Mainos
Italialainen Milestone tuo jälleen vuosittaisen moottoripyörien formulasirkuksen, MotoGP:n konsoleille. Tänä vuonna peli on jälleen uudistunut muutamalla päivityksellä, muttei tietenkään kovin merkittävästi.

MotoGP 18 -pelistä eniten kertoo se, että se on rakennettu vuonna 2015 julkaistun teknologiansa päälle, vaikka pelimoottorina estetiikkaa tarjoileekin Unreal 4. Neljä vuotta vanha teknologia takaa sen, että peli ei ole muuttunut oikeasti juuri mihinkään sitten vuoden 2015.

Mainos

MotoGP:n suurin uudistus on grafiikassa. Peliin on lisätty paljon pieniä yksityiskohtia oikeista MotoGP-tapahtumista, kuten keltaisia kannustussavuja yleisöön sekä pieniä detskuja prätkiin. Myös välivideoissa käydään nyt kulisseissa Codemastersin F1-pelien tavoin.

Toinen suuri uudistus on eSports-tunausvalikko, joka avautuu myöhemmin tänä kesänä.

Laumassa ei ole kiva ajaa.

Yhtä armoton kuin aina

MotoGP 2018 on yhtä armoton kuin aiemmat Milestonen prätkäpelit. Satunnaisen pelaajan on täysin mahdotonta päästä top kymppiin missään kisassa helpommallakaan vaikeustasolla ilman kaikkien avustimien tukea. Tällöinkin voittaminen on pitkäjänteisen harjoittelun tulosta. Siis kyllä, helpoimmalla vaikeusasteella – 20 % sadasta. Peli vaatii tarkkuutta, kärsivällisyyttä ja ennakointia.

Itse pelattavuus on jäykän hidasta, joka tietysti pyrkii autenttiseen simulaatioon. Herää kuitenkin kysymys siitä, että miksi tehdä tarkkaa simulaatiota konsoleille ja peliohjaimille, kun valtaosa pelaajista on kuitenkin viihdepelaajia? Mikäli MotoGP-pelejä pelattaisiin tanko-ohjaimella – joita ei käsittääkseni ihan joka paikassa, jos missään myydä, olisi simulaatio ymmärrettävämpää. Autopeleissä rattiohjain hoitaa tämän oikein.

Siinä missä Isle of Man onnistui puolittaisessa simulaatiossaan nautittavasti, epäonnistuu MotoGP 18 jälleen kerran. Milestonen devaajat ovat joko liian sisällä itse omissa peleissään tai täysin kyvyttömiä korjaamaan ohjaustuntuman, sillä kankeus on vaivannut pelisarjaa jo vuositolkulla.

“miksi tehdä tarkkaa simulaatiota konsoleille ja peliohjaimille?”

MotoGP 18 omaa kaiken sen saman sisällön kuin kaikki muutkin Milestonen moottoripyörä- ja krossipelit. Hahmonmuokkauksen, yksinpelit, moninpelit ja uramuodon. Tällä kertaa yksinpeleissä ei vain voi valita, millä prätkällä ajaa, mutta kuskin sentään voi. Ratoja on seitsemän kappaletta, joista ei riitä loputtomasti iloa.

MotoGP 18 on todellinen marginaalipeli, todellisille MotoGP-faneille, jotka rakastavat äärimmäistä simulaatiota peliohjaimella. Muiden on syytä kiertää tämä titteli kaukaa.