Tämä arvostelu on tehty Playstation 4 -versiosta ja sisältää voimakasta kannanottoa. Teitä on varoitettu!

On taas se aika vuodesta jona virtuaalihokkarit kaivetaan naftaliinista, ylikäyrä Torspo verhotaan erkkariin ja ammutaan limppua yläpellille niin, että hunajata soi! (Tässä vaiheessa ensimmäiset kirvesrinnat poistuvat paikalta)

Mahdollisimman paljon ongelmia

EA Sportsin NHL 19 julkaistiin koko kansalle 14. syyskuuta, mutta ennakkotilaajat saivat  imuroida pelin EAN:n servereiltä jo kolme päivää aiemmin, ja täten alkaa dominoida virtuaalijäitä sillä aikaa kun muut (sosioekonomisesti haavoittuvat) vielä rapistelevat tiekarttojaan löytääkseen tiensä hallille. Ennakkotilaajia tosin vaivasi ainakin Euroopassa jäätävät serveriongelmat ja virheilmoitukset. Jos pääsi jäälle koko kaveriporukan voimin, ilman ettei kukaan saanut virheilmoitusta ja tippunut pelistä, oli lottokupongin täyttämisen aika. Pukukoppivirheestä tulikin nopeasti enemmän sääntö kuin poikkeus ja taikauskolliset kehittivät kikkoja, jotta pääsisi peliin asti. Piti olla ainakin helvetin nopea painamaan “Ready”-namikkaa – ja jos olit pelikavereistasi se viimeinen valmiina, sait siitä kyllä muistutuksen. Myös jokaisen pelatun pelin jälkeinen uudelleenkäynnistäminen uppoutui jo lihasmuistiin, ja tämä kyllä vaikuttikin pelin toimivuuteen ja varsinkin betavaiheessa.

Jotain meni TAAS väärin

Mikromaksut toimivat moitteetta

Betatesti olikin kesällä sellainen farssi, että oksat ja okaat pois. Mikään ei tuntunut toimivan ja verenpaineen nostattaminen kävi kuin tanssi. Lohduteltiin toisiamme, että kyllä se sitten valmiina pelinä toimii. Voi pojat kun oltiin toivoa täynnä ja miten kävikään? Yhtäkään bugia ei oltu ennakkojulkaisuun saatu korjattua, vaan samat taikatanelin reseptit piti ottaa käyttöön. Legendaarisessa Kaukosen Luistimessa pelaavan Tajukankaan huhuttiin jopa tehdasasetuksien palauttamista lapateipin värinvaihdon jälkeen. Niin rikki tämä uusi World Of Chel olikin, ja on vieläkin, tosin himpun verran paremmin toimivana.

Vahva tunne siitä, että EA:lla prioriteetti yksi oli saada vain ja ainoastaan HUT (Hockey Ultimate Team) toimimaan, jotta kuluttajat pääsevät mahdollisimman nopeasti törsäämään isipapan Mastercardin sisällön pelaajapakkoihin. HUT onkin harva moninpelitiloista mikä pelissä toimii, moitteetta. Tämä ei nyt yllätys ole EA:n tuntien.

“Lohduteltiin toisiamme, että kyllä se sitten valmiina pelinä toimii. Voi pojat kun oltiin toivoa täynnä ja miten kävikään?”

Puhuttaiskos pelin uudistuksista välillä? Puhutaan vaan.

Uusi moninpelihubi World Of Chel sisältää kaiken oman pelaajan ympärille nivottuja pelitiloja. Supersuosittu pelitila EASHL ja nopeatempoinen Threes ovat jälleen mukana. Uutena hehkutettuna lisäyksenä löytyy vielä Ones-pelitila, jossa kolme satunnaista moninpelaajaa ottavat ulkojäällä mittaa toisistaan 1v1v1-muodossa. Tässä maalivahtina toimii tekoäly.

