Mainos
Uusi artikkeli väittää valottavansa olosuhteita, jotka johtivat Redfallin pettymykseen viime kuussa.

Bethesdan ensimmäinen suuri Xbox-yksinoikeuspeli julkaistiin useiden viivästysten jälkeen useiden teknisten ongelmien takia, ja sen arvostelu oli yleisesti ottaen huono, sillä se sai Metacriticissä 56/100 (Xbox Series X/S) ja 54/100 (PC) pistettä.

Redfall on moninpelattava ryöstöräiskintäpeli, joka on uusi lajityyppi sen luoneelle Arkane Studiosille, joka tunnetaan parhaiten kriitikoiden ylistämistä yksinpelimäisistä immersiivisistä simulaatiopeleistä, kuten Dishonored ja Prey.

Mainos

Bloombergin artikkelin mukaan pelin kehitystä haittasivat selkeän suunnan puute, henkilöstön suuri vaihtuvuus ja vähäiset resurssit triple-A-peliksi mainostetulle pelille.

Artikkeli perustuu yli tusinan nimettömän lähteen kertomuksiin, jotka työskentelivät nimikkeen parissa, kertoo, että projektia alettiin kehittää vuonna 2018 sen jälkeen, kun se esiteltiin henkilökunnalle ”Arkanen moninpelinä”.

Joidenkin jäsenten kerrottiin pitävän esitystä hämmentävänä ja olleen epävarmoja siitä, että Arkane-pelin pelattavuus, josta se tunnetaan, soveltuisi hyvin co-op-peliin.

Pelin kerrottiin kärsineen siitä, että sen kehitystiimi oli jatkuvasti vajaamiehitetty, sillä Arkanen Austinin toimistossa työskenteli alle 100 henkilöä, ja Bethesdan tarjoama alihankintatukiö oli riittämätöntä.

Arkanen kerrotaan kokeneen vaikeuksia täyttää avoimia työpaikkoja, ja siihen vaikuttaneina tekijöinä pidetään keskimääräistä alhaisempia palkkoja, sen sijaintia Texasissa ja tulevien työntekijöiden halua työskennellä uppoutuvien yksinpelisimulaatioiden parissa.

Yhtiökauppa sekoitti entisestään

Kun pelin kehittäminen aloitettiin, Bethesdan silloinen emoyhtiö ZeniMaxin kerrotaan painostaneen studioitaan kehittämään live-palvelunimikkeitä, ja Bloombergin mukaan Redfallissa oli kolmen vuoden ajan käytössä merkittävä mikrotransaktiosuunnitelma, ennen kuin se hylättiin vuonna 2021.

Samana vuonna Microsoft osti ZeniMaxin 7,5 miljardin dollarin kauppahinnalla, ja jotkut Arkanen työntekijät toivoivat tiettävästi, että Xbox-valmistaja peruisi Redfallin tai käynnistäisi sen uudelleen yksinpelinä.

Microsoft otti kuitenkin jonkinlaisen etäisyyden Bethesdan pelinkehitysstudioihin, kuten Xbox-pomo Phil Spencer myönsi taannoisessa Kinda Funny Gamesin haastattelussa.

– Emme tehneet hyvää työtä jo varhaisessa vaiheessa sitouttaessamme Arkane Austinia auttaaksemme heitä todella ymmärtämään, mitä merkitsi olla osa Xboxia ja osa first-party-yhtiötä, ja käyttääksemme joitakin sisäisiä resurssejamme auttaaksemme heitä etenemään tällä matkalla vielä nopeammin. Jätimme heidät työskentelemään pelin parissa… he ovat erittäin lahjakas tiimi – rakastan sitä tiimiä, ja rakastan sitä edelleen, ja panostan täysin siihen, että he tekevät toisen loistavan pelin, hän sanoi tuolloin.

Spencer sanoi uskovansa, että Microsoft ”teki parempaa työtä” Bethesdan toisen 2023-julkaisun, tulevan scifi-roolipeli Starfieldin kanssa kehityksen avustamisen suhteen, koska peli oli aikaisemmin tuotannossa, kun Xbox osti sen.

– Meidän olisi pitänyt olla [Redfallin toisen luovan johtajan] Harvey Smithin ja tiimin tukena aiemmin – mielestäni se on meidän syytämme, Spencer jatkoi.

– Ja sitten prosessin aikana, se on Unreal Engine -peli. Meillä on joukko studioita, jotka ovat tehneet todella hienoa työtä Unrealilla vuosien varrella, ja luulen, että olimme liian myöhään auttamassa, kun heillä oli tiettyjä ongelmia.

Mainos