Mainos
Mortal Kombat -pelisarjan käynnistyminen vuonna 1993 sai aikaan tuntemamme pelien ikärajarankingin. Ensimmäisen Mortal Kombatin väkivaltaisia lopetusliikkeitä, eli Fatalityja on kiittäminen siitä, että vuodesta 1994 alkaen, pelit luokiteltiin joko aikuisten tai lasten peleiksi, kun sitä ennen pelit olivat automaattisesti “leluja”.

Nyt tämä ikoninen taistelupelisarja jatkuu Mortal Kombat 11 -pelillä, joka oikeasti on jo sarjan 13. julkaisu – mikäli kaikki osat lasketaan mukaan. MK11 uudistaa pelaamista yllättävän paljon ja tuo mukanaan ensimmäistä kertaa myös hahmojen ulkoasujen muokkauksen.

Mainos

Mitä uutta?

Mortal Kombat 11 tuo mukanaan yllättävän paljon uutta. Jos uusinta osaa verrataan vaikka hyvinkin voimakkaasti aikoinaan koukuttaneeseen Mortal Kombat 3 -peliin, ollaan tultu todella kauas; siinä missä MK3:ssa pelattavana oli kolme tornia, hahmojen erikoisliikkeet, Fatalityt, Animalityt, Babalityt ja Friendshipit, on uudessa Mortal Kombat 11:sta erikseen juonellinen tarina, erikseen klassiset tornit, vaihtuvat ja erittäin vaikeat Ajan tornit, harjoittelutila, moninpelitilat, hahmojen muokkaus, loottia pullollaan oleva Krypta, näin tehtiin -galleria ja ne erikoisliikkeet, komboineen ja lopetusliikkeineen, joiden opetteluun palaa aikaa. Mortal Kombat -fani ei voi olla sisällön määrästä vihainen.

Sama tuttu tarina, samoin juonenkääntein

Pelin tarinatila on NetherRealm Studiosin viimeaikaisten pelien, Mortal Kombat, Injustice, Mortal Kombat X ja Injustice 2:n tapaan identtinen. Pelaaja seuraa hyvishahmoja, jotka kohtaavat jonkinlaisen portaalin kautta kaksoisolentonsa ja taistelevat maailman pelastamisesta. Sama tarina, samat twistit.

Mortal Kombat 11 -pelissä taistelijat astuvat jälleen Mortal Kombat -turnaukseen, joka tällä kertaa tuo mukanaan vanhat Mortal Kombat ykkösen taistelijat menneisyydestä. Pääpahiksena nähdään aikaa taivutteleva kalju narttu, jonka kohtaaminen tatamilla on häiritsevän psykoottista – hyvällä tavalla.

Pelituntuma teki frontflipin

Peli itsessään on tuttua Mortal Kombattia. On perusliikkeet, kombot, erikoisliikkeet ja lopetusliikkeet. Peliä on kuitenkin uudistettu sopivasti.

Nyt pelaaminen ei ole niin hardcore-mättöä kuin aikaisemmin. Tämä jakaa vanhoihin aikoihin kangistuneet pelaajat ja uutta hakevat innostujat eri leireihin. Allekirjoittanut on uudistuksien perään, joten pidän uutta, hitaampaa, mutta taktisempaa Kombattia erittäin paljon aiempia mielekkäämpänä.

Nyt hahmot ovat hieman kankeampia kuin aiemmin, mutta juuri tämä korostaakin combojen tärkeyttä, torjumista ja hyökkäyksen ajoittamista. Milloin kannattaa iskeä, milloin väistää.

Edellisen osan erikoisiskut on korvattu nyt kertakäyttöisillä, puolet vastustajan energiamittarista imevällä tappoiskusarjalla. Tämä on loistava etu kun pelaaja on alakynnessä, mutta kuten sanottua, sen voi käyttää vain kerran kahden matsin mittaisessa mittelössä. Tätä kannattaakin hyödyntää aina vasta toisessa erässä.