Ones-pelimuodon idea on hassunhauska, mutta käy tylsäksi erittäin nopeasti. Se toimii ajoittain ajantappona, mutta muuten ei Onesin siivet kauas kanna. Myöskään omia kavereita Onesissa ei voi haastaa, vaan tuntemattomien kanssa jääbalettiin käy pelaajan tie.

Uutena pelitilana on myös offline-tila ProAm, jossa voit hioa taitojasi, levutella pelaajaa ja availla tälle uusia tavaroita joita voi käyttää moninpeleissäkin. Nämä pelit pelataan ulkojäällä höntsäkuteet niskassa, vaikeustason noustessa eteenpäin pelattaessa ja esillä olevat Länsi vs. Itä, pohjoinen Ameriikka vastaan maailma, Alumnit ja Dream Teamit testaavat taitojasi kaukalossa.

World Of Chelistä löytyy kaikki oman pelaajan pelitilat

Oivallisista suorituksista saa lätkäkasseja, jotka toimivat samalla tavalla kuin loottilaatikot yms. Näitä availemalla saa uusia pipoja, mailoja, hokkareita, maskeja, takkeja jne. Uutuutena voit myös kustomoida oman pelaajasi maalitorven töräytystä, ja asettaa avattuina olevia huudahduksia pelaajalle.

Lätkäkasseista saa muutakin kuin haisevia munakuppeja

Muokkaa se mieleiseksesi

Pelitavan vaihtaminen on tehty vähän kankeasti, mutta plussana aikaisempiin voit säätää pelaajan pituutta ja painoa. Lisäksi tällä on vielä merkitystäkin, ja pikkuruinen kikkailijakiituri leviää kenttään kuin jokisen eväät, törmätessä melkein kaksimetrisen pelaajan munasyndiin. Tämä on erittäin tervetullutta ja avaa näin monipuolisen pelaajan säätämisen.

Vanhoista änäreistä tutut talentit, eli piirrekortit ovat taas mukana. Piirteitä voi laittaa pelaajalle kolme kerralla. Esimerkiksi Teräsmies-piirteellä pelaajasta tulee hivenen kovempi, mutta suuren voiman mukana tulee myös vastuuta, joten pelkkää plussaa eivät piirteet tuo. Esimerkiksi nopeutta lisäävä piirrekortti vaikuttaa pelaajan voimakkuuteen pisteen parin tiputuksella.

HUT, eli Hockey Ultimate Team tarjoaa taas pelaajalle mahdollisuuden rakentaa oman joukkueen korttipakoista kuten ennenkin, mutta nyt FIFA-peleistä tutut lainapelaajat on saatu mukaan. Näitä voi käyttää tietyn määrän peleissä. Pakkoja voi poistella kolikoilla tai oikealla rahalla. Jälkimmäistä EA tietenkin rakastaa. Rahalla saa ja hevosella pääsee –raina pätee taas tämänkin vuoden lätkämonopolijulkaisuun ja YouTuben trendaavimmat änärivideotkin ovat pakkojen avaamista. Spend money to make some moneeeeee!

HUT näyttää tutulta

Franchise-pelitila tarjoaa simulaatiomaisempaa katselukulmaa peliin, ja onkin täten erittäin suosittu pelimuoto. Tässä tilassa pääset johtamaan joukkuetta kokonaisvaltaisesti sikariportaasta käsin, aina valmennustiimiin asti. Jos änkerön arcademaisuus alkaa maistumaan puulta, niin toimiluvanhaltijana saat uusia haasteita. Itse tätä muotoa olen hyvin vähän pelannut, joten jätän tämän tähän. Pointtina kuitenkin se, että yksin ei tule tylsää Franchise-moden kanssa.

“Pakkoja voi poistella kolikoilla tai oikealla rahalla. Jälkimmäistä EA tietenkin rakastaa”

No mites mekaniikka? Sano nyt siitäkin jotain!

