Mainos
Tykkäätsä Mariosta? Tykkäätsä pelaa paljon? Tykkäätsä rakentaa juttuja? Super Mario Maker 2 tarjoaa tätä kaikkea, mutta onko se hyvä?

Super Mario Maker 2 on uusi versio aiemmin vuonna 2015 Marion 30-vuotissyntymäpäivien kunniaksi WiiU:lle julkaistun Super Mario Makerin jatko-osa. Super Mario Maker oli outo ja toimiva kombinaatio pelaamista ja kenttärakentelua. Pelissä oli paljon kokeilemisen riemua ja salaisuuksia, mm. asioiden yhdistelyssä rakennustilassa. Super Mario Makerin kenttätekijöiden yhteisöt ovat edelleen aktiivisia näiden vuosien jälkeenkin, ja aivan kaameiden sekamelskojen seassa on todella briljantteja kenttiä, loppuun hiottuine ilmeineen ja konsepteineen.

Super Mario Maker 2 tähtää esiosansa syrjäyttäjäksi tarjoillen paljon uutta, mutta toimivatko uudistukset ja mitä alkuperäiseen verrattuna menetettiin?

Mainos

Yhden ruudun taktiikalla

Super Mario Maker 2 on edeltäjäänsä verrattuna viimeistellymmän ja kliinisemmän oloinen. Ensimmäisessä osassa rakenteluosat aukesivat pikku hiljaa, SMM2:ssa osat ovat alusta asti saatavilla.

SMM1:n etu sekä WiiUlla, että 3DS:llä oli kahden ruudun antama tila rakentelulle ja nopealle kokeilulle – Switchin kanssa pitää pärjätä yhdellä ruudulla, joka on melko täyteen ahdettu.

SMM2:ssa onneksi yhdellä tatin klikkuksella tai kännykästä tutulla laajennusliikkeella saa isomman alueen kerralla näkyviin, mutta tästä on hyötyä lähinnä kokonaisuuden hahmottamiseen, isojen alueiden kopiointiin tai poistoon sekä nopeaan skrollailuun. Laajennetussa näkymässä ei voi yksittäisiä uusia osia lisäillä.

Muiltaosin kontrollit sekä käsiversiossa, että ruudulta toimivat kohtalaisen hyvin, vaikka eivät olekaan täysin samanlaiset. Pienen totuttelun jälkeen kenttien rakentelu sujuu melko helposti.

Ylä- vai alapeukkua?

Super Mario Maker 2 on pelaajalle täyttä 2D-Mariota, josta eivät kentät lopu kesken. Mukana on myös ensimmäistä kertaa tarinatila, jossa on omaa mukavaa Mariokarismaa. Prinsessa Toadstoolin linna hajoaa vahingossa, ja Marion on erilaisia kenttätehtäviä suorittaen kerättävä kolikoita uudisrakentamiseen. Linnaa ei saa täysin vapaasti rakentaa mieleisekseen, vaan valmiista palikoista valitaan osa jota halutaan rakentaa. Rakennusosan valmistuminen maksaa kolikoita ja kestää muutaman kentön läpipeluun. Osien valmistuessa avautuu lisää tehtäviä ja sivutehtäviä.

Mielenkiintoinen on Eraser-pyyhkijän mafiosohahmo, joka haluaa hengiltä tiettyjä tyyppejä keinolla millä hyvänsä. Lopulta hän pyyhkii itsensä olemattomiin melko ähisevällä tavalla.

Pelaajien luomia kenttiä tulee koko ajan lisää ja taso on vaihtelevaa, mutta onneksi joukossa on paljon helmiä ja aivan nerokkaita kenttiä, jotka toteuttavat hyvin Marion meininkiä tai keksivät jopa uusia temppuja ja pelitapoja. Pelattava ei siis lopu kesken ja aika ei kuitenkaan koskaan riitä kaikkien kenttien pelaamiseen.

SMM1-version tykkäys on saanut rinnalleen kenttien buuaus-mahdollisuuden. Jos pelattavana on paska kenttä, voi buuata. Mielenkiintoista nähdä miten algoritmit toimivat buuasten mahdollisten trollauksien kanssa. Itse tehdyt kentät päätyvät kiertoon paremmin, jos ne ovat saaneet tykkäyksiä, joten pelin ulkopuolista kenttäkoodimainontaa on odotettavissa.

Mukana verkkomoninpeli ja yhteistyötilat

Uutuutena Mario Maker -sarjaan on tullut myös moninpeli. Online-versiossa tai lähietäisyydeltä useammalla konsolilla tapahtuva co-op ja versus-moodi ovat hauskaa puuha, kunhan netti toimii hyvin. Kaikkein hitaammalla netillä mennään, ja toistaiseksi onlinen co-op- ja versus-tilat ovat vain random-tyyppien kanssa pelattavia. Kokemus tällä hetkellä on suurimmaksi osaksi äärimmäisen huono lagin vuoksi.

