VR on vielä taipaleensa alussa – tekniikkaan ja sisältöön satsataan satojamiljoonia euroja.
Vaikka virtuaalitodellisuusvisiirit ovat olleet markkinoilla jo muutaman vuoden, on sisältö vielä varsin köyhää ja pintaa raapaisevaa. Syynä eivät ole suinkaan laiskat pelikehittäjät, vaan yksinkertaisesti tehokkaan raudan puute. Isompaa sisältöä on vielä tässä vaiheessa vaikea tuoda markkinoille, koska etenkään pelikonsolit eivät kykene isompiin peleihin. Poikkeuksiakin toki on mm. Fallout 4 VR ja Skyrim VR.
Vaikka isoja VR-pelejä ei näy vielä pelimarkkinoilla, lupaa tulevaisuus toista. Konsolisukupolvi on kohta taas vaihtumassa ja VR on yksi suurista satsauksista Sonylla, Valvella, Facebookilla ja pienissä määrin jopa Nintendolla.
Muutma PC:n räiskintä ja mäiskintäpeli antaa jo lupauksen uudenlaisista pelaamisesta. Pakohuonepeli Belko VR, fysiikkaan nojaava gladiaattoripeli Blade & Sorcery sekä Battlefield-tyylinen co-op-räiskintäpeli Zero Caliber VR ovat lupaus VR-pelaamisen loistokkaasta tulevaisuudesta. Sonyn pian julkaisema Blood & Truth tuo onneksi PSVR:llekin palasen tätä mannaa.
VR kiinnostaa ja sisältöä halutaan intohimoisesti
Sonyn PSVR on myydyin VR-visiiri. Sitä on jo myyty peräti kolme miljoonaa kappaletta. Tämä kertoo siitä, että kysyntää VR-sisällölle on paljon. PS4 ei kuitenkaan ole teknisesti kovin kyvykäs laite suoriutumaan vaativasta VR-pelisisällöstä. Tehoa tarvitaan käytännössä vähintään tuplasti normaaliin pelaamiseen verrattuna, mutta optimaalisesti peräti seitsemän kertaa enemmän.
Kun loikataan PC-puolelle, esimerkiksi HTC Viven puikkoihin, voidaan huomata konkreettinen ero niin pelien laadussa kuin sisällön määrässäkin. Myös pelimekaniikat eroavat Vivellä, sillä roomscale tuo mukanaan sellaisia ominaisuuksia, jotka muuttavat pelikokemusta dramaattisesti. Tämäkin herkku on vielä marginaaliyleisön saatavilla.
Viven hintalappu yhdessä tehokkaan PC:n kanssa lähentelee noin 4 000 euroa, kun kuluttajat olisivat valmiit maksamaan konsolista ja VR-laitteesta yhteensä nollan vähemmän, eli noin 400 euroa. Nykyinen tekninen tilanne on kuitenkin vasta alkusoittoa. Näin lupailee startup-kiihdyttämö Nordic XR Startups Oy:n Program Manager Janne Kaitila.
– VR:n kanssa ollaan siinä tilanteessa, kun älypuhelinten kanssa oltiin 15 vuotta sitten – alussa – kokeiluvaiheessa.
VR-pelikehitykseen potkua sijoittajista
Nordic XR Startupsin omistavat Nordisk Film ja japanilainen peliyritys Gumi ovat valmiita sijoittamaan peräti 30 000 – 100 000 euroa hyviin pohjoismaisiin XR-startup-yrityksiin, mutta kiinalaiset kansainvälisesti jopa satojamiljoonia euroja. VR:n ja AR:n suhteen ollaan innostuneita ja erittäin luottavaisia.
– Tämä kokonaisuus on jo niin pitkällä, että olisi liian kallista lyödä hanskat tiskiin. Facebook, Microsoft, Valve ja Sony kehittävät virtuaalitodellisuutta jatkuvasti eteenpäin.
Konkreettisena esimerkkinä kehityksestä on Sonyn tuore VR-silmäseurantapatentti.
Grafiikka ei kaikki kaikessa
– Nykyinen tilanne on haastava. Hyvät laitteet ovat kalliita ja vain kourallinen VR-pelejä tekee hyvää rahaa, esim. Beat Saber. Tulevaisuus tuo kuitenkin todella lupaavia juttuja mukanaan, Kaitila tietää.
Itsenäinen ja langaton VR-alusta, Oculus Quest on Kaitilan näkemyksen mukaan erityisen kiinnostava seuraava käännekohta.
– Graafisesti se ehkä ottaa askeleen taaksepäin, mutta pelattavuuteen se tuo ihan uudenlaista vapautta. Siinä ei ole johtoja lainkaan ja visiiri itsessään on ”pelikone”.
Kaitila analysoi, että hieman huonommalla grafiikalla ja resoluutiolla varustetut VR-pelit ovat sukupolviasia. Hänen oma poikansa esimerkiksi viis veisaa heikommista grafiikoista, kun taas kolme- ja nelikymppiset HC-pelaajat saattavat määkiä kauniimman grafiikan perään. Seuraava pelikonsolisukupolvi kuitenkin muuttaa juuri grafiikka-asiaa parempaan suuntaan. Ideat VR-peleissä silti ovat kaikkein tärkeimpiä asioita niiden menestymisen kannalta.
Artikkeli jatkuu seuraavalla sivulla…
Kommenttien kirjoittaminen edellyttää että olet kirjautunut.