Pelin moottori on samaa vanhaa “current geniä”. Frostbite-pelimoottoria ei tässäkään versiossa nähdä, eikä muuten nähdäkään kuin vasta PlayStation 5 aikoihin (tämän EA-pomo paljasti ennakossamme itse).

Luistelua on parannettu ja se kyllä toimiikin pirun kivasti. Peli vastaanottaa komentoja nopeasti ja pelaajien renderöinti osuu maaliin. Taklatessa tuntuu ja ragdoll tekniikka on taas hitusen verran makeampaa katseltavaa.

Pelaajat näyttävätkin jopa oikeilta pelaajilta, ja syvyyttä on taas saatu sentin verran enemmän. Grafiikkabugeja löytyy tästäkin versiosta, mutta viimeistelyn tuntu on vahvempi kuin viimekauden Änärissä. Katsomo on edelleen pullollaan samoja geneerisiä pahviukkoja, mutta mitä sitten? Ei tänne nakkimukeja tultu vetämään.

Mekaniikka on taas pikkuisen verran näppärämpää

NHL 18:n infernaalinen pokecheck-spämmi on riisuttu kokonaan ja tähän oppineet (minäkin) saavatkin istua jäähyaitiossa useammankin minuutin. Tökkimällä saat aivan satavarmasti kaksi minuuttia itsekeskeistä aikaa. Mailannosto taas toimii hyvin eikä lapa iske vastustajan nenään jokaisella huitaisulla kuten ennen. Myös pelaajan massalla, asennolla ja talentilla on hurjasti väliä kiekonriistossa. Kiekkokin käyttäytyy taas vähän realistisemmin.

Rahastuksen maku on äpäkkä

Uusi änkky on taas raottanut monen vanhan ja uuden fanin kukkaron nyörejä, mutta kaiken tämän uudistuksen olisi voinut hoitaa vaikka päivityksellä – ei uutena pelinä. Rahastuksen maku on vahva tässäkin painoksessa, muttakun ei ole muutakaan!

Jäätävät serveriongelmat ja desyncit ovat taas kartalla ja hermo palaa, perkele! Ennakkotilaajat eivät hyötyneet kolmen päivän moninpelistartista mitään (paitsi HUT), koska moninpeliä ei yksinkertaisesti päässyt pelaamaan bugien vuoksi. Rahamoodit tottakai toimivat kuin piri hamsterilla, mutta yhdessä pelaaminen ja pelaamisesta nauttiminen ei. Valitettavasti tämä sama saaga tuntuu jatkuvan vuodesta toiseen ja uutena pelinä saamme vain jonkun ulkojäätilan, kivoja pipoja ja Mikko Rantasenkin selostusääni on vittu Jasper Lindsten.

Lopuksi lainattua sanaa alan miehiltä:

Maalivahdin näkökulmaa aukaisi Kaukosen Luistimen, vuonna 2008 Kultaisen Harmonikan voittaneen Ukko-Pekan purkaus, jota lainaan suoraan:

“Maalivahdin game saver -ominaisuus toimii kehnosti, jos maalivahti on komennon painalluksen hetkellä sijoittunut oman puolustavan pelaajan ja maaliverkon väliselle alueelle. Itse kokeillessani game saver -liikkeet (neliöpainallus) lähinnä vain varmistivat ohitse menevän laukauksen ohjautumisen pömpeliin. Ja jos kiekko oli jo valmiiksi tulossa maalia kohti, niin seikka on sikäli saletti, että selällään kilpikonnana äyskäröivä wannabe-Bobrovski ei saa pysäytettyä rimpuilullaan lätyn lättyä joukkuetovereidensa harmiksi. Kyseisen toiminnon voi surutta heittää hevon vittuun tämän muuten jalon lajin ohjauskomentojen kirjosta.”

Muita ulostuloja KaLulaisilta:

“Fake news!” O-P, KaLu

“Vittu alan pellaan Fortnitea” Tuomas, Kalu

“Miun koira on varmaan homo tai kissa” Nakkipää, Kalu