Mainos

Crytekin uutuus on sivuproggis, josta tulikin kiinnostavampi kuin monesta AAA-seikkailusta.

Crytek on pelitalo, joka kehitteli älyttömän kovat Far Cry -räiskintäseikkailut sekä Crysis-pelit. Sen CryEngine-pelimoottori rikkoi rajoja jo PS3/X360-aikoina ja toi pc:llekin mukanaan realistisia valotehosteita ja kasvillisuuksissa nähtävää läpikuultavuutta.

Nyt samainen yhtiö on kyhännyt teknologiademon tai vasemman käden sivuprojektin vuorikiipeilystä Oculis Rift -virtuaalilaseille, josta tulikin yhtäkkiä pelitalon kiinnostavin pelielämys vuosiin.

Pelaaja lähtee oikean maailman vuoristoihin Mirror’s Edge -hengessä. Käsivarrettomat VR-kädet vaivataan kalkissa ja sen jälkeen alkaa ylämäkien valloitus. Pelaajan työkaluina toimii aseiden sijaan kädet. Molempia käsiä ohjataan peliohjaimella (toistaiseksi vain kilpailevalla HTC Vivessä on erilliset käsiohjaimet). Molemmissa kintaissa on oma kestävyysmittari, jonka palaessa loppuun, ote lipeää. Käsiä tulee siis kalkita säännöllisesti otteen parantamiseksi hetkellisesti.

Kuulostaa simppeliltä, mutta peli on paljon enemmän. The Climb pääsee oikeuksiinsa kunnon korkeuksissa, jossa pelaaja etsii sopivaa jalan/kädensijaa rinteestä, hikikarpalot otsalla, staminamittarin huvetessa. Virtuaalitodellisuus potkii vahvasti pikkuaivoja ja väittää pelaajalle tilanteen olevan todellista. Immersio Veikka Gustafssonin lahkeista on todella tuntuva.

Pelin suurin heikkous on sen kontrollisysteemi, joka on puhtaasti Xbox One -ohjaimen varassa. Ohjaimen kanssa pystyy pelaamaan ja tekniikat oppii, mutta todellinen uskottavuus ja vaikuttavuus syntyy vasta käsiohjaimten saavuttua. Niiden on lupailtu saapuvan OR:lle vuoden sisällä, mutta mitään aikaa Oculuksen ohjaimista ei ole paljastettu. Siihen saakka pelaajan on kiipeiltävä varovasti peliohjaimen liipasimia hieroen.

Toinen ärsyttävä seikka on se, että pelaajan hahmolla ei ole lainkaan vartaloa. Ruudulla näkyvät pelkät hanskat, jotka ovat monelle ihan ok, mutta itse olisin toivonnut pelihahmolle vartaloa. Se olisi lisännyt roimasti uskottavuutta.

Mainos

Pelin sivuprojektisuus tulee esiin sisällön määrästä. Pelialueina toimivat Alpit, paratiisimainen lahti ja kanjoni, joissa on useita eri reittivaihtoehtoja. Nämä kiertää kuitenkin melko nopeasti läpi, eikä pelaajalle jää sen jälkeen uusia valloitettavia haasteita. Näitä puskee toivottavasti tulevaisuudessa lisää, mutta tähän mennessä The Climb on kiivetty turhan nopeasti läpi.

The Climb on silti todella hieno elämys ja ehdottomasti Crytekin mielenkiintoisin peli hyvään toviin. Sen korkeahko viidenkympin hintalappu on kuitenkin nihkeä tekijä. Riippuu siitä miten paljon peli tulevaisuudessa laajenee ja miten huumassa pelaaja on VR:stä, että onko peli hintansa arvoinen. Jos pelin hankintaa epäröi, kannattaa odotella tarjouskampanjoja.

Mainos