JAA

Työtä, työtä ja työtä. Sitä on tehtävä, jotta tumma neito Tiana (Anika Noni Rose) voi jatkaa isänsä haavetta perustaa oma ravintola. Tapahtumapaikka New Orleansin tasapainoinen arki kuitenkin järkkyy, kun yleisflirtti prinssi Naveen (Bruno Cambos) saapuu kaupunkiin. Tyttöjen alushameet pyörivät jaloissa, mutta napapaitainen voodootohtori Facilier (Keith David) tarttuu tilaisuuteen ja muuttaa hurmaavan naistenmiehen pieneksi ja kurnuttavaksi kärpäsensyöjäksi. Kirous sattuu kuitenkin olemaan tarttuvaa sorttia, ja pian sammakkopariskunta Tiana ja Naveen joutuvat pakenemaan suolle.

 

Hömpsähtäneen jazzkrokotiili Louisin (Michael-Leon Wooley) ja persoonallisen Ray-tulikärpäsen (Jim Cummings) avustuksella kaksikko lähtee etsimään suolta voodoomatami Mama Odieta (Jenifer Lewis), jolta saattaisi löytyä apu räpylävarvasongelmaan. Suistoalue on kuitenkin täynnä odottamattomia vastoinkäymisiä ja vaaranpaikkoja, joista sekalaisen ryhmän on selviydyttävä.

Elokuvan opetukset ovat varmaa Disney-laatua; ole oma itsesi, arvosta sisäistä kauneutta, pidä kiinni unelmistasi ja tee niiden eteen töitä niin saat haluamasi.

 

Tavallisesta prinssi-prinsessa –kuviosta poiketen Tiana on huomattavasti itsenäisempi. Hän ei kaipaa eikä halua prinssin apua, vaan on päättänyt selvitä kaikesta omin avuin. Hänellä on tiukka päämäärä, ravintola, josta hän haluaa pitää kiinni. Vaikka Naveen kiehtoo, on ravintolan perustaminen silti tärkeämpää. Hurmurina olemiseen tottuneelle Naveenille omapäisen Tianan kesyttäminen on haaste, vaikka molemmat tuntevatkin sisällään yhteisen onnen olevan lähellä.

 

Musiikki erottuu tavallisesta Disney-kamasta jazzahtavalla soinnilla, joka täydentää mukavasti elokuvan maailmaa.  Näyttelijäsuoritukset toimivat englanninkielisessä versiossa vallan mainiosti. Naveen kuulostaa juuri niin flirtiltä kuin hurmuriprinssin kuuluukin, ja Tianan murteinen ääni on suoraan New Orleansin kaduilta.

 

Ekstroja on paljon. Poistettujen kohtausten lisäksi löytyy elokuvan tekoa, prinsessan luomiskertomusta, kertomusta animaation teosta ja jos vaikka mitä.

 

Kaiken kaikkiaan elokuva on toimiva kokonaisuus, joka kunnioittaa Disneyn hyväksi havaittua tyyliä, vaikka mukaan on saatu elementtejä nykymaailmasta. Erinomaista sunnuntaiaamun viihdykettä pienille ja isoille modernin prinsessaelokuvan ystäville.

 

HL