Mainos
Call of Duty Modern Warfare III -moninpeli – Aivan kuten Ride of the Valkyries pauhaisi taustalla. Napalmi lämmittää viljapeltoja ja helikopterit nousevat uhkaavina tuntemattomasta, peittäen auringon taakseen.

Nostalginen kohtaus Ilmestyskirja Nyt! -elokuvasta on pinttynyt monien mieliin samalla tavalla kuin MWIII:n mukanaan tuomat Modern Warfare 2 (2009) kartat. Mukana on muun muassa Terminal, Favela, Wasteland, Estate ja Submarine Base – vain muutamia nimetäkseni. Nostalgiaan nojaava MWIII:n moninpeli on kenties syytä ja seurausta todella lyhyeen kehitystyöhön, joka näkyy myös yksinpelin kohdalla.

Mainos

Vanhat kartat ovat maukkaita nostalgian nälkään

Aloitetaan siitä mikä on hyvää. Vanhat kartat ovat edelleen hyviä, mutta valitettavasti ne ovat myös vanhentuneet yllättävän paljon. Kun nostalgiahurmos katoaa muutaman pelikerran jälkeen, alkaa vaihtelua kaivata enemmän kuin normaalisti vuosittaisen codeilun kynnyksellä. Uusille pelaajille kartat varmasti vielä maistuvat, sillä niiden suunnittelu on hyvää, mutta samalla kokeneet pelaajat tietävät jo ne parhaat paikat, ja se saattaa myös lannistaa uusien pelaajien uutuudenviehätystä kun kaikki eivät olekaan samalla tasolla.

Vanha kunnon lentokenttä on taas täällä, entistä kauniimpana ja täynnä hyväksikäyttöbugeja.

MWIII:n moninpeli on myös tuttua ja turvallista COD:ia. Sen mekaniikat ovat tiukat, liikkuvuus hipoo täydellisyyttä ja etenkin hardcore-muodon armottomuus tekee pelistä yllättävän taktisen jopa peruspelimuodoilla. Kaikki tuttu ja turvallinen on siis kunnossa, karttoja myöden.

Kaulat auki ja zombeja survomaan

Uusi pelimoodi ”Cut Throat” on myös hauskaa ajanvietettä, etenkin jos rinnalle löytyy pari kaveria, vaikka auloista löytyykin muita pelaajia vähemmän. Cut Throat asettaa kolme kolmen hengen tiimiä vastakkain, kello viritetään puoleen minuuttiin ja sitten on aika joko ottaa muut tiimit hengiltä tai pitää yliaikalippu hallussa ajan loppuessa. Jokaisella on vain yksi elämä. Ainoa lisä jota tähän pelimoodiin kaipaisi, olisi hardcore-muoto, mutta liekkö se jäänyt pois jo valmiiksi pienempien pelaajamäärien johdosta.

Zombies-pelimuoto on yllättävän hauska vaikka normaalisti olen ollut sitä mieltä, että parempia co-op pelejä on markkinoilla. Tällä kertaa DMZ on vaihtunut 45 minuutin tehtävätilaan, jossa pelaajat keräävät varusteita ja kokemuspisteitä erilaisia tehtäviä tehden panoksena alati vaikeutuvat viholliset, vaarallisemmat alueet ja lopullisena tavoitteena hengissä evakuoituminen helikopterilla tai kaikki kerätyt herqut jäävät ruumiin mukana Zombie-massojen alle.

Kevyenä alkava pelimoodi kasvattaa kierroksia nopeasti, ja jopa uloimmilla kaupinkialueilla evakuointi on kuumottavaa puuhaa. Zombies-pelimuoto tuo tällä kertaa todellakin mieleen World War Z -elokuvan zombielaumoineen.

Zombitila on kokenut totaalisen uudistuksen ja on nyt jopa suurin yksittäinen uudistus koko pelissä.

