Mainos
Muutama vuosi sitten Nvidia julkaisi näytönohjaimet, jotka tukivat RTX:ää, eli ray-tracingia, suomeksi säteenseurantaa. Sittemmin sama tehoste tuli myös PS5:lle ja Xbox Series -konsoleille. Mikä ihme tuo oikeastaan on ja onko siitä pelaajalle edes mitään iloa?

RTX eli säteenseuranta on tekniikka, jolla voidaan simuloida valoa ja varjoja realistisemmin tietokonepeleissä ja muissa 3D-sovelluksissa. Se toimii laskemalla valon säteiden suuntaa ja intensiteettiä kohteisiin, jotta ne näyttäisivät realistisemmilta. Tämä tapahtuu lisäämällä pelin grafiikkaohjelmistoon lisää laskentatehoa tarjoavia grafiikkapiirejä, jotka ovat erityisesti suunniteltu säteenseurannan suorittamiseen.

Säteenseuranta on ollut osa 3D-sovelluksia jo pitkään, mutta se on kehittynyt huimasti vuosien varrella. Ensimmäiset säteenseurannan perusteita hyödyntäneet sovellukset kehitettiin jo 1970-luvulla, mutta todellinen säteenseurannan käyttö 3D-sovelluksissa alkoi 1990-luvulla.

Mainos

Varsinaisesti säteenseuranta on tuotu tietokonepeleihin vasta viime vuosina, kun näytönohjaimet ja tietokoneet ovat kehittyneet tarpeeksi tehokkaiksi säteenseurannan suorittamiseen.

Alla esimerkki Call of Duty: Black Ops Cold War -pelistä, jossa säteenseurannalla on luotu valot ja niiden varjot.

Säteenseurannassa käytetään usein ray tracing -algoritmia, joka simuloi valon säteiden liikkumista pelimaailmassa. Algoritmi lähettää virtuaalisia säteitä valonlähteistä kohteisiin ja selvittää, miltä ne näyttävät ja minkälaisia varjoja ne aiheuttavat. Tämä tarkoittaa sitä, että valon ja varjon näyttäminen pelissä on paljon realistisempaa, koska se perustuu oikeisiin fysiikan lakeihin.

Säteenseuranta vaatii kuitenkin paljon laskentatehoa, joten se ei ole vielä yleisesti käytössä kaikissa tietokonepeleissä. Se on kuitenkin tullut yhä suositummaksi viime vuosina, ja monien uusien pelien grafiikkaan onkin lisätty säteenseurantaa, esimerkiksi Grand Theft Auto V -pelin PS5- ja Xbox Series X -versioihin.

Yleisimmin säteenseurannan laskemiseen käytetään Nvidia GeForce RTX -sarjan näytönohjaimia, jotka sisältävät ray tracing -piirejä. Esimerkiksi GeForce RTX -sarjan näytönohjaimet ovat suunniteltu juuri säteenseurannan laskemiseen.

On kuitenkin syytä huomata, että säteenseuranta vaatii paljon laskentatehoa, joten tarvitset tehokkaan näytönohjaimen. Tehokkaimmat näytönohjaimet pystyvät laskemaan säteenseurannan sujuvasti myös 4K-tarkkuudella.

Mitä tehokkaampi näytönohjain tai tietokoneen prosessori on, sitä enemmän se kuluttaa myös sähköä. Tämä johtuu siitä, että tehokkaampi laite tarvitsee enemmän sähköä toimiakseen optimaalisesti.

Erityisesti säteenseurannan laskeminen vaatii paljon laskentatehoa, joten se kuluttaa enemmän sähköä kuin perinteisemmät grafiikkatekniikat. Tämä tarkoittaa sitä, että säteenseurannan käyttö pelissä voi aiheuttaa hieman enemmän sähkönkulutusta kuin perinteisemmät grafiikkatekniikat.

Sähkönkulutuksen vähentämiseksi onkin tärkeää valita tehokkaat laitteet, jotka tarjoavat tarvittavan laskentatehon tehokkaalla tavalla. Näin sähkönkulutus pysyy mahdollisimman alhaisena.

Onko pelaajalle sitten hyötyä RTX-tehosteista? Riippuu siitä, miten paljon pelin visuaaleja arvostaa. Jos tavallinen grafiikka riittää eikä peligrafiikalta odota realismiin suuntautuvia uudistuksia, RTX jää turhaksi eikä sen tähden tarvitse alkaa päivittämään omia komponenttejaan. Jos realismi on tärkeää, juuri RTX:ssä on pelien visuaalien tulevaisuus – jahka pelimoottorit vain kehittyvät ja pelinkehittäjät pääsevät tuottamaan uusia pelejä uusilla moottreilla.

Mainos