Mainos

Maailman suurin moottorisirkus on täällä jälleen – digitaalisesti.

Vuonna 2016 ilmastonmuutosta väärään suuntaan edistävä kilpa-ajokarnevaali tuo mukanaan uudet sääntömuutokset, joista tärkeimmät ovat rengasseoksiin liittyvä säädös ja aika-ajomuutos.

Regasseos-säädöksestä on syyttäminen Pirelliä, jonka ansiosta aiemman kahden seoksen asemesta talleilla on nyt käytössään kolme eri rengaskovuutta kilpailuviikonlopun aikana. Pirelli määrää näistä seoksia kaksi, kolmannen saa talli valita itse.

Mainos

Toinen sääntöuudistus on suurempi: aika-ajot ovat nyt kolmiosaisia pudotusajoja, joissa hitaammat putoavat pois pelistä jokaisella kolmella kierroksella. Nämä säännöt ovat mukana myös pelissä, joka mallintaa aidosti kaikki F1-nyanssit.

Pelaajalla on tuttuun tapaan mahdollisuus ajella koko kisakausi läpi joko itsenään tai jollain oikean maailman kuskilla. Allekirjoittanut ei päässyt pelaamaan omalla nimellä, sillä peli tulkitsi Eloluoto-sukunimen “mahdollisesti loukkaavaksi”. Yritin Googlettaa nimeni pahaenteisyyttä – tuloksetta.

Lämmittelyä ja tarkempaa harjoittelua

Uusi uudistus F1 2016 -pelissä on lämmittelykierros, jolloin ajellaan nätisti jonossa, renkaita lämmitellen ja tunnelmaa nostaen. Toinen merkittävä uudistus koskee harjoitusajoja, jolloin pelaaja voi radan opettelun lisäksi toteuttaa tiimin määräämiä haasteita. Näistä saa pisteitä ja kisavaluuttaa auton päivittämiseksi.

Merkittävimmät visuaaliset uudistukset ovat tietysti uunituore, Azerbaidžanin pääkaupunkiin viritetty Bakun katurata, realistisesti hajoavat renkaat ja Driveclub-pelin tasoinen sadekeli. Sadekelillä on keljua ajella, mutta visuaalisesti se tarjoaa melkoista silmäniloa – etenkin renkaiden ja asfaltin kohtaamisessa, hitailla nopeuksilla ajettuna. Tämä riemu näyttäytyy kauniina radan lätäköissä ja veden valumistehosteena kameran linssissä.

f1-2016

Pelin fysiikat ovat perushyvää simulaatiotasoa, mutta Assetto Corsan huipputekniseen yksityiskohtaisuuteen ei vielä päästä. Ajaminen on todella kivaa ja haastavaa, mutta täydelliseen simulaatiorealismiin on vielä hitusen matkaa. Peliohjaimella, ajoavut päällä pelattaessa meiningin saa hyvinkin arcadeksi. Hyvä niin, sillä ohjaimella se on lähes välttämätöntä. Ratilla F1 2016 on mitä mahtavinta ajoviihdettä.

Codemasters ei ole vielä kertonut suunnitelmistaan tuoda virtuaalitodellisuustukea F1 2016:sta, mutta pelivalmistajan edellinen, DiRT Rally sellaisen sai, joten toivossa on hyvä elää tämänkin suhteen. VR nimittäin nostaa pelikokemuksen aivan omalle tasolleen.