Helmikuussa julkaistava Trials Rising on kotimaisen RedLynx-studion kymmenes mopokikkailupeli, jota fanit odottavat jo kuumeisina, sillä aikasempi Trials Fusion julkaistiin aikoja sitten, vuonna 2014. Tai noh, olihan siinä välissä vuoden 2016 pakollinen, Ubisoftin tyylille uskollinen, ”verilohikäärmeteemainen” Trials of the Blood Dragon, mutta se ei ollut kokonaisvaltainen mopedileikkipeli, vaan sisään oli ahdettu myös muuta.
Trials-pelit ovat niittäneet mainetta komeasti maailmankartalla. Pelisarjalla on vankka fani- sekä modipohja. Uskallan puhua modeista, vaikka kyseessä onkin ”vain” kenttäeditori, sillä editorilla pystyy tekemään käytännössä mitä vain. Eräs uskollinen fani väänsi track editorilla kokonaisen Mechawarrior-pelin, jossa pystyy jopa vaihtamaan Mechin suojia. Mind=Blown!
Matkanteko pääkaupunkiin oli jo seikkailu itsessään
Saimme kutsun RedLynxin toimistolle Helsinkiin, jossa järjestetyssä tilaisuudessa päästäisiin testaamaan uutta Trials Risingia. Ei muutakuin kameralaukut völjyyn, puhtaat kalsarit alle, plankit kenkiin ja linjuriautolla kohti maamme pääkaupunkia. Miksi linja-autolla? Koska Respawnin hovikuski, Jeeves ei pystynyt limusiiniamme kovan vatsataudin takia ajamaan.
Reissu meinasi jo alkumetreillä kusta reisille, koska Tampereen paikallisen linja-autoliikenteen linja numero 25 hajosi kesken matkalla kaukoliikennelaiturille. Helvetinmoisessa lumimyräkässä, kuudentoista miinusasteen kurimuksessa lakerikengillä luistellen tuli melkoisen kiirus juosta läpi remontin alla olevan keskustan. Onneksi lapsena hankitut seitsemän pronssimitalia 60 m pikamatkoilta olivat kerryttäneet uljaisiin pohkeisiini sen verran jerkkua, että viime tipassa sain matkalinjuriässän ovenkahvasta kiinni ja matka kohti isompaa kirkkoa oli alkanut.
”Reissu meinasi jo alkumetreillä kusta reisille, koska Tampereen paikallisen linja-autoliikenteen linja numero 25 hajosi kesken matkalla kaukoliikennelaiturille”
Julkisliikenteen kuningas pysähtyy pääteasemalle Kamppiin, josta pitäisi vielä suoriutua Vallilaan, RedLynxin päämajaan, mutta Kehä-alueiden ulkopuolella asuvalle, eli maajussille Helsinki on uskomaton sokkelo, ja onnistuin eksymään noin yhdeksän kertaa 100 metrin matkalla etsien raitiovaunupysäkkiä. Lopulta pettämätön suunnistusvaistoni ohjasi minut kohti oikeaa ratikkaa ja Vallilan kaupunginosaa.
Perillä tapasin muita tuttuja kollegoita ja meidät vietiinkin oitis nauttimaan lounasta. Seurueeseen istahti myös RedLynxin luova johtaja, Antti Ilvessuo.
Kutsuvierasmaksalaatikot kitaan ja pelaamaan
Tervetuliassuupalojen jälkeen minut ohjattiin Pelaajalehden toimittajien kera ajamaan ensikarteet Trials Risingia. Alustana toimi tässä vaiheessa Nintendo Switch.
Itse olin täysin neitsyt Switchillä pelaamisessa ja kokemus olikin erittäin raikas ja tervetullut. Switch on alustana hyvinkin toimiva Trialsin kanssa ja aloinkin tekemään mielessäni talouslaskelmia, jotta saisin itselleni kyseisen laitteen. Vaimo ei pääse tänäkään vuonna Bahamalle, sillä siihen tarkoitetut varat ohjataan lyhentämättömänä Nintendon taskuun. #sorisiitä.
