Mainos
E-urheilu kasvaa vuosi vuodelta. Mukaan tulee uusia pelejä, ja jo olemassa olevissa peleissä nähdään yhä enemmän pelaajia ja kilpailua. CS:GO:n ja Dota:n kaltaiset pelit ovat hallinneet e-urheilumaailmaa jo pidemmän aikaa, ja suomalaiset ovat päässeet nauttimaan suosiosta sekä FPS- että strategiapeleissä.

Urheilupeleillä on kuitenkin vielä pitkä matka e-urheilun ytimeen. Urheilupelit muistuttavat tällä hetkellä monella tapaa kasinoiden kolikkopelejä, joita esimerkiksi Galaksino tarjoaa. Tuuri vaikuttaa kummassakin tulokseen, eikä peleistä ole saatu samalla pelaajan täysin hallitsemia kuin esimerkiksi monien FPS-pelien kohdalla.

Mainos

Esimerkiksi FIFA 20:sta ja NBA 2K20:sta on leivottu kasaan erilaisia e-urheiluturnauksia, ja peleistä on päässyt lyömään jopa vetoakin. Rahapotit ovat kuitenkin pysyneet maltillisina, eikä kovinkaan suurta buumia ole syntynyt, vaikka taustalla onkin ollut isoja yhteistyösopimuksia.

Nykyiset urheilupelit tarjoavat tietenkin tällä hetkellä jo jonkinlaisen mahdollisuuden kilpailuun, ja on selvää, että pelaajan taidoilla on väliä pärjäämisen kannalta. Samanlaista buumia e-urheilun osalta niiden ympärille ei voi kuitenkaan syntyä niin kauan, kun grafiikat ja animaatiot viedään kilpailullisuuden ohi.

Urheilupeleihin liittyy monenlaisia haasteita

Urheilupeleissä pyritään tuomaan mukaan suuri skaala erilaisia liikkeitä, taktiikoita ja kuvioita. Pelaajien liikkeistä pyritään tekemään mahdollisimman sulavia, ja mallia haetaan oikean elämän urheilijoista. Lionel Messille on asetettu samanlaisia liikkeitä ja animaatioita FIFAssa kuin oikeassakin elämässä.

Niin jalkapallo, koripallo, jääkiekko kuin amerikkalainen jalkapallokin ovat erittäin haasteellisia pelinkehittäjille. Suuri yleisö arvostaa aitoja grafiikoita, mutta vähänkin enemmän tosissaan pelaavat kiroavat animaatioita, jotka pakotetaan kohtiin, joihin pelaaja ei niitä edes haluaisi.

Ongelmia on paljon, ja ratkaisuja vähän. Animaatioita on pakko olla, sillä pelaajan haltuun ei voi jättää kaikkea. Kukaan ei pystyisi ohjaamaan koripallopelissä samaan aikaan pelaajan jalkoja ja käsiä ohjaimen kautta.

Periaatteessa pelin säännöt, lainalaisuudet ja ongelmakohdat ovat tietenkin kaikille pelaajille samat. On kuitenkin vaikea nähdä, että peli, jossa tietyt tapahtumat eivät ole täysin pelaajan kontrollissa, voisi nousta suureksi e-urheilulajiksi.

E-urheilusta tulee etenkin Suomessa monelle automaattisesti mieleen FPS, eli first person shooter -pelit. FPS-pelit tarjoavatkin itseasiassa varsin yksinkertaisen mahdollisuuden reilun ja ketään suosimattoman pelin rakentamiseen. Se, osuuko luoti vastustajaan vai ei, on täysin pelaajasta itsestään kiinni. Pelihahmon liikkumiseen ei tarvitse kiinnittää samalla tavalla huomiota, ja se on helppo koodata reiluksi ja samanlaiseksi ilman turhia animaatioita.

Ei ole sattumaa, että etenkin FPS- ja strategiapelit hallitsevat e-urheilumaailmaa nyt ja todennäköisesti tulevaisuudessakin. Olisi ehdottomasti mielenkiintoista nähdä edes jokin urheilupeli, joka pyrkisi mahdollisimman hyvin vastaamaan e-urheilun asettamia vaatimuksia, mutta monen lajin osalta sellainen ei ole kovin todennäköistä.

Arkistokuva.

Suuren yleisön ehdoilla

On myös hyvä pitää mielessä, että kaikista peleistä ei vain voi tulla hyviä e-urheilupelejä. Monenlaisia pelejä tarvitaan, ja urheilupelit tuskin kehittyvät ainakaan ihan hetkeen kovinkaan paljoa kilpailullisempaan muotoon.

EA Sportsin ja 2K:n julkaistessa uusia vuosittaisia urheilupelejään mielessä ei varmastikaan ole ammattimaisesti pelejä pelaavat. Tavoitteena on tehdä juuri niin hyvä ja houkutteleva peli, että tavalliset ihmiset ostaisivat sen.

Peleihin tuodaan yhä enemmän erilaisia pelinsisäisiä ostoja, jotta tavalliset käyttäjät saataisiin kuluttamaan peliin enemmän rahaa. Animaatiot ja grafiikat viritetään huippuunsa niin, että pelin demovideoissa kaikki näyttäisi mahdollisimman realistiselta ja samalta kuin oikeassa elämässä. Peleihin tuodaan tarinatiloja ja muita itse peruspelin ulkopuolisia asioita.

Urheilupeleissäkin on hauskaa kilpailla, mutta todellista e-urheilun läpimurtoa niiden kautta tuskin nähdään kovinkaan pian. Muut pelilajit säilyttänevät myös tulevaisuudessa suosionsa, vaikka uusia urheilupelejä julkaistaankin tiuhaan tahtiin.