Mainos
WRC Generations on Kylotonn-pelitalon viimeinen virallinen WRC-peli, ennen kuin Codemasters nappaa lisenssin haltuunsa vuosille 2023–2027. Niinpä WRC Generations onkin hiotuin ja suurin Kylotonnin rallipeli.

WRC Generations on vuoden 2022 virallinen FIA:n rallipeli, joka tarjoaa tämän vuoden autot, kuskit ja erikoiskoemaat, melkein aitoine erikoiskokeineen. Konsepti noudattelee täysin identtistä kaavaa kuin kaikki edellisetkin WRC-pelit, mutta suuri painotus on tänä vuonna e-sports-pelaamisessa Liiga-tilan muodossa.

Mainos

Parannettu uratila ja uusi Liiga-kokonaisuus

Vaikka pelin pääasillainen fokus onkin tänä vuonna maailmanlaajuinen verkkokilpailu eri muodoissaan, löytyy kokonaisuudesta tietenkin myös yksinpelitilat.

Uran voi aloittaa kolmessa eri muodossa; joko aivan pohjalta juniorina, WRC 2 -luokasta valmiine sponsoriehdotuksineen tai WRC 2 -luokassa oman yrityksen muodossa, omilla autotarroilla. Autojen tarrat, vinyylit, eli liveryt voi tehdä joko itse Gran Turismon ja Forzan tapaan – tai sitten imaista jonkun muun tekemät ja julkaisemat teipit.

Yhtenä miinuksena kerrotakoon, että uratilaa ei voi aloittaa suoraan WRC:n pääluokasta, vaan grindi on aloitettava vähintään WRC 2 -luokasta. WRC-autoja pääsee kuitenkin heti kättelyssä kokeilemaan onneaan yksinpelin aika-ajoissa.

Rähinä… eiku Liiga!

Yksi uusista ja tärkeimmistä tiloista on liigapelitila, joka tarjoaa eri tapoja kilpailla sekä yksin, että tiimissä toimivana kuljettajana.

Liigan soolouralla vain liigakuljettajan omat ajosuoritukset vaikuttavat pistetaulukoihin ja kuljettajien listasijoitukseen. Tiimivetoisella puolella pisteet lasketaan koko tiimin suorituksen mukaan. Lisäksi liigapelitila toimii cross-platformina eri pelialustojen yli, poikkeuksena kuitenkin Nintendo Switch, joka toimii aivan omassa liigassaan.

Liigatasoja on kuusi, jotka alkavat aloittelijasta ja etenevät ylöspäin aina huipulla olevalle legendatasolle asti. Jokainen liigataso on jaettu kolmeen alaluokkaan, joiden mukaan omaa edistymistä voi seurata sekä soolo- että tiimitasolla. Jokainen alaluokka on myös jaettu useampaan ryhmään, joten vastassa on aina oman tasoluokan muita kuljettajia ja tiimejä. Ryhmissä on enimmillään 30 soolokuljettajaa ja kahdeksan tiimiä.

Liigakisoja ajetaan usean viikon jaksoissa ja jokainen näistä jaksoista aloitetaan alkukarsinnoilla. Itse liigakausi kestää täydet kymmenen viikkoa, joka koostuu sekä päivä- ja viikkokohtaisista kisoista. Kisaviikon päätteeksi kuljettajien suoritukset arvioidaan ja näin myös tiimit ja kuljettajat asemoidaan uudestaan suoritusten mukaan. Kisakauden lopussa kolme parasta tiimiä ja kuljettajaa nostetaan esille liigan omalle Hall of Fame -listalle.


Yritä siinä sitten kilpailla tämänkaltaisten pelaajien kanssa, jotka vetävät jo pelin julkaisupäivänä jäätävät pohjat jokaiselle erikoiskokeelle.

Aivan kaikista pelitiloista pelaajat saavat palkintoja eri autotarrojen ja muiden kerättävien kilkkeiden muodossa. Tärkeintä on kuitenkin saada oma nimi mahdollisimman korkealle listasijoituksiin.

Ajotuntuma ja fysiikat

Koska kyseessä on jo melkein vuosikymmenen mittainen grindi Kylotonnille, on sanomattakin selvää, että nyt pitäisi jo onnistua. Ja kyllä, auton ohjattavuus on todella hyvä ratilla ja polkimilla. Mikä parasta, koko kokonaisuus on simulaatio, joka pohjaa aitoon rengasfysiikkaan. Renkaiden fysiikkaa voi ihailla tietyistä replay-kuvakulmista, jotka näyttävät erikseen eturenkaan käyttäytymistä. Muilta osin replay-pelitila onkin kuvakulmineen varsin ankea.

