Mainos
EA Sports WRC tai pelkkä WRC on Codemastersin taidonnäyte siitä, minkälainen tulisi virallisen WRC-pelin olla.

Respawn.fi pääsi testaamaan ennakkoon 3. marraskuuta 2023 julkaistavaa EA:n ensimmäistä WRC-peliä ja Codemastersin ensimmäistä virallisella WRC-lisenssillä toteutettua rallisimulaatiota.

Codemasters ei ole ensimmäistä kertaa ratsailla, sillä koko pelitalo tuli Pleikkari ykkösen aikoina tutuksi muun muassa Colin McRae Rally -pelisarjastaan, joka sittemmin kasvoi Dirt-sarjaksi. Dirt 1–4 -pelit olivat enemmän arcadea ja Dirt Rally sekä Dirt Rally 2.0 simulaatiota.

Mainos

EA Sports WRC noudattelee rakastettujen Dirt Rally -pelien maailmaa, mutta saa ammentaa nyt kaiken ensimmäistä kertaa virallisen FIA:n WRC-lisenssien suomissa puitteissa.

Uuden sarjan äärellä

WRC-lisenssin on viime vuoteen asti omistanut Nacon ja Kylotonn, joiden rallipelit tuntuivat aina vain varttia vaille valmiilta. Niitä oli kyllä hauska pelata, mutta viimeisen 10 vuoden aikana jokaisessa pelissä oli samat puutteet. Ja vaikka kuinka Kylotonn yritti, vanha vuonna 2019 julkaistu Dirt Rally 2.0 kukisti aina vain mennen tullen uusimmatkin Kylotonnin WRC-pelit.

Mutta sitten tuli lohtua rallipelien faneille. Ensin Codemasters osti FIA:lta WRC-pelien oikeudet itselleen, sen jälkeen Electronic Arts osti Codemastersin, joten sekä F1– että WRC-pelit ovat nyt EA Sports -sarjan tuotteita. Siitä siis nimi EA Sports WRC.

Ralliauto ajaa suomalaisella metsätiellä.
Suomen Secto Rally Finland on mukana tuttuine erikoiskokeineen.

Kerrankin oikeat erikoiskokeet

Codemastersin WRC tarjoaa aivan ensimmäistä kertaa ihka oikeat erikoiskokeet ympäri maailmaa. Ajettavissa on 17 maata, joissa jokaisessa on 12 erikoiskoetta. Näistä puolet toisin päin ajettuna.

Mukana ovat kaikki WRC-rallissa mukana olevat erikoiskokeet, joista osa on lyhyitä, osa valtavan pitkiä. Ajettavaa on Codemastersin mukaan 600 kilometrin verran. Tämä on mahdollista Codemastersin mukaan Unreal 4 -pelimoottorin ansiosta. Unreal 5 tarjoaisi vieläkin suuremmat puitteet, mutta jostain syystä nyt ajetaan vanhalla moottorilla.

Ajotiet näyttävät videolla hyviltä, mutta itse pelin varhaisessa versiossa ainakin Dirt Rally 2.0:aa ja Kylotonnin pelien maisemia latteammilta. Syynä lienee joko se, että peli on vielä viimeistelyä vaille valmis tai sitten Codemasters ei yksinkertaisesti ole ehtinyt panostaa maisemien visuaalisuuteen vielä tässä ensimmäisessä lisenssipelissään. Niin tai näin, ainakin reitit ovat nyt aitoja, ja sekös riemastuttaa.

Klassikkoja ja helmiä

Autoja on tarjolla yli 60 kappaletta. Ajettavana on 18 autoluokkaa, joissa jokaisessa vaihteleva määrä autoja.

Luokat ovat WRC, WRC 2, Junior WRC, World Rally Car 2017–2021, Rally 4, NR4 R4, S2000, World Rally Car 1997–2011, S1600, F2 Kit Car, Group A. Group B 4WD, Group B RWD, H3 RWD, H2 RWD, H2 FWD ja H1 FWD. Koko listan autoista näet pelin omilta verkkosivuilta.

