Mainos
Sony yritti haastaa Meta Questin ja muut PC VR -visiirit VR-markkinoilla uudella PSVR2-laitteellaan, mutta jokin mättää, eikä PSVR 2 ole ollut lainkaan niin suuri menestys kuin se voisi olla.

Laitteen heikkouksia ovat ensimmäisen vuoden aikana olleet kallis hinta, yhteensopimattomuus vanhojen pelien kanssa, myöhästyneet toimitukset, 3D Blu-ray-leffojen tuen puute ja ennen kaikkea puute yksinoikeuspeleistä. Sony on myös vähentänyt henkilöstöään ja sulkenut VR-pelien kehittämiseen keskittyneen London Studion, joka ei lupaa hyvää. PSVR2:n tulevaisuus voi näyttää harmillisen synkältä.

@respawn_fi PSVR2 – unboxaus ja asennus #psvr2 #ps5 #ps5vr #virtualreality ♬ Gran Turismo – Vigro Deep

Mainos

Ei tarpeeksi yksinoikeuspelejä

PSVR2 julkaistiin helmikuussa 2023, ja sen mukana tuli yli 40 peliä. Niistä vain kolme olivat todellisia PSVR2:n yksinoikeuksia, ja niistä vain yksi – Horizon Call of the Mountain – oli täysimittainen VR-peli. Muut pelit olivat joko saatavilla muillakin VR-laitteilla tai vain lisäsivät VR-tilan tavalliseen peliin.

Gran Turismo 7 on kuitenkin kirkkain esimerkki siitä, miten jälkeenpäin lisätty VR-tuki tulisi tehdä. GT7 yksinään riittäisi PSVR 2 -visiirin hankintaan, jos autopejä rakastaa, mutta 500 euroa yhdestä VR-pelistä on hieman liikaa.

Meta sen sijaan on tarjonnut houkuttelevia yksinoikeuspelejä, kuten Resident Evil 4 VR – (joka on tosin myös saatavilla PSVR 2:lle) ja Asgard’s Wrath 2. Meta on myös ostanut useita VR-studioita, kuten BigBox VR ja Downpour Interactive, vahvistaakseen VR-pelien tarjontaansa. Meta on samalla myös houkutellut Ubisoftin partnerikseen, joka kuitenkin aikoo nyt jättää VR-kikkailut sikseen, sillä Assassin’s Creedin VR-versio ei ole myynyt odotetulla tavalla. Harmi. Ja harmi, ettei sitä saatu PSVR 2:lle.

Sony ei ole osoittanut samaa kiinnostusta VR-peleihin. Se ei ole antanut ensimmäisen osapuolen studioilleen tehtäväksi kehittää VR-pelejä – tai edes VR-tukea peleihin, joihin se kuuluisi, esimerkiksi autopelehin – vaan on luottanut lähinnä kolmannen osapuolen kehittäjiin.

Sony on myös vähentänyt henkilöstöään ja sulkenut VR-pelien kehittämiseen keskittyneen London Studion, joka teki muun muassa Blood & Truth -pelin. Tämä ei tosin vielä yksin kerro mitään, sillä London Studio ei ole viime vuosina tehnyt muuta kuin serverihommia.

Vaisu markkinointi ja saatavuus

PSVR2:n markkinointi ja saatavuus ovat olleet heikkoja, ja sen myynti on jäänyt kauas Meta Questin ja HTC Viven kaltaisista kilpailijoista. PSVR2 maksoi julkaisussa 550 euroa, mikä on huomattavasti enemmän kuin Meta Quest 2 noin 350 euroa tai Meta Quest 3 noin 450 euroa. PSVR2 vaati myös PS5-konsolin, joka on ollut viime vuosina vaikea saada kauppojen hyllyille.

PSVR2 oli aluksi myynnissä vain PlayStation Direct -verkkokaupassa, ja se tuli saataville muille jälleenmyyjille vasta toukokuussa 2023. Sony ei ole myöskään tehnyt paljon mainostaakseen PSVR2:ta, vaan on jättänyt sen kehittäjien ja julkaisijoiden vastuulle.

Sony on lähinnä julkaissut videoita, joissa esitellään eri pelejä, jotka ovat saatavilla tai tulossa PSVR2:lle. Monet näistä peleistä ovat kuitenkin myös muilla VR-laitteilla, eivätkä ne erotu PSVR 2:n eduksi joukosta.

PSVR2:n myyntiluvut ovat olleet vaatimattomia. Sony ilmoitti, että PSVR2 oli myynyt lähes 600 000 kappaletta kuuden viikon jälkeen julkaisusta.

Omdia-analyytikko George Jijiashvili arvioi, että PSVR 2 oli myynyt vain hieman yli miljoona kappaletta ensimmäisen vuoden aikana. Tämä on huonompi tulos kuin alkuperäisellä PSVR:llä, joka myi yli miljoona kappaletta alle vuodessa ja yli kaksi miljoonaa kappaletta vuoden 2017 loppuun mennessä.

PC VR -tuki ei pelasta tilannetta

Sony on tekemässä PSVR2:n yhteensopivaksi PC VR -pelien kanssa, mikä voisi tuoda lisäarvoa laitteelle. PSVR2:n käyttäjät voisivat pelata esimerkiksi Half-Life: Alyxia tai miljoonaa muuta PC VR -tapausta, joita on PC pullollaan. PSVR2:n PC VR -tuki on kuitenkin jo nyt myöhässä. Laitteet pölyttyvät pelaajien hyllyssä, kuin niiden pitäisi hypettää pelaajia aiempaa interaktiivisempaan ja immersiivisempaan kokemukseen.

Steam-hardwarekyselyn mukaan VR-laitteiden osuus Steam-käyttäjistä on pysynyt alhaisena, noin 1,5–2,5 prosentissa, vuodesta 2020 lähtien. Tämä viittaa siihen, että VR-laitteiden omistajien määrä ei ole pysynyt tahdissa Steam-käyttäjien kasvun kanssa. Eli myös PC:llä virtuaalitodellisuuspelaaminen on vielä marginaalista.

PSVR2:n PC VR -tuki ei ratkaise sitä ongelmaa, että VR-pelit ovat pääosin indie-pelejä, eikä niitä ole paljonkaan saatavilla AAA-tasoisina. Sony tarvitsisi enemmän ensimmäisen osapuolen VR-pelejä, jotka tekisivät PSVR2:sta houkuttelevamman laitteen. Esimerkiksi Astro Bot: Rescue Mission oli yksi alkuperäisen PSVR:n parhaista peleistä, ja sen jatko-osa voisi olla menestys PSVR2:lla. Samoin Uncharted- ja Spider-Man-pelisarjoissa olisi lypsettävää virtuaalitodellisuuteen.

PSVR 2 on vaarassa jäädä samanlaiseksi floppiksi kuin Vita, Sonyn kannettava konsoli, joka ei saanut tarpeeksi tukea Sonylta tai kolmansilta osapuolilta. PSVR2:n tulevaisuus on epävarma, ja sen myynti tulee laskemaan vuosittain, ellei siitä sitten saada edullista vaihtoehtoa PC:lle. Mikäli PSVR 2 on tulevaisuudessa visiiri, joka toimii 100 %:sti PC:llä ja PS5:llä, on se yksi houkuttelevimmista laitteista. Onhan PSVR 2 kuitenkin teknisesti erinomainen visiiri.

Voit lukea PSVR 2 -visiirin arvostelun tästä.

Mainos