Mainos
WRC 10 tarjoaa ensi kertaa sitten Pleikkari ykkösen aikojen jälkeen mahdollisuuden pelata vaikka Juha Kankkusena.

WRC-sarjan virallinen videopelipainos on edennyt kymmenenteen vuosittaiseen osaansa. Tällä kertaa peli on sisällöllisesti sellaista, jota on odoteltu ainakin vuosikymmenen ajan. Parempi myöhään kuin ei millloinkaan. Mutta miten peli onnistuu pelillisesti?

Mainos

Modernia tai vanhaa

WRC 10 uudistaa WRC-pelisarjaa sisällöllisesti enemmän kuin ominaisuuksien tai grafiikan saralla. Niinpä tarjolla on jo parin vuoden takainen uratila, jossa pelaaja pääsee vaikuttamaan oman ajonsa lisäksi myös koko tiimiin ja sen managerointiin.

Uudet radat ovat Viro, Kroatia, Belgia ja Espanja. Yhteensä erikoiskokeita on peräti 120 kappaletta.

Vuoden 2021 autot ovat puolestaan Huyndai i20 ja sama vanha Foordi. Kaikki 52 virallista tallia ovat edustettuina WRC-, WRC2-, WRC3- ja Junior WRC -luokissa.

Uratilaa on uudistettu siten, että nyt pelaaja voi valita realistinen-pelitilan, jossa erikoiskokeita per maa on yli 10 kpl. Tällöin kisat kestävät läpi viikonlopun, kuten oikeassakin WRC-kaudessa.

Tämän lisäksi tarjolla on erittäin mehevä historiikkitila, jossa pelaaja etenee 1970-luvulta ikonisimmilla autoilla ikonisimpia erikoiskokeita pitkin kohti nykypäivää. Tässä tilassa ajellaan 19:sta erikoiskokeella Akropolisissa, San Remossa, Saksassa ja Argentiinassa, 19:ta autolla, joita ovat mm. Alpine, Audi, Lancia, Subaru, Ford, Mitsubishi ja Toyota – eikä se ole missään tapauksessa helppoa.

Mekaniikat viime ja edellisvuodelta

Vaikka pelin kehittäjä mainostaa, että fysiikkaa on hiottu entistä paremmaksi, tuntuu pelattavuus silti käytännössä samalta kuin viime ja edellisvuonnakin. Ajaminen on helvetin pikkutarkkaa ohjaimella, mutta ratilla yllättävän nautinnollista. Kolarifysiikat ovat sen sijaan melko lelumaiset, tuoden edelleen mieleen vahvaa viimeistelemättömyyttä.

Viimeistelemättömyydestä huokuvat myös samat vanhat virheet ja puutteet, joita ei olla korjailtu viimeisen viiden vuoden aikana. Ei se mitään, ajaminen on silti kivaa.

Omat tarrat

Yksi pelin parhaista puolista on ehdottomasti tarraeditori, jolla voi luoda oman näköisiä ralliautoja. Onneksi editori on vieläpä helppokäyttöinen, joten autojen suunnitteluun ja rakenteluun ei mene loputtomasti aikaa. Etenkin tubettajille ja muille sisällöntuottajille omat autot ovat tapa erottua massasta.

Itte ku tekee, ni saa sellasen ku haluaa!

Dirt vai WRC?

WRC kamppailee rajusti pitkäikäisempää Codemastersin kilpakumppaniaan DiRT Rally -pelisarjaa vastaan. Kumpi sitten päihittää? Se riippuu, mitä sisältöä haluaa kuluttaa. DiRT Rally 2.0 tarjoaa realistisemmat kolarit ja fysiikat, VR-tilan, kattavan autokannan, mutta ei virallisia WRC-autoja. WRC 10 tarjoaa puolestaan monipuolisemmat ja huikeammat radat, levottoman hyvän autokannan ja paljon ajankohtaista pelattavaa. Valinta on tehtävä oman maun mukaan.

Graafisesti paranneltu

WRC 10 on hieman paranneltu painos viime vuodesta. Ei merkittävästi, mutta sen verran, ettei PS5 jaksa pyörittää sitä täysillä grafiikka-asetuksilla yli 30 kuvaa sekunnissa. Grafiikkaa voi toki huonontaa sen verran, että ajo tapahtuu 60 kuvaa tai jopa 120 kuvaa sekunnissa, mutta tällöin yksityiskohdista on karsittava.

Peli ei tue RTX-tehosteita tai tuo mukanaan muutakaan graafista uutta. Liikkeensumennukset ovat edelleen karmean epäaitoja ja replay-uusinnan dof-filtteri harmittavan päälleliimattu. Myöskään replay-kameroiden cinematografiassa ei ole kehumista.

Kannattaako ostaa?

WRC 10 on rallifanille kyllä virheistään ja ajoittaisesta vanhanaikaisuudestaan huolimatta suositeltava hankinta. Pelattavaa riittää paljon. Nyt ensimmäistä kertaa WRC-kausi on kokonainen ja mestaruussarjan 50-vuotisjuhlan kattaus on kertakaikkisen kiva. Päivittäis- ja viikkohaasteita riittä kaikkien tilojen läpipeluun jälkeenkin, mutta VR-formaattia jäämme vielä kaipailemaan. Ehkä sitten ensi vuonna?

Mainos