Sub-Zero luottaa edelleen purevaan pakkaseen.

Pelaajan kombot eivät myöskään ole aivan niin loputtomia uusien perkkien ansiosta. Jos vastustaja on äärimmäinen kombomestari, joka lataa non-stoppina koteloon, voi vastustajan iskut keskeyttää millä tahansa perkillä tai tekemällä yhden napin purkuliikkeen oikealla hetkellä.

Loputtomia komboja ja perkkejä hyödynnetäänkin todella paljon Tower of Time -haasteissa, joista saa pelin lootit. Loottia saa myös muualta, mutta Ajan tornit ovat tärkein grindaamisen lähde.

Kryptasta käydään hakemassa taisteluissa ansaituilla kolikoilla ja sydämillä loottia.

Pelin uusien ominaisuuksien opas löytyy tästä, joka kannattaa lukaista läpi, jos pelaamisesta mielii saada jotain ekstraa irti.

Grafiikka ja äänet suoraan manalasta

Graafisesti Mortal Kombat 11 on samaa tasoa kuin edelliset Mortal Kombatit ja Injusticet. Ero syntyy erikoistehosteiden ulkonäöstä ja partikkeleiden määrästä. Grafiikka on todella kaunista katseltavaa, mutta se ei ole sen parempaa kuin aiemmissakaan osissa. Miksipä olisi, sillä kaikki tehot on varmasti otettu jo irti pelimoottorista.

Ääniltään Mortal Kombat 11 on ääreisherkullinen. Iskut kuulostavat voimakkailta, luut narskuvat inhottavasti poikki ja musiikki tuo muinaista tunnelmaa yhdessä pelottavan bassohuminan kanssa. Ainoastaan Kryptassa tapahtuvien arkkujen jatkuva avaaminen on rasittavaa kuunneltavaa pitemmän päälle. Muiltaosin MK11 on äänikerronnallisesti täydellistä kuunneltavaa.

Brutalityt ovat Fatalityja yksinkertaisempia, mutta haastavampia toteuttaa.

Vaatekriisi; mitä ylle illan tappeluun?

Yhtenä pelin uudistuksena on hahmojen muokattavuus. Ensimmäistä kertaa koskaan, hahoille voi valita uuden kasvosuojan, uudet toppaliivit tai vaikkapa joissain tapauksissa ihon värin. Myös erikoisliikkeet, aseet ja lopetusliikkeet ovat päätettävissä ja muokattavissa.

Jokaisella hahmolla on 90 vaatekertaa, joista 60 voi ostaa paheksutuilla mikromaksuilla. Vaatteet saa kuitenkin myös pelaamalla, joten oikean maailman rahaa ei ole pakko käyttää. Mikromaksu-gaten ansiosta, NetherRealm pelästyi ja helpottaa vielä lootin saamista tätä kirjoittaessa seuraavan päivityksen myötä.

Kannattaako ostaa?

Mortal Kombat 11 on mitä parhain kaksintaistelupeli, erittäin runsaalla sisältömäärällä, loistavilla kontrolleilla ja maukkaalla tarinalla varusteltuna. Pelattavaa, opeteltavaa, grindattavaa ja lootattavaa riittää todella pitkäksi aikaa. Jos mikromaksu-häsläys jätetään täysin huomiotta, on Mortal Kombat 11 mitä loistavinta väkivaltaviihdettä, sorminäppäryys- ja reaktioaikatreeniä ja Mortal Kombat ilottelua. Kaikille pelisarjan faneille MK11 on ehdoton pakkohankinta, mutta se soveltuu myös muille perinteikkäästä tappelupeliviihteestä tykkääville. Mortal Kombat X -peliin verrattuna uudistuksia on hyvä määrä, etenkin kun koko taistelutyyli on erilainen, mutta vanhoihin liikaa kangistuneet menneisyydestä tykkäävät pelaajat saattavat vieraksua liikaa uudistuksia.