B-sarjalainen Peugeot autotallissa.
Vanhat B-sarjalaiset ovat mukana neli- ja takavetoisina.

Rakenna oma ralliautosi

Yksi pelin uusista ominaisuuksista on Builder-tila, jossa pelaaja voi rakentaa oman ralliautonsa haluamistaan osista. Oikeiden autojen osia ei toki ole käytössä, vaan erilaisia Peugotin, Skodan ja muiden kauppakassien kaltaisten autojen puskuri- ja koriosia. Näistä sitten voi tuunata mitä vain ja nimetä autonsa merkin vaikka Perseeksi.

Tarrat ja sponsorit on niin ikään mahdollista tehdä itse – tosin vain F1-pelien tapaan kuvitteellisilla sponssitarroilla.

Mustapinkki auto muokkaintilassa.
Automuokkaimella voi tehdä omanlaisia rallipelejä.

Toinen uusi – ja vanhoista Codemastersin F1-peleistä tuttu tila on Moments, jossa pelaajat voivat ajaa ikonisia rallikohtauksia WRC:n 50-vuotisesta historiasta.

Ralli-Peugeot ajaa metsäisellä ja sateisella tiellä.
Autotarjontaa on kiitettävästi.

Ajotuntuman saa säätää

Millainen EA Sports WRC on sitten ajettavuudeltaan? Tämän saa valita Dirt 4 -pelin tapaan. Se voi olla joko simcade-tyylinen hyvin helpotettu tai ammattilaiskuljettajan avulla viilattu simulaatio. EA kutsuu tätä Dynamic Handling System™ -hurjailuksi, sillä täytyyhän säätövaranipukalla vetävä nimi olla.

Kalle Rovanperän mukaan ajotuntuma on yhtä napakka kuin oikeassa ralliautossa:

Ainakin allekirjoittanut pystyi kuitenkin ajamaan peliä simulaatioasetuksilla aivan hyvin myös peliohjaimella, vaikka rattituntuma onkin se paras ja ainut oikea tapa pelata. Ohjaimella pelattaessa auto on tosin pirun kiikkerä, joten herkkää sormea tarvitaan. Ratilla voi ajaa tutummin.

WRC-auto loikkaa ilmaan afrikkalaisella aavikkotiellä.
Afrikassa on pitkiä, mutta röykkyisiä suoria ja arvaamattomia mutkia.

Päästäänkö itse ratin taakse?

Odotettavissa joko julkaisuun tai sen jälkeen pitäisi olla vielä VR-tilakin. Sen verran jo vahvistettiin, että ainakaan PSVR2 ei tule saamaan tälle pelille VR-tukea. Sen sijaan Steam ilmoittaa VR-symbolin pelin kauppasivulla.

Pelin kehittäjät ovat ilmeisesti jossain foorumissa kertoneet, että VR-tila olisi tulossa PC:lle, mutta tästä ei ole tätä kirjoittaessa vielä mitään virallista mainintaa missään. VR-tila olisi kyllä kuitenkin aivan pakollinen, sillä sen autenttisempaa rallikokemusta ei kotiolosuhteissa pysty muuten tarjoamaan.

Kuva ohjaajan silmistä auton ratin takaa.

Kiinnostavaa kannattaa odottaa

Tämän vuoden WRC-tapaus on todella kiinnostava. Se asettaa myös standardin uudelle sarjalle, jonka tulevaisuuden täytyy olla mehukas. Toivottavasti pelisarja heittäytyy tulevaisuudessa Unreal 5 -pelimoottorille, jotta pääsemme nauttimaan äärimmäisestä silmäkarkista.

Nyt jäämme kuitenkin odottelemaan, miltä lopullinen WRC tulee näyttämään ja tuntumaan marraskuussa. Ainakin ennakon perusteella luvassa on todellista rallimannaa.

Mainos