Monster Energy Supercross – The Official Videogame (hyvä ja ytimekäs nimi) tuo Amerikan virallisen motocross championship -sarjan pitkästä aikaa pelikoneille.

Yhdysvaltain virallista Motocross-sarjaa ei ole päässyt pelaamaan millään pelikoneilla vuosiin – ellei vanhoja pelejä lasketa – eikä lasketa. Nyt italialainen Milestone on tuonut motocross-faneille ja etenkin Monster Energy Supercross -faneille oman pelin paikkaamaan tätä puutosta.

Pelin pohjana toimii Milestonen edellinen MXGP-motocross-peli, joka on oikeastaan suoraan kääntynyt Monster Energy Supercross – The Official Videogame -peliksi.

Uudistukset koskevat pääasiassa grafiikkaa ja itse urheilutapahtumaa, joka käydään pelkästään Yhdysvaltain maaperällä, 450- ja 250-kuutioisilla naukujilla.

Osa pelaajista varmasti muistaa 1990- ja 2000-luvun taitteen Motocross Madness -pelit, jotka onnistuivat yhdistämään krossipyöräilyn hauskuuden ja pelaamisen nautinnon täydellisesti. Microsoftin julkaisemat Motocross Madness -pelit onnistuivat viihdyttämään myös pelaajia, joita motox ei kiinnosta vittuakaan*. Harmillisesti Milestonen Monster Energy Supercross – The Official Videogame ei pääse tälle mainstream-tasolle, vaan toistaa samoja ongelmiaan vuodesta toiseen – samoja, joita MXGP-pelit ovat olleet pullollaan niin kauan kuin muistan. Palataan näihin tuonnempana.

Kisat ovat kiihkeitä ja motion blur -ärhäkkää.

Mitä uutta?

Monster Energy Supercross – The Official Videogame tarjoilee pelitiloina tutun uramuodon sekä vapaampia ajoja eri pelitiloissa. Lisäksi tyrkyllä on verkkopelit.

Itse uramuodossa pelaaja luo itselleen hahmon ja alkaa ajamaan tätä kuuluisaa Monster Energy Supercross -sarjaa. Voittaminen on jopa Very Easy -tasolla äärimmäisen haastavaa ja turhauttavaa. Harjoittelun myötä voittaminen kuitenkin onnistuu ja peli palkitsee pelaajaa erilaisin pikkuherkuin.

Pelin ehkä paras uudistus on rataeditori. Pelaajat voivat nyt luoda omia ratoja joko sisä- tai ulkoareenoille ja jakaa ne verkossa ystävilleen. Allekirjoittanut yritti välittömästi luoda siittimen muotoista rataa, mutta sepä osoittautuikin odotettua hankalammaksi. Rataeditori on kuitenkin toteutettu mainiosti ja se tuokin pelille reippaasti pitkäikäisyyttä. Kun editoria oppii käyttämään, voi pelaaja luoda vaikkapa lapsuuden muistoissa siintävän Turun Urusvuoren motocross-radan – sillä sehän meidän kaikkien lapsuudesta on mielessä – eikö?

Rataeditorilla voi loihtia monen muotoisia reittejä.

Pelin ulkonäkö on kokenut suuren parannuksen MXGP:stä, Moto GP:stä ja Ride 2:sta. Pelimoottoria on viilattu ja grafiikka onkin suorastaan herkullista. Valotehosteet, ilotulitteet, yksityiskohtainen ja muokkautuva rata, kuskit ja erittäin yksityiskohtaiset 4K-tekstuurit tekevät kaikkensa miellyttääkseen pelaajan silmää. Visuaalinen tunnelma todella välittää amerikkalaisen moottoriurheilutapahtuman kuten paikallinen tv. Siinä onnistutaan, mutta harmillisesti grafiikka ei pelasta kaikkea.

Valokuvaeditorilla saa hienoja kuvia. Se oli allekirjoittaneella suuressa käytössä.

Ongelmia, ongelmia, ongelmia

Ensimmäinen ongelma, johon pelaaja törmää ovat uskomattoman monet ja pitkät latausajat. Peli menee latausvalikkoon tuon tuosta, jokaisen etenemisen tai peruutuksen myötä. Tämä jos mikä on optimointiasia, joka on ollut Milestonen peleissä ongelmana pitkään. Ilmeisesti latausaikojen optimointi ei kuulu italialaistalon prioriteetteihin.

Odota… lataa. Tätä katsellaan paljon.

Latausajat eivät ole kuitenkaan suurin ongelma. Ehdottomasti suurin ongelma on pelin ohjattavuus ja omituiset fysiikat. Vaikka peli pyrkii olemaan täydellinen simulaattori, ovat fysiikat ajoittain todella erikoiset. Kontrollit ovat niin äpäkät, että pelaajalla kestää toden teolla tottua ohjaukseen. Siltikään sen ei voi sanoa koskaan menevän kunnolla hanskaan. Ongelma on tuttu myös MXGP-peleistä, joiden pelimoottorilla Monster Energy Supercross – The Official Videogame rullaa.

Ohjaustilaksi voi valita täysin avustetun arcaden tai realistisen simulaation, mutta pelaaminen ei yksinkertaisesti ole hauskaa kummallakaan ohjaustyypillä. Ohjausta on kuitenkin parannettu hitusen edellisestä, sillä MXGP-pelissä jouiduin asettamaan ohjauksen ristiohjaimeen analogisen tatin sijaan, pystyäkseni pelaamaan tarkemmin. Tässä niin ei tarvitse tehdä, mutta ohjaus on silti varsin epämiellyttävä.

Tekoäly on myös yksi murheenkryyneistä. Tekoäly ajaa vaikeustasosta huolimatta varsin aggressiivisesti, joko teloen omia kaltaisiaan tai pelaajan ajoa. Mahtavinta on katsoa heti lähtösuoran jälkeen kun tekoälykuskit kaahaavat kilvan ensimmäiseen kaarteeseen, jonka johdosta räsynukkeja ja krossipyöriä lentelee jokapuolelle pitkin radanvartta. Lähtösuora on moshpit.

“Lähtösuora on moshpit”

Yksi nipottamisen aihe löytyy vielä tutoriaalipuolelta. Vaikka yleensä pelaajat valittavat kädestäpitämisen yliampuvuutta, on Milestone päättänyt piilottaa kaikki ohjeensa valikkojen taakse – jotka muuten lataavat kauan. Esimerkiksi tieto siihen, että lähdössä kannattaa kusettaa kytkintä, löytyy ainoastaan piilossa olevasta ohjevalikon tutoriaalista. Ilman arvion tekemistä en varmasti olisi koskaan jaksanut selata valikkoja ja tutoriaaleja läpi, enkä olisi tätä kytkinitsestäänselvyyttä saanut tietää.

Monster Energy Supercross – The Official Videogame on toki paras saatavilla oleva motocross-peli, mutta se kärsii edelleen MXGP-pelien kanssa samoista ongelmista – äärimmäisestä haasteesta ja hankalahkosti opittavista, pikkutarkoista ohjausliikkeistä. Muiltaosin mx-fanit ovat kuitenkin takuulla tyydyttyneitä, sillä tekemistä riittää, pelaaminen on yleisesti kivaa ja grafiikat ovat todella kauniit. Prätkät ja kuskitkin ovat aitoja.