UI-suunnittelussa mentiin mönkään

Kuten arvata saattaa, mukana on myös huonoa. Edellisvuoden COD-hub tekee paluun ja valikoissa seikkailu on helvetillisen tuskaista. Käyttöliittymä on epäintuitiivinen ja sekava, eikä helppoja oikopolkuja juurikaan pysty itselle rakentamaan. Voin vain kuvitella millaista paskaa tämä on konsolipuolella. Matsien ulkopuolinen aika valikoissa turhauttaa ja jopa gunsmith-puuhastelu tuntuu pakkopullalta.

Pakkopullaa on myös uusi, huonompi etenemismekaniikka. Wanha hyvä kaava on ollut helppo: räiski tiesi eteenpäin keräten tasoja ja uutta arsenaalia aukeaa pelaamalla. Nyt uudet avaukset ovat osittain sidottuina päivittäisiin tehtäviin ja tuntuvat grindaamiselta.

Samoin peli olettaa jokaisella olevan aikaa kikkailla eri aseilla ja pelata päivittäin. En tiedä kenen idea tämä oli, sillä arsenaali on laaja, mutta ainakaan henkilökohtaisesti tämä tyyli ei sovi pirtaani lainkaan.

Samoin ennen valittavat perkit on nyt sidottu varusteisiin, joka sinänsä on loogista ja periaatteessa ei muuta mitään, mutta hiippailubuutsien avaaminen ottaa oman aikansa, joten sama murhe vaivaa myös perkkejä.

Käyttöliittymä on esteettinen, mutta epäkäytännöllinen.

Kannattaako ostaa?

Haluan todellakin pitää MWIII:n moninpelistä ja kieltämättä HC-matsien huuma on läsnä. Peruspeli on edelleen tarkka-ampujain juhlaa tai satojen kutien sarrrrrrrrjoittamista karttaa ympäri säntäillessä. Samaan aikaan on selvää, että Call of Duty -pelisarjan pitäisi ulkoistaa moninpeli sitä pelaaville ja myydä vaikka yksinpeliä erikseen. Uskon vakaasti, että pelisarja hyötyisi kuukausimaksumallista ja vaihtuvasta karttarotaatiosta enemmän kuin nykymallista.

Nyt 70 euron hintalappu antaa mitäänsanomattoman kampanjan ja ristiriitaisen moninpelin. Positiivista on 10 tulevaa ilmaista sisältöpäivitystä moninpeliin, joten periaatteessa kuukausimaksu maksetaan nyt vain ennakkoon.

Aika näyttää kuinka käy ja millainen on pelisarjan tulevaisuus nyt, kun vuosi 2023 tullaan muistamaan Call of Duty -pelisarjan floppivuotena.

Mainos
ARVOSTELUN YLEISNÄKYMÄ
Call of Duty: Modern Warfare III
50 %
Edellinen artikkeliCities Skylines 2 DLC:tä on lykätty peruspelin korjaamisen priorisoimiseksi
Seuraava artikkeliSony haastettiin oikeuteen PS Storen ylihintaisista peleistä – voi johtaa mittaviin korvauksiin
Each person who ever was or is or will be has a song. It isn't a song that anybody else wrote. It has its own melody, it has its own words. Very few people get to sing their song. Most of us fear that we cannot do it justice with our voices, or that our words are too foolish or too honest, or too odd. So people live their song instead.
call-of-duty-modern-warfare-iii-moninpelin-arvosteluCall of Duty: Modern Warfare III -pelin 70 €:n hintalappu antaa mitäänsanomattoman kampanjan ja ristiriitaisen moninpelin. Positiivista on 10 tulevaa ilmaista sisältöpäivitystä moninpeliin, joten periaatteessa kuukausimaksu maksetaan nyt vain ennakkoon. Aika näyttää kuinka käy ja millainen on pelisarjan tulevaisuus nyt, kun Codin vuosi 2023 tullaan muistamaan floppina.