WRC-pelien replay-uusinnat ovat aina olleet täynnä virheitä ja kamerakulmillaan puuduttavia. Pienellä panostuksella uusinnat olisivat olleet todella näyttäviä.

Peliohjaimella ajaminen on aluksi helvetin haastavaa, aivan kuten muissakin simulaatioissa. Ajamiseen kuitenkin tottuu parin tunnin epäonnistumisen jälkeen. Dualsense-vibrat ovat tehty hienosti, kuten WRC 10:ssäkin. Asfaltin pinnan tai soran tuntee haptisuudessa ja liipasimet reagoivat esimerkiksi ABS-jarruihin.

Valokuvatila on jälleen mukana. Sillä saa parempia kuvakulmia, kuin mitä replay-uusinnoissa on käytetty.

Ratilla ja polkimella pelattaessa automaatti- ja manuaalivaihteet voi valita vaikka lennossa. Kun hipaisee vaihdekeppiin, keppivaihteet aktivoituvat täysmanuaalisiksi. Kun kiskaisee liipasinta, saa automaatin päälle. En tiedä onko tämä bugi vai ominaisuus, mutta sekavaa se aluksi oli.

Kolarifysiikat ovat täysin identtiset aikaisempien WRC-pelien kanssa. Autot eivät juurikaan tuhoudu ulkoisesti edes 200 kmh puuta päin ajettaessa, mutta mekaanisia vaurioita voi tulla jo pienen kiven yli ajettaessa. Kolarisimulaatio on simulaatiotasollakin liian arcade, antaakseen todellista haastetta. Jos nyt verrataan vaikka BeamNG.drive:n rallia tai jopa Codemastersin Dirt Rally 2.0:aa, niin väsyneemmässä kolarisimulaatioluokassa tässä painitaan.

Autot ja radat

Auto ja ratavalikoima on nyt ensimmäistä kertaa todella mehukas. Autokannasta löytyy kolme tämän vuoden hybridiralliautoa, WRC 2 -luokan rallisämpylät ja junioriluokan kinnerit. Lisäksi kattauksesta löytyy erittäin mehukas otanta historiikkiralliautoja aina Ari Vatasen ja Juha Kankkusen pirsseistä Colin McRaen Subaruun ja semiuusiin autoihin.

Ratavalikoimasta löytyy tuhti kattaus eri maankolkkia erikoiskokeineen. Osa erikoiskokeista on tuttuja entuudestaan, mutta esimerkiksi Ruotsin ralli on kokonaan uusittu. Samoin Suomesta löytyy uusia kokeita.

Lisäksi jokaisesta maasta löytyy nyt noin 2–3 kilometrin mittaiset lämmittelyerikoiskokeet, joilla voi hyvin ottaa parin minuutin tuntuman kyseisen rallin maastoon ja maisemiin.

Graafisesti paranneltu, mutta vanha pelimoottori näkyy

Graafisesti WRC Generations on jälleen selkeästi paremman näköinen kuin vuosi sitten. Pelimoottori alkaa kuitenkin jo ikääntymään ja se näkyy. Uudet grafiikat ovatkin pääasiassa vain lisättyjä partikkeleita ja uusi värimäärittely, joka lisää hieman kontrastia. Näyttää sharpilta, mutta kyseessä on vain jälkituotantofiltteri.

Äänet ovat samat kuin vuosi sitten, eli niistä ei ole uutta kerrottavaa. Ihan hyvät, mutta munaa voisi olla enemmän. Ohjaimella pelattaessa sorat ja muut kolinat kuuluvat ohjaimen kaiuttimista keskiäänihelvetin saattelemana.

Jaetun ruudun kaksinpeli on parasta hauskaa.
Jaetun ruudun kaksinpeli on parasta hauskaa.

Kannattaako ostaa?

WRC Generations on Kylotonnin laadukkain ja kokonaisin WRC-rallipeli tähän asti, mutta se kärsii ajoittaisista kämäisyyksistä, joka vie sen laadukkuudesta arvoa. Esimerkiksi sadekeli näyttää heijastuksineen todella paskalta. Lätäköt näyttävät rumilta ja renkaiden liikkeensumennus näyttää 2010-luvun indiegrafiikalta. VR-tila, jonka pitäisi olla standardi autopeleissä jo vuonna 22 uupuu harmillisesti myös. Pelillisesti kokonaisuus on kuitenkin todella hyvä.

Mainos