Mainos
Italialainen moottoripyöräpeleihin erikoistunut pelitalo tuli viimeistään kaikkien tietoisuuteen mainiosta Hot Wheels -pelistään. Milestonen pitkäaikaisimman moottoripyöräpelisarjan uusin osa, MotoGP 22 on kuitenkin tämän arvostelun keskiössä.

MotoGP 22 tuo mukana läjän uudistuksia, joita sopiikin odottaa jokavuotiselta urheilupeliltä. Tällä kertaa panostetaan tarinalliseen historialliseen kauteen, modernin ja viimeisimmän championshipin ollessa myös mukana, mutta taka-alalla.

Mainos

Mitä uutta?

MotoGP 22 on tietenkin MotoGP-kilpamoottoripyöräsarjaan pohjautuva virallinen lisenssipeli, jossa pelaaja pääsee ratsastamaan maailman nopeimmilla rataprätkillä kaikissa MotoGP-kilpaluokissa. Eli pääsarjasta heikkotehoisempiin luokkiin asti.

Iloisena yllätyksenä tarjoillaan myös saman sohvan kaksinpeli pystyyn jaetulla ruudulla.

Uusina juttuina MotoGP 22 -pelissä on historiikki vuodelta 2009, jossa pelaaja pääsee osaksi MotoGP-historiaa.

Historiikipelitilaa edeltää Netflixin Formula 1 – Taistelu paalupaikasta -sarjan tyylinen, aidosta videoaineistosta koostettu dramaattinen pohjustus, joka imaisee yllättävän tehokkaasti mukaansa. Tämän jälkeen jokaista kisaa ennen nähdään taitavasti dramatisoitua dokumenttikuvaa vuoden 2009 GP-käänteistä, joissa pelaaja yrittää pelillisesti pysyä sitten mukana.

Vuoden 2009 kautta pohjustetaan dramaattisten videoiden kera, joissa ei onnettomuuksilta vältytä.

Mukana pelissä on tietysti myös tämän vuoden uusin ja kuumin MotoGP-mestaruussarja, jota kaasutellaan ranne rutussa myös Suomen kamaralla, uudella Kymiring-radalla, Iitissä, Kouvolan rajan tuntumassa. Helsingistä matkaa radalle on n. 150 kilometriä Lahden kautta ajettaessa. MotoGP 22:ssa radalle pääsee heti, ilman unettavaa reissua Rauskin Ransitissa Yle Radio Suomen Merisäätä ja Kansanradiota kuunnellen.

Iitissä sijaitsevan KymiRingin GP-rata täyttää ainoana ratana Pohjois-Euroopassa FIA:n ja FIM:n korkeimman rataluokituksen. 4,5 kilometriä pitkä rata koostuu 21 kaarteesta ja radalla on korkeuseroa 18 metriä. 1,1-kilometrinen suora on Euroopan pisin GP-radan pääsuora.

Mainittakoon vielä, että Milestonin tapaan valokuvatila on makiainen ja livery-editorit löytyvät varusteille ja yleisten tarrojen tekemiseen. Työkalu on vektorigrafiikan uploadausta lukuunottamatta parempi kuin Gran Turismo 7:ssä.

Parannellut grafiikat

Graafisesti peli on ottanut taas askeleen edemmäs edellisestä. Yksityiskohtia on lisätty niin maisemiin kuin prätkiin ja kuskeihinkin PS5:llä, XBS:llä ja PC:llä.

Pelimoottori on tosin edelleen Unreal 4 eikä uusin ja kaunein Unreal 5, josta sopii odottaa sitä varsinaista uuden sukupolven grafiikkakokemusta.

MotoGP 22 näyttää silti erittäin esteettiseltä ja hiotulta. Kaiken lisäksi peli tuntuu pyörivän täydellä 4K/60p-resoluutiolla varsin sutjakkaasti testikäytössä olleella viiden vuoden takaisella tehokoneellakin.

Livery Editor -työkalulla voi tehdä omat tarrat.

Värisevä Dualsense

PS5:llä peliä pelataan tietenkin uudella Dualsense-ohjaimella, joka on yksi Pleikkari vitosen vetonauloista. MotoGP 22 hyödyntää haptisuutta, muttei kovin kokonaisvaltaisesti.

Kaasu- ja jarruliipasimet ovat jäykkiä ja niiden jäykkyyttää saa saatää valikoista. Sen enempää regointia liipasimilta ei saada. Haptisuus puolestaan tuntuu pyörän kallistellessa ja kanttreita pitkin ajettaessa. Ei niin mukavasti kuin Gran Turismo 7:ssa on totuttu.

Prätkää voi myös ohjata Motion Control -ohjauksella, eli ohjainta kallistelemalla. Ajattelin, että tämä lienee luontaisempi ohjausmetori prätkälle, sillä ohjaintuntuma on aluksi niin kankea. Paskan marjat. Motion Control -ohjaus on niin kammottavan viiveinen, että sillä ajaminen on kaikkein tuskaisin formaatti. Yksi ajokerta sai riittää.

Tavallinen ohjaustuntuma on haastava, mutta siihen tottuu kunhan malttaa jaksaa pelata ja opetella – kuten simulaattoreissa yleensäkin.

Maailman mehukkain kypäräkamera

Ride 4 esitteli uskomattoman hienon kypäräkameran, joka on tarjolla vain replay-uusinnoissa. Sama tehostekamera on mukana myös MotoGP 22 -pelissä, jossa vauhti on vielä kovempaa ja meininki rajumpaa. Tätä riemua pääsee jälleen ihastelemaan vain ja ainoastaan replay-tilassa.

Kannattaako ostaa?

MotoGP 22 on marginaaliyleisön peli. Sen haastava simulaatio ei ole kaikkien pala kakkua. Mutta, mikäli moottoripyöräily- ja MotoGP-touhut kiinnostavat lujaa, on vaikeaa olla perustelematta, miksi tästä ei kannattaisi ilahtua. Onhan MotoGP 22 kuitenkin uusin ja kaunein painos pelisarjaan ja mainio välipala Ride 5 -peliä odotteleville.

Vuoden 2009 historiikkiturnaus on kuitenkin kaikkein mehukkain herkkupala, josta pelaajat saavat muutakin iloa kuin pelkkää samaa vanhaa rata-ajoa uusin nahkakalsarein.

Mainos