla on helppo tehdä vaikkapa oma Mario-henkinen tasoloikkapeli.

Jos haaveissa on omien 3D-action -pelien tekeminen, ei se kuitenkaan onnistu aivan helposti. Huippupelien takana ovat usein kymmenien, joskus jopa satojen hengen tiimit, joissa lähes joka osa-alueelle on valittu omat työntekijät. Graafikot tekevät pelien grafiikat, koodarit hoitavat koodipuolen ja niin edelleen. Pelitiimeillä ovat myös omat testaajansa, jotka etsivät mahdollisia virheitä ja bugeja peleistä, ennen kuin ne pääsevät markkinoille asti.

Jostain kuitenkin jokainen pelinkehittäjä on aloittanut ja usein he ovatkin aloittaneet paljon heikommilla ohjelmistoilla ja alustoilla kuin mitä nykyään on tarjolla jopa ilmaiseksi. Siksi pelien tekemisestä haaveilevan kannattaakin ensimmäiseksi kokeilla joko Constructia tai GameMakeria, joissa voi tehdä pelejä kohtuullisen nopeasti ja oppia hiukan koodipuolesta samalla. Siitä on sitten hyvä edetä aiemmin mainittuun Unityyn, varsinkin siksi, koska se on ammattilaistason ohjelma – mutta ilmainen. Jos Unitykin alkaa luonnistumaan, voi tämän jälkeen ruveta hiukan haaveilemaan pelintekijän urasta vakavammin.

Suomessa on paljon pieniä pelifirmoja, joihin voi tarjota osaamistaan. Mutta aina on mahdollisuus tehdä omaksi huvikseen tai kavereita viihdyttääkseen pieniä pelejä, joilla ei tarvitse muuta funktiota ollakaan. Pelien tekoa voi aloitella vasta vanhemmalla iällä. Jo yhden pelin valmistuminen voi olla jo itsessään tarpeeksi suuri saavutus, jota voi ylpeänä esitellä sinä yhtenä pelinä, jonka itse teki.