Pelimoodit itsessään ovat hauskoja ja tuovat mielenkiintoisia hetkiä kenttien ollessa pääosin suunniteltu yksin pelattavaksi. Kenttiin voi myös lisätä tageja, joiden avulla voi löytää tietyntyyppisiä kenttiä, sekä kenttien kommentointi on tehty helpoksi. Jopa itse kenttään voi käydä lisäämässä kommenttiruutuja, jotka saattavat tulla pelaamisen tielle. Onneksi valikosta näiden näkyvyyden voi laittaa pois päältä.

”Yhteisöllisyyteen sekä laadukkaiden kenttien tekemiseen on panostettu tällä kertaa huolella”

Yhteisöllisyyteen sekä laadukkaiden kenttien tekemiseen on panostettu tällä kertaa huolella. Alkuperäisen Mario Makerin trollausmahdollisuuksia on vähennetty, sillä esim. putkia ei voi latoa enää päällekkäin luoden eri paikkoihin vieviä putkia tai putken takana olevaa salaputkea. Eiköhän kikkailijat silti löydä uusia tapoja yllättää.

Monipeli onnistuu myös paikalliesti, mutta vaatii tällä hetkellä turhan monta askelta; kenttä pitää Course Worldista ladata omien kenttien valikkoon Course Bottiin ja sieltä valikosta valita kenttä ja sitten valita moninpeli. Tämä hidastaa hauskanpitoa, mutta kentälle päästyään on ilmassa naurun tuntua hyvässä porukassa.

Uusia osia ja uusia tyylejä

Kenttien luontiin on tullut uusia osia, kuten mäet, keinut, kourat, nouseva vesi, uusia teemoja, yöteemat, jne. Näillä saa aikaan huikean hienoja ja erikoisa kenttiä. Lisäksi mukana on myös Super Mario 3D Worldin kaksiulotteinen tyyli, joka en erillinen muihin nähden.

Muiden tyyliversioiden välillä, joita ovat samat neljä kuin aiemmin, onnistuu vaihto lennosta, mutta jos 3D Worldista vaihtaa normeihin tai päinvastoin tyhjenee kenttä välistä kokonaan. 3D:n ja muiden tyylien välillä on myös lisäyksiä ja puutteita toisiin verrattuna. Mutta vihdoin pääsee Kisu-Mariolle tekemään omia raapimispuita! Tyylit toimivat ja ovat tarpeeksi persoonallisia toisiinsa verrattuna.

Poissaolollaan loistavat myös ykkösosan honkkeli-Mario ja Amiibosienet, eli Amiiboista ei toistaiseksi ole mitään iloa Super Mario Maker 2:n kanssa. Käsiversiota varten kannattaa hankkia sopiva Switchille sopiva Styluskynä, vaikkakin sormettelulla onnistuu kenttien räpläys myös ihan kohtalaisen hyvin.

Kannattaako ostaa?

Jos tykkää pelata Super Marion 2D-seikkailuja, on tässä helposti loppuelämän peli, joka pysyy hengissä niin kauan kuin yhteisönsä tai kunnes 3. osa ilmestyy. Super Mario Maker tarjoaa jatkuvasti koukuttavaa uutta pelattavaa pelaajien luomassa kenttien muodossa ja jo tarinamoodin yli 100 valmiiksi tehtyä kenttää ovat täynnä mielenkiintoista pelattavaa pitkäksi aikaa.

Rakentelijalle uudet elementit ovat unelma, mutta täyteen ahdettu näkymä, yhden ruudun rajoite ja hieman kankeat kontrollit vaativat totuttelua.

Super Mario Maker 2 on ehdoton hankinta kaikille Super Marion ystäville josta ei pelattava lopu kesken. Toivottavasti päivitysten myötä pienet ikävyydet hioutuu pois. Online kaipaa kipeästi viilausta paremman moninpelikokemuksen takaamiseksi.

Mainos
ARVOSTELUN YLEISNÄKYMÄ
Super Mario Maker 2
89 %
Edellinen artikkeliTiedätkö kuinka digitaaliset hahmot tehdään elokuviin?
Seuraava artikkeliNetflix paljasti ensimmäisen virallisen kuvan Henry Cavillista The Witcher -sarjan Geraltina
Taide – Media – Teknologia. Elokuva ja pelit, koska niissä yhdistyvät taide ja teknologia. Teatteri, koska on tehnyt sitä aina. Impro, koska ei tarvitse muistaa vuorosanoja. Musiikki, koska se on henkireikä. Kirjat, koska aina voi oppia jotain lisää. Liikaa siistejä juttuja, liian vähän aikaa ja uteliaisuus pitää aina nälkäisenä.
super-mario-maker-2-arvosteluRakentelijalle uudet elementit ovat unelma, mutta täyteen ahdettu näkymä, yhden ruudun rajoite ja hieman kankeat kontrollit vaativat totuttelua. Super Mario Maker 2 on ehdoton hankinta kaikille Super Marion ystäville josta ei pelattava lopu kesken. Toivottavasti päivitysten myötä pienet ikävyydet hioutuu pois. Online kaipaa kipeästi viilausta paremman moninpelikokemuksen takaamiseksi.