Super Mario Bros. Wonder on ensimmäinen uusi 2D-Mario yhteentoista vuoteen. SMB Wonder yrittää palata ihmetyksen juurille, vaan onnistuuko se hämmästyttämään vai vain kummastuttamaan perseensul…pientä kulkijaa?
Mario on sienien kera retkellä, nappaa vähän kukkaa ja johan alkaa maisema muuttua. Tämä lienee tuttua kaikille raisiolaisille, jotka italialaisia sukujuuria omaavan vaihto-oppilaan kanssa käyvät tutustumassa vähän suippomadonlakkeihin ja sativan kukintoihin. Tällä kertaa kuitenkaan ei ole kyse varsinaissuomalaisesta tiistaista, vaan uudesta 2D-Marioseikkailusta, jossa paluu juurille ihmetykseen aikaan on vahvasti läsnä.
Super Mario Bros. on pelisarja, jonka ensimmäinen peli ilmestyi vuonna 1985. Super Mario Bros. ja Nintendon NES-pelikonsoli, katsotaan olleen yksiä pääsyitä vuoden 1983 videopeliromahduksesta selviämiseen.
1983-1985 oli täynnä paskoja pelikonsoleita ja vielä paskempia pelejä. Sitten tuli Nintendo, Super Mario Bros. ja valo.
2D- ja 3D-marioita on tullut valtaisa määrä tämän jälkeen, mutta vuoden 2012 jälkeen ei ole tullut täyspitkää uutta 2D-marioseikkailua. Vuonna 2023 Super Mario Bros. Wonder saapuu täyttämään kaksiulotteisen tyhjiön pelaajien sydämissä.
Super Mario Bros. Wonderin kehitysteeseihin kuului paluu juurille. Nintendo halusi pelaajien päästä siihen samaan fiilikseen, mitä ensimmäiset Mariot toivat, kun kaikki ei ollut vielä läpeensä tuttua.
Esimerkkeinä tästä muinaisajasta ennen internettiä on esimerkiksi koulun käytävillä kuiskitut Super Mario Bros. 3 -pelistä löytyvä salaisuus, jota pääsee tutkimaan kun kyykkää valkoisella laatalla. Tässäkään ei taaskaan ole kyse Raision Haunisten altaan lenkkireitistä lauantaiaamuna, vaan kentästä 1-3 löytyvästä valkoisesta laatasta.
Siinä missä ensimmäinen Super Mario tutustutti nuoret sienten kasvattavaan voimaan ja kilpikonnien pahuuteen, tutustuttaa Super Mario Bros. Wonder kukkien maailmaa muuttavaan voimaan. Älkää miettikö sitä liikaa.
Super Mario Bros. Wonder haluaa yllättää pelaajat, ja se tekee sen käyttämällä, krhm, taikakukkia, joilla, krhm, maisema ja jopa peli hetkellisesti muuttuu yllättävällä tavalla. Yllättäviä tapoja on esimerkiksi musikaalinumerot, pelin muuttminen top-down versioksi, tai Marion muuttavan olomuotoaan hyvin Super Mario Odyssey -hengessä.
11 vuotta meni, ennen kuin pelaajat saivat täysin tuoreen uuden 2D-Marion, joka ei ainakaan päällisin puolin ei ole kierrätetty, kulutettu ja uudeelleen brändätty WII:n uusioversiomarioseikkailu.
Yllättääkö Super Mario Bros. Wonder pelaajat housut kintuissa, vai onko fiilis kuin vanhemmalla toistamiseen hiljaisesta teinin huoneesta pyykkiä hakiessa (ei taas)?
Sieniä ja kukkia
Pelin tarinassa Mario ja kumppanit ovat visiitillä naapurissa, Kukkien kuningaskunnassa, johon heidät on kutsunut ystävällinen toukkaprinssi Florian. Florianin on tarkoitus esitellä Marion entouragelle, posselle, klaanille miten kukat voivat kirjaimellisesti muuttaa maailmaa. Toki iso paha Bowser saapuu, syö taikakukan ja… sulautuu yhteen Florianin linnan kanssa… Melko happoisaa!
”Super Mario Bros. Wonder saapuu täyttämään kaksiulotteisen tyhjiön pelaajien sydämissä”
Kärsä edellä ruiskimaan
Super Mario Bros. Wonder on taattua 2D-Mario-seikkailua, jossa suurin osa nyky-Mariolle tutuista liikkeistä on päässyt mukaan. Nintendon Mario-pelit ovat yleensä peliteknisesti huippuunsa viritettyjä, ja niin on myös tälläkin kerralla.
Tuttuun tyyliin pelistä löytyy uusia Power-upeja ja monet vanhat power-upit ovat jääneet edellisiin peleihin. Isoimmin mainostettu on elefantti-Mario, joka valitettavasti ominaisuuksiltaan on tylsempi, kuin Super Mario 3D Worldin kissa-Mario.
Uutuutena tässä Super Mario Bros. Wonderissa on kenttien keskivaiheilta löytyvä taikakukka, joka muuttaa kenttää ja kentän fiilistä, ja usein myös pelitapaa melko konkreettisesti. Tämä uudistus tuntuu raikkaalta ja pistää pelaajan odottamaan riemulla, mitä jännää seuraavaksi tapahtuu.
Pelin moninpeliosuus vetää New Super Mario Bros. -pelien kaaosta hiukan taaksepäin, keskittyen enemmän koko perheen hauskaan. New Super Mario Bros. -peleissä pelikaverit lensivät usein muiden heittelemänä ojaan. Super Mario Bros. Wonderissa pelaajat eivät enää törmäile toisiinsa. Tämä muutos saanee osalta pelaajia kiitosta ja trollit jättävät tästä syystä moninpelin pelaamatta.
Sarjakuvamaisen kaunis
SMBW:n äänimaisema on mariomaisen hyvä ja sen musiikit ovat pääasiassa hyviä. Taikakukan muutosmusiikit saattavat joitain pelaajia pidemmän päälle ärsyttää, sillä ne tuntuvat olevan vähän turhan paljon erikoisuuteen nojaavia.
Graafisesti Super Mario Bros. Wonder näyttää freessiltä. Siinä on paljon tuttua, mutta myös uudenlaista hieman piirroselokuvamaista fiilistä hahmoissa ja maisemissa.
Hahmot ja maisemat ovat Nintendon, eli ns. Japanin Disneyn, taattua yksityiskohtaista animaatiota pullollaan. Wonderissa on siis sopivasti tuttua ja uutta graafisesti.
Mario-faneille, -fanaatikoille ja f-ummikoille
Super Mario Bros. Wonder onnistuu siinä, mihin se pyrkiikin, eli yllättämään pelaajan löytämisen riemulla. Kenttiä muuttavat taikakukat ovat selkeästi olleet vapaapassi luovuuden lähteille Nintendon monisukupolvisessa pelisuunnitteluporukassa. Yllätykset pistävät pelaajan reagoimaan kenttiin ihan uudella tavalla ja ensimmäisellä pelikerralla tunne on hauskalla jännityksellä kutkuttavan odottava.
Tylsintä pelissä ovat uudet sivuosaan jäävät power-upit, ja joitakin trolleja saattaa harmittaa kaaoksen poisjääminen netinkin kautta pelattavassa moninpelissä.
Super Mario Bros. Wonder on loistava uusi suunta Mariolle, ja toivon ettei se jää yksittäistapaukseksi, sillä ihmetykselle on aina tilausta.
Kommenttien kirjoittaminen edellyttää että olet kirjautunut.