Miksi Portal säteenseurannalla on niin merkittävä grafiikan saralla?

Mainos
Vuonna 2007 julkaistu Half-Lifen spin-off, Portal oli pelikikkailu, josta muodostui ikoninen hitti.

Portal on kolmiulotteinen ja ensimmäisen persoonan näkökulmasta nähty pulmapeli, jossa pelaajan kuuluu ratkaista erilaisia haasteita päästäkseen etenemään peliympäristöissä. Pelimekaniikassa keskeinen rooli on ”Aperture Science Handheld Portal Device 04” -laitteella, eli portaaliase tai ASHPD, jonka avulla pelaaja pystyy tekemään portaalin, jossa on sekä fyysinen että visuaalinen yhteys kahden eri paikan välillä. Portaalien kautta pelaaja voi siirtää esineitä ja itsensä.

Valve on nyt julkaissut Portalin uudelleen säteenseurannalla varustettuna. Säteenseurantaa on jo nähty peleissä jonkun verran, mutta Portal with RTX edistää peligrafiikkaa jälleen hieman eteenpäin. Peli nimittäin laskee valoja esimerkiksi neljän kimpoamisen kautta yhden sijaan, joka muuttaa pelin valaistusta merkittävästä aidompaan suuntaan.

Mainos

Samoin uusi tekniikka mahdollistaa pelikoodin muokkaamisen site, että pelin sisäisiä objekteja on voitu vaihtaa rikkomatta muuten peliä. Näin ollen pelissä olevat elementit ovat paljon yksityiskohtaisempia kuin vuonna 2007.

Lisää kutkuttavia yksityiskohtia näet oheisesta Digital Foundryn tuottamasta videosta, jossa tutustutaan uuteen Portal-versioon.

Mainos