Mainos
Resident Evil Village jatkaa ensimmäisen persoonan kauhuformaattia, joka alkoi seitsemännessä osassa. Ethan Winters on jälleen pääosassa ja tällä kertaa valmiimpi kohtaamaan uudenlaiset mörököllit.

Resident Evil Village on kymmenes virallinen Resident Evil -pääsarjan peli, vaikkakin järjestysnumeroltaan kahdeksas.

Resident Evil on legendaarinen siitä syystä, että se aloitti vuonna 1996 selviytymiskauhupelien genren. Kahdeksas Resident Evil eroaakin rajusti aikaisemmista, ollessaan pääsarjan toinen katseesta pelattu peliosa ja puitteiltaan varsin erilainen Raccoon Cityn zombiepidemiahommiin verrattuna. Nyt ollaan keskiajalle jumiutuneessa kylässä, jossa ei kohdata zombeja eikä kummituksia, vaan vampyyreja ja ihmissusia.

Mainos

Taasko se alkaa?!?

Resident Evil Village jatkaa tarinaa kolme vuotta Resident Evil 7 -pelin tapahtumista. Päähenkilö Ethan Winters on toipunut traumaattisesta vaimonkaappausyrityksestä ja saastuneen mudan aiheuttamista mutaatiokommelluksista. Perhe on lisääntynyt ja kaikki vaikuttaa seesteiseltä… kunnes. Ja kyllä, pian Ethan on jälleen uuden piinan edessä ja pahan ikeessä.

Nyt uskaltaa jo pelatakin

Resident Evil 7:aa pidettiin Capcomin saamien palautteiden mukaan aivan liian pelottavana. Allekirjoittanut vapisi itsekin arviota tehdessä, kun pelasin pelin läpi ainoalla oikealla tavalla; yöllä pimeällä ja kotiteatteri kuumana. Hyi helvetti. Edelleen ahdistaa.

Resident Evil Village ottaa palautteesta vaarin ja vaihtaa kauhun toimintaan. Edelleen Resident Evil -henkinen tunnelma on läsnä ja pulssi saadaan kyllä korkeaksi, mutta varsinaista kauhua on jäljellä enää ripaus, jos sitäkään.

Pahimmillaan pelaaja juoksee Resident Evil 2 Remake -tyylisesti pahaa karkuun paskat housussa, mutta enää ei tarvitse pelätä hyppysätkyjä tai jotain, joka olisi liian yllättävää ja karmivaa. Pelata uskaltaa ihan rauhassa öisinkin.

Resident Evil -reppu 2021

Yhtenä selkeänä uudistuksena Resident Evil Village esittelee uuden repun ja loottijärjestelmän, joka on enemmän 20-lukua kuin 1990-lukua. Uusi loottijärjestelmä toimii siten, että pelaaja kerää pelimaailmasta erilaista ryönää, opettelee reseptit ja tekee sitten tutoriaaliensa avulla itse omat rohtonsa ja ammuksensa.

Myös reppua pitää nyt itse järjestellä eri tavalla, jotta vaikkapa snaipperi mahtuu kassiin siten, ettei taskut pursua yli. Onneksi avaintarvikkeet menevät omaan lokeroonsa ja myytävät ja vaihdettavat tuotteet omaan lokeroonsa. Näin strategialle ja etenemiselle jää enemmän pelivaraa.

Itse pelaaminen on identtistä Resident Evil 7:n kanssa. Pelaaja ohjastaa Ethania ensimmäisen persoonan kuvakulmasta ja pajauttaa haulikolla ihmissutta ja vampiiraa leukaan. Ainut uudistus tässä on PS5-version DualSense, joka ei varsinaisesti tarjoa mitään kivaa haptisessa surruttimessa, mutta liipasintuntumassa kylläkin. Nyt esimerkiksi käsiase on kevyt, mutta sniper tuntuu selvästi painavalta ja kankealta tapaukselta. Tämä tuo oman nyanssinsa pelaamiseen.

Puzzleja on, mutta ne ovat todella paljon helpompia kuin aiemmissa Reiskoissa. Eniten hommassa pohditaan avainten käyttöä ja kulkemisstrategiaa kartan avulla, eri paikoissa; kylässä, linnassa ja luolissa.

Graafisesti murea

Resident Evil Village hyödyntää RTX-tehosteista valaistus- ja heijastustehosteita. Valaistus tekee erinomaista jälkeä varjoille, mutta aito heijastus on PS5:llä niin matalaresoluutioista, ettei se aiheuta suuria orgasmeja.

Sen sijaan etenkin Dimitrescun linnan koukerot ja koristeet ovat niin yksityiskohtaisia ja kauniita, että niitä katselee suu auki. Linna ei voisi enää autenttisemmalta näyttää. Tämä ei kuitenkaan tee pelistä next gen -osastoa, vaan enemmänkin osoittaa, että Capcomin 3D-mallintajat ovat alansa huippua.

Grafiikka on käytännössä samaa PS5:llä kuin PS4:lläkin, RTX-tehosteita ja ruudunpäivitystä lukuunottamatta. Onhan peli tehty PS4 ja Xbox One edellä.

Hauskana yksityiskohtana mainittakoon vielä se, että jos pelaaja ampuu vihollista tappituntumalla, roiskahtaa pelaajan aseeseen vihollisen verta. Tämä hurme sitten jää osaksi pelaajan asetta.

Säteenseurannalla toteutetut heijastukset ovat PS5:llä matalaresoluutioisia.

Kannattaako ostaa?

Resident Evil Village on rouhea tapaus. Se tarjoilee toiminnantäyteisen toimintaseikkailun jännitystunnelmalla. Peli iskee satasella sarjan faneihin, mutta saattaa aiheuttaa pettymyksiä kovaa kauhutunnelmaa odotteleville. Kauhua kun ei varsinaisesti enää ole… paljon.

Sen sijaan toiminta korvaa piinan ja rahalle saa vastinetta 10-tuntisen kylä- ja linnavuoristorataseikkailun muodossa.

Pelin speedrun-uudelleenpeluu tulisi tapahtua alle kolmeen tuntiin, jotta pikapeluu-trophyn saa omakseen. Uudelleenpeluuarvoa tuo myös mukana kulkeva The Mercenaries -pelitila, joka avautuu pelaajan koettavaksi pelin tarinan läpäisyn jälkeen.

Resident Evil Village on erinomainen jatko-osa, vaikkakin tunnelmaltaan hyvin erilainen zombiepidemiaosiin verrattuna.

Mainos
ARVOSTELUN YLEISNÄKYMÄ
Resident Evil Village
86 %
Edellinen artikkeliUusin päivitys rikkoi Forza Horizon 4:n Xbox Series -konsoleilla
Seuraava artikkeliNäin Resident Evil Village vedetään läpi kahdessa tunnissa
Kirjoittaja on Respawn.fi-sivuston päätoimittaja.