Usein ihmetellään, miksi osa VR-peleistä saa ainoastaan pc-version, vaikka PSVR-laitteita on myyty moninkertaisesti pc:n kalliimpiin Oculus Rift-, HTC Vive- ja Valve Index -laitteisiin nähden.
Fallout 4 VR, Project CARS 2, L.A. Noire VR, Assetto Corsa ja DiRT Rally 2.0 VR ovat vain muutama esimerkki siitä, miten AAA-peli on saanut VR-version pc:lle, mutta ei lainkaan miljoonia myyneelle PSVR:lle. Codemasters kieltäytyi tekemästä PSVR-versiota viime viikolla pc:n VR-version saaneelle DiRT Rally 2.0 -pelille, vaikka teknologia on olemassa DiRT Rally -pelin puolesta. Samoin F1-sarja on jäänyt ilman VR-tukea. Miksi?
Konkreettinen syy selviää omin silmin vasta julkaistun No Man’s Sky VR -pelin vertailuvideosta. Videolla nähdään rinnakkain PSVR-kuvaa ja pc:n VR-kuvaa. Ero on valtava, vaikka vertailuvideon planeetat eivät olekaan identtisiä:
Syy on siis tehoissa. VR vaatii joidenkin mittausten mukaan peräti seitsemän kertaa enemmän laskentatehoja kuin tavallinen 2D-pelaaminen. PS4:n suorituskyky ei riitä edes Pro-versiossa kunnolliseen VR-elämykseen, kun grafiikasta halutaan edes puolet alkuperäisen pelin visuaalisesta ilmeestä.
Toinen syy on raha. VR-muunnos maksaa, sillä se vaatii paljon työtä ja testailua. Pelitalojen on saatava voitto tavalla tai toisella VR-tuen kehittämisestä. Jos se ei myy, on tuen kehittämiseen saatava rahat jostain muualta. DiRT Rally 2.0 VR:n tapauksessa Facebook sponsoroi VR-kehityksen Oculus Riftille.
Gran Turismo Sport onnistuu tässä kuitenkin hyvin. Hintana on se, että pelaaja voi valita vastustajakseen maksimissaan yhden auton.
On silti edelleen kummastuttavaa, miksei esimerkiksi autopelejä käännetä enemmän VR-formaattiin. Auto- ja avaruusaluspelit kun toimivat mitä parhaiten VR-formaatissa ja etenkin PSVR-formaatissa, jossa room scale -teknologialla ei ole merkitystä. Ehkäpä emme ole vaatineet VR-formaattia riittävästi kehittäjiltä. Muistakaa esittää toiveenne esimerkiksi Twitterissä!