Mainos
Kotimaisen Housemarquen haastava räiskintä, Returnal julkaistiin Playstation 5 -konsolille vajaa kaksi vuotta sitten, ja on ollut vain ajan kysymys koska se julkaistaan myös ATK-laitteistolle. Erittäin vaikea se on, mutta nyt puhuu hiiri, sekä näppis. Nythän se on helppo, eikö? 

Returnal napsi useammankin palkinnon laitettavaksi takan reunustalle. Parhaan pelin BAFTA-pysti onkin komeaa katseltavaa, ja ääni- sekä musamaailmasta voitetut laakerinseppeleet kuulostavat hyvältä. Kun peli on hyvä, niin sitä monistetaan tietenkin muillekin alustoille. Tässä arviossa kyse on PC-porttauksesta, eli PC-versiosta.

Tässä arviossa ei tarinaa käydä läpi, sillä se on jo kollegan sulkakynästä raapustettu. PS5-version arvion sekä tarinan kuvauksen voit lukea tästä.

Mainos

Eroavaisuuksia

Returnal on PC:llä, hiiri- ja näppiskombolla helvetin ihanaa, mutta ei se silti ole helppoa lätkyttelyä. Itse pääsin kyseistä peliä testaamaan PS5-konsolilla ja luonnollisesti ohjaimella, jonka jälkeen totesin: ”Kyllä tää PC:llä tulee olemaan kuin käynti puiston läpi”.

Nuo sanat kaikuivat kauan kuin fanin kirkaisu Tauskin keikalla, kun ensimmäisessä maailmassa tuli tukkaan noin tuhannen kertaa. Miten joku pystyy tätä edes kuvittelemaan ohjaimen kanssa suoritettavaksi? Ohjainsukupolvi tietenkin. Se oli retorinen kysymys.

Pelaatko ohjaimella? Ei saatana!

Peli pyörii ja näyttää paljon paremmalta kuin alkuperäinen konsoliversio, mutta ongelmilta ei ole säästytty. Säteenseurannat aiheuttavat pieniä tökkäyshetkiä keskisarjan tietsikoilla, mutta kehittäjän mukaan näihin ongelmiin on tulossa korjauksia.

PC-puolella on äärimmäisen mainio testipenkki, eli lontooksi benchmark.

Testing, testing

Testi kertoo mitä osa-alueita se rasittaa ja mitkä osoittautuvat pullonkauloiksi. Dataa, eli tietoa testi kertoo valtavan määrän jolloin grafiikka-asetuksetkin voi asettaa juuri kuristuskohtiin hieman pienemmälle.

Graffa-asetuksissa myös peli pyörii taustalla, joten asetuksiin kajoaminen näkyy heti, eikä peliä tarvitse käynnistellä uudestaan ja laskea varjostuksia. Terkkuja vain COD:lle!

Dataa on diipisti

Näyttää ihanalta

Graafista puolta tosiaan pääsee säätämään ATK:lle luontaiseen tapaan, eli paljon syvemmin kuin konsolipuolella. Mukana on Nvidian DLSS, joskin vanhempi versio. Pienellä kikkailulla ja .dll-tiedoston korvaamalla saa mukaan päivitetyn DLSS:n.

AMD:n puoleltakin vanhaa techiä on mukana, nimittäin FSR1. Jopa Intelin korteille on oma grafiikkaominaisuutensa, eli XeSS. Pelikehittäjiltä on kuulemma tulossa näihinkin ”vaivoihin” salvaa lähiaikoina, DLSS3.0:n ja FSR2:n muodossa.

Kohti punaista porttia

Nämä grafiikkaominaisuudet ovat suht’ uutta teknologiaa, joita säteenseurantaa tukevat näytönohjaimet hyödyntävät. Esimerkiksi DLSS antaa mahdollisuuden pyörittää peliä ultra-graffoilla, samalla lisäämällä ruudunpäivitystä. Itse rakastan tätä teknologiaa, koska omistan vanhemman RTX-kortin.

Säteenseurannat, varsinkin ultra-asetuksilla näyttävät äärettömän hyviltä verrattuna PS5-versioon siksi, että tehoa vaan nyt löytyy enemmän.

Returnal tarjoaa heti kättelyssä myös tuen ultra-wide -näytöille ja lukitsemattoman ruudunpäivitysasetuksen. Monstereihin osuu huomattavasti paremmin kun peli pyörii sen 165 ruutua sekunnissa vanhan, ja kankean kolmekymppisen sijaan.

Kuulostaa ihanalta

Ei ihme, että Returnal keräsi äänistä- ja musiikeista palkintoja. Aseet, ympäristö ja viholliset murisee ja pörisee kuin maukas Baileys-puuro mökkiviikonloppuna kattilassa.

Peli tukee myös RT-audiota eli säteenseuranta-ääntä. Siis mitä helvettiä?

Äänet poukkoilee samalla tavalla kuin säteenseuranta tapahtuu tehden audiokokemuksesta jotain aivan muuta. Itselläni ei 3D-audiota tukevia kuulokkeita ole, joten en tätä päässyt testaamaan, mutta isot pojat kehuivat kylillä. Tätä samaista kolmiulotteista ääntä tuki myös vähän aikaa sitten julkaistu Dead Space -remake.

Kannattaa muuten lisätä nippa lisää bassoboostia pelissä, niin menee ne ”otherdanishguyt” kerralla vaihtoon.

On se vaan nättiä

Kannattaako ostella?

Returnalin ATK-painos on täysihintainen paketti jota on helppo suositella kaikille niille, jotka eivät ole vielä peliä päässeet pelaamaan. Konsolipuolen veteraanit tuskin upottavat kuutta kymppiä, sillä ainakaan vielä ei etenemistä voi PS5:lta, PC:lle siirtää.

Kovaa kakkaa, hei!

Mainos