Mainos
Brutaali ja iloton yksilöiden selviytymistaistelu Front Mission -pelien maisemissa haluaa kovasti olla Metal Gear Solid -hiiviskely. Onnistuuko Left Alive kuitenkaan täyttämään Kojiman jättämän aukon?

On vuosi 2127, sota jossa taistellaan Wanzer-mechoja vastaan. Ihmiset jäävät sodan jalkoihin. Taistelukentällä vihollislinjojen taakse jää yksilöitä, jotka kamppailevat selviytymisestä. Klassinen kasariajatelma tulevaisuudesta.

Mainos

Kojiman jalanjäljissä

Left Alive yrittää täyttää Hideo Kojiman jättämän aukon Metal Gear Solid -tyylisessä hiiviskelyssä. MGS-sarjojen hahmosuunnittelija Yoji Shinkawa palkattiin mukan fiilailemaan pilkkua i:n päälle. Square Enix sijoittaa pelin Front Mission pelien maailmaan, jossa sotaa käydään Wanzer-mechojen kanssa. Front Mission -pelit ovat yleisesti olleet vuoropohjaisia strategiapelejä, tällä kertaa kuitenkin tyyliksi valikoituu hiiviskelyselviytyminen.

Todella vaikea!

Left Alive on vaikea. Ihan hiton vaikea, eikä sen pelaaminen ei ole hauskaa, eikä onnistuminenkaan juuri palkitsevaa. Taktista hiiviskelyä on kyllä, mutta kontrollit, mutta kuvakulmat pistävät hanttiin muutenkin vaikeassa pelissä.

Pelimekaanisesti sodan jalkoihin jäävien ihmisten suhteen on tehtävä valintoja, jotka vaikuttavat lopputulemaan. Eipä sitä lopputulemaa paljoa jaksa miettiä, kun pelaaminen ei juuri tuota viihdykettä.

Pelissä on yrittämisen meininkiä ja hyviä ideoita, jotka kaatuvat outoihin valintoihin. Miksi pelata peliä, joka heti alkumetreillä lannistaa pelaajan, eikä tarjoa vaikeuksien päihittämisestä Dark Souls -tyyppistä voitontunnetta?

Pelin maailma tosin on edes semikiehtova, mutta ei jaksa kiinnostaa kun samoja tehtäviä joutuu hakkaamaan sadatta kertaa. Myös pelin grafiikat tuntuvat vanhentuneilta, eikä musiikkikaan imaise mukaansa. Olisipa tässä ollut kevyesti kasvava vaikeustaso, niin meininki olisi saattanut kiinnostaa muutamaa tehtävää pideämmelle.

Left Alive on kehno yritys täyttää Metal Gear Solid -tyyliset hiiviskelyt.

Mainos