Pelien lajityyppejä on nykyisin kymmeniä, toimintapeleistä, roolipeleihin, ajopeleihin, roguelikeen ja simulaatioihin. Mutta osa genreistä on myös jäänyt historiaan.
Ei ehkä aivan kokonaan, sillä indiekehittäjät välillä luovat nostalgiaa, mutta uusia isolla rahalla tehtyjä pelejä seuraaviin genreihin ei olla hetkeen nähty. Ne ovat…
Tasoloikat
8- ja 16-bittisten konsoleiden aikaan tasoloikat olivat suurin ja kaunein peligenre. Pelejä oli joko nopeatempoisia Super Marion ja Sonicin tapaan, tai elokuvamaisia Pittfallin ja Prince of Persian tyyliin.
Vanhat klassikot ja uudemmat pelit, kuten Super Mario -sarja ja Cuphead, ovat osoittaneet, että tasoloikkapelit voivat olla edelleen erittäin suosittuja ja arvostettuja.
Real Time Strategy
Vaikka real-time strategy (RTS) -pelit eivät ehkä ole yhtä hallitseva genre kuin aiemmin, niitä pelataan edelleen ja genressä on vankkaa fanikuntaa. Pelejä pukkaa vielä markkinoille, mutta ei samaan tapaan kuin aiemmin.
1990-luvulla RTS-pelit saavuttivat suurta suosiota, ja tällöin julkaistiin monia genreä muokanneita klassikoita, kuten Warcraft ja Command & Conquer -sarjat. 2000-luvun alussa RTS-pelit, erityisesti e-urheilupuolella, kukoistivat StarCraft-sarjan myötä.
RTS-pelit olivat hyvin kompleksisia ja vaativia. Niiden pelaaminen vaatii strategista ajattelua, nopeita päätöksiä ja hyvää aikataulunhallintaa. Monet nykypäivän pelaajat saattavat suosia helpommin lähestyttäviä ja nopeasti opittavia pelejä, jotka tarjoavat välittömämmän palkitsemisen.
Valopyssypelit
Jos elit 1980- ja 90-luvuilla, olet varmasti pelannut pelihalleissa valopyssypelejä. Lähes jokaisesta isosta toimintaleffasta tuotettiin jonkinlainen valopyssypeli, jota pääsi räiskimään Pelikaanissa. Ikimuistoisia valopyssypelejä ovat mm. Terminator 2, Jurassic Park, Die Hard Trilogyn Die Hard 2 ja Time Crisis.
Valopyssyräiskinnät jäivät unholaan, kun fist person shooter -pelit saapuivat näyttävinä PS2:lle ja Xboxille. Nykyisin on olemassa vielä joitain kiskoilla kulkevia ammuskelupelejä VR-visiireille.
Ajoneuvotaistelut
PS1-konsolin aikana ajoneuvotaistelupelit olivat iso juttu. Road Rash, Twisted Metal, Vigilante 8 ja Carmageddon olivat isoja juttuja. Ajettiin ajoneuvoilla ja pyrittiin tuhoamaan vastustajat.
Genre on nykyisin kuollut ja kuopattu. Ainoa, joka voi herättää genren uudelleen eloon, on tuleva Twisted Metal tv-sarja.
Ääriurheilupelit
Extremeurheilupelien kulta-aika voidaan katsoa tapahtuneen 1990-luvun lopusta 2000-luvun alkuun. Tällöin julkaistiin useita ikonisia ja suosittuja pelejä, jotka keskittyivät erilaisiin extremelajeihin, kuten lumilautailuun, skeittaukseen, BMX-pyöräilyyn ja surffaukseen.
Esimerkiksi Tony Hawk’s Pro Skater -sarja, joka julkaistiin ensimmäisen kerran vuonna 1999, oli erittäin suosittu ja merkittävä pelisarja, joka toi skeittauksen virtuaalimaailmaan. Se loi perustan monille myöhemmille extremeurheilupeleille ja vaikutti laajasti koko genreen.
Samoihin aikoihin SSX-pelisarja sai suurta suosiota laskettelun ja lumilautailun yhdistämisellä nopeisiin ja adrenaliinipitoisiin radoilla. Dave Mirra Freestyle BMX ja Mat Hoffman’s Pro BMX -sarjat puolestaan keskittyivät BMX-pyöräilyyn ja tarjosivat realistista pelikokemusta.
2000-luvun alkupuolella julkaistiin myös muita merkittäviä extremeurheilupelejä, kuten Aggressive Inline ja Kelly Slater’s Pro Surfer.
Kyseisenä aikana extremeurheilupelit saavuttivat suurta suosiota, mutta nykyaikana niitä näkee vain marginaalitapauksina.
Elokuvapelit
Elokuvapelejä tehtiin runsaasti 1990-luvulla. Jokaisesta leffasta piti saada suuren budjetin pelivastine. Kun niiden vaatimukset ja tuotantohinnat kasvoivat, päätettiin pelitaloissa, että on järkevämpää tehdä leffapelit jatkossa kusisina mobiilipeleinä. Ajaahan se leffan markkinointiasian samalla tavalla.