Tandemilla astetta sairaampaa
Yksinpelin lisäksi testasimme myös Ubisoftin tiedottajan, Jiri Koivuniemen kanssa Trials Risingin uutta Tandem-pelitilaa, jossa pyörän kontrollointi hoituu molempien yhteistyöllä, fifty-fifty.
Pelitila oli todella hauska ja yhteinen onnistuminen oli hienoa, mutta me olemmekin ammattilaispelaajia (emme ole) ja tehtävä oli helppo. Molempien pelaajien valta kaasuun, jarruun ja pyörän fysiikkaan saattaa rikkoa ystävyyssuhteita kuin liukas pennertie mummojen lonkkia tai vahvistaa niitä entisestään.
Pelin tuottaja Mikko Lindholm kertoi, mistä idea Tandem-tilaan tuli.
– Antti sanoi, että sellainen pitää saada, Lindholm naurahtaa.
Peli muuttuu hauskoilla lapsellisuusmuokkauksilla
Trials Risingissa on myös tuttu ja turvallinen paikallinen versus-tila ja se onnistuu Switchin kahdella ohjaimella. Homma toimii ihan kivasti, mutta ohjaimien pienen koon vuoksi täytyy taukoja pitää usein tai alkaa kädet krampata.
Matsit olivat tiukkia ja ennen kaikkea hauskoja, sillä jokaiseen kenttään on mahdollista kytkeä päälle erilaisia lapsuksia; esimerkiksi painovoiman voi laittaa nollaan ja mopon tehon täysille, tehden pyörästä käytännössä ohjuksen. Myös näkymätön kuski ja näkymätön ajoneuvo -yhdistelmä sai testaajat kikattamaan kuin pienet lapset.
”painovoiman voi laittaa nollaan ja mopon tehon täysille, tehden pyörästä käytännössä ohjuksen”
Switch-session päätyttyä istahdimme porukan kanssa ATK-tietokoneille ottamaan toisistamme mittaa ja taistelemaan lopullisen päätöskisan. RedLynxin ”swägi-bägin” voittajaksi selviytyi YouTube-tähti Eeddspeaks. Olen katkera kolmannesta sijastani ja odotankin jo revanssia.
Kenttäeditori on jälleen mukana
Kisan jälkeen yhteisökehittäjä Steve Stewart esitteli Trials Risingin kenttäeditoria. Editori on simppeli käyttää, mutta syvyyttä löytyy enemmän kuin Mariaanien haudasta. Editorilla voi käytännössä tehdä mitä vain, ja onkin todella mielenkiintoista nähdä, mitä kaikkea hullua fani- ja modiyhteisö tällä työkalulla saa aikaan. Mukana editorissa on Tandem-pelitilat ja säädettävät painovoimat yms. uudet herkut. Taivas on rajana, tai siis ei ole kun kyseessä on Trials Rising.
Mitä valmiilta peliltä sopii odottaa?
Pelaamisen jälkeen luvassa oli vielä pientä karkelointia, mutta itse jouduin jättämään nämä kemut välistä, koska kello alkoi olla jo melkein neljä päivällä. Nukkumaanmenoaikani oli todella lähellä ja edessä olisi vielä kahden tunnin dieselpohjainen transportaatio takaisin kotikontuun. Ehdin juuri sopivasti Kauniiden ja rohkeiden lopputeksteiksi kotiin, joka on minulle merkki mennä nukkumaan.
Tämän ensitunnustelun perusteella Trials Rising vaikuttaa varsin maukkaalta uudelta kotimaiselta pelituotokselta. Se, minkälainen hitti siitä sitten lopulta kuoriutuu, riippuu pelaajista. Switch-alustan mukaan tulo on varmasti loistava peliveto, sillä alusta soveltuu Trials-formaattiin täyteläisesti.
Trials Rising julkaistaan 26. helmikuuta 2019 ja alustoina toimivat PS4, Xbox One, Nintendo Switch, sekä PC (mästerreis)
Kommenttien kirjoittaminen edellyttää että olet